EU: Pokutě už neujedete!

  • 15
Ručička tachometru už dávno překročila 150 kilometrů v hodině. Šofér řítící se na dovolenou však nezpomalí, i když ucítí, že na něj náhle zasvítil blesk silniční kamery. Ví totiž, že pokutu, kterou si zaslouží, na něm jen tak nevymohou.

Není totiž doma a z ciziny zatím pokutové bločky moc nechodí - ani v rámci Evropské unie ne. To chce Brusel změnit.

Důvod je snadno pochopitelný. Podle loňské studie Evropské komise by počet mrtvých na unijních cestách ročně klesl o čtrnáct tisíc, kdyby řidiči dodržovali předpisy opravdu všude. A raněných by bylo o 680 tisíc méně.

"Statistiky ukazují, že vynucování (předpisů) je jedním z klíčů k vyšší bezpečnosti silničního provozu," řekla při prezentaci studie komisařka Loyola de Palaciová.

Teoreticky platí předpisy o trestním stíhání v celém prostoru EU bez vnitřních hranic už od roku 1999. V praxi je však není nijak snadné uplatnit. Unijní úředníci proto vypracovali nový předpis, umožňující zkasírovat české, finské či rakouské řidiče i za dopravní hříchy spáchané ve vzdáleném Španělsku nebo v nejjižnějším koutu Itálie a Řecka.

Podle návrhu, o němž informovala rakouská média, dostanou provinilci složenku s pokutou rovnou domů.

Zatím však není jasné, kdy bude tato evropská směrnice schválena členskými státy. Až poté ji lze zavádět do práva každé unijní země včetně Česka. Mezi schválením unijní směrnice a jejím uplatněním v národním právu členských zemí přitom uplyne obvykle rok až dva - i když některé členské země jsou schopny protahovat provedení takového kroku ještě podstatně déle.

Jedním z nejčastějších silničních provinění je právě vysoká rychlost. Pro Brusel je omezení tohoto jevu jednou z hlavních priorit - vedle jízdy pod vlivem alkoholu či drog a plnění bezpečnostních předpisů. Pokud však přespříliš spěchající řidiči nejsou zachyceni včas místní policií, obvykle trestu unikají.

Jsou samozřejmě výjimky: když Rakušané překročí povolenou rychlost v Německu nebo Němci v Rakousku, lze je podle dohod mezi oběma státy finančně potrestat, i když uniknou do své domovské země. Dosud však neexistují pravidla pro vynucení pokut po celé unii.

Už dnes jsou způsoby, jak provinilé řidiče postihnout. Třeba tak, že hříšník zaplatí nadměrnou zálohu na pokutu. Podmínkou však je, že ho policie zadrží, než opustí zemi. Nebo místní policisté uloží záznam o provinilci do rejstříku, a když se v jejich zemi znovu ubytuje, dorazí za ním muž v uniformě s příkazem k platbě. To dělá třeba Lucembursko.

Trestání silničních přestupků však nemusí být nijak snadné ani po zavedení směrnice, pokud se nepodaří včas uskutečnit návrhy na sladění unijních řidičských průkazů.