Crashtest Ford Ka

Crashtest Ford Ka | foto: EuroNCAP

Euro NCAP: opěrky hlavy v superbu nepřesvědčily, sandero má jen tři hvězdičky

  • 29
Poslední letošní série crashtestů Euro NCAP se zaměřila na 12 nových aut, nejhůře dopadly Dacia Sandero a Ford Ranger. Testovací organizace zároveň uveřejnila výsledky zkoušek bezpečnosti hlavových opěrek u 25 aut, které prošly nárazovými zkouškami v tomto roce. Osmdesát procent testovaných opěrek předních sedadel označuje Euro NCAP za nevyhovující.

V poslední skupině aut testovaných podle "starých" kritérií jsou Alfa Romeo Mito, Dacia Sandero, Fordy Ranger, Ka a Fiesta, Honda Accord, Mercedes-Benz Viano, Renault Megane, Opel Insignia, Peugeot 308 CC, Volvo XC60 a VW Golf.

Osm z tuctu aut, která prošla čelními a bočními nárazovými zkouškami, dostalo maximální počet pět hvězdiček. Mezi nimi také novinky Ford Fiesta, Volkswagen Golf , Renault Mégane nebo Opel Insignia, pyšnící se čerstvě získaným titulem Evropské auto roku.

Mezi kvartetem vozů, které na pět hvězdiček nedosáhly, lze najít pick-up Ford Ranger, Dacii Sandero, Mercedes Viano a Ford Ka.

Cenově výhodné sandero poslali technici Euro NCAP proti překážce hned dvakrát. Nejdříve se základní výbavou, jež zahrnuje pouze čelní airbagy. Takto spoře zabezpečená dacia dostala jen tři hvězdičky. To je vzhledem k výsledkům ostatních aut málo. Jakmile se na start crash testu postavila varianta s bočními a hlavovými airbagy, přibyla sanderu hvězdička navíc.

CRASHTEST Ford Ranger Alfa Romeo MiTo Dacia Sandero Ford Fiesta
ochrana posádky 
(max. 5*)
2** 5***** 3*** 5*****
ochrana chodců (max. 4*) 2** 2** 1* 3***
ochrana dětí (max. 5*) 3*** 3*** 4**** 4****
doporučená autosedačka
pro dítě (1,5 roku)
Britax Babysafe Britax Roemer Duo Plus ISOFIX Britax Roemer BabySafe
ISOFIX Plus
Britax Roemer BabySafe ISOFIX
doporučená autosedačka
pro dítě (3 roky)
Roemer Duo Britax Roemer Duo Plus ISOFIX Britax Roemer Duo Plus ISOFIX Britax Roemer Duo Plus

CRASHTEST Ford Ka Peugeot 308CC Renault Mégane VW Golf
ochrana posádky (max. 5*) 4**** 5***** 5***** 5*****
ochrana chodců (max. 4*) 2** 2** 2** 2**
ochrana dětí (max. 5*) 3*** 3*** 3*** 4****
doporučená autosedačka
pro dítě (1,5 roku)
nespecifikováno Britax Romer Duo Plus Britax Romer BabySafe Plus Bobsy G0/1 ISOFIX
doporučená autosedačka
pro dítě (3 roky)
nespecifikováno Britax Romer Duo Plus Britax Romer DUO ISOFIX Bobsy G0/1 ISOFIX

CRASHTEST Honda Accord Opel Insignia Mercedes Viano Volvo XC60
ochrana posádky (max. 5*) 5***** 5***** 4**** 5*****
ochrana chodců (max. 4*) 3*** 2** 1* 2**
ochrana dětí (max. 5*) 4**** 4**** 3*** 4****
doporučená autosedačka
pro dítě (1,5 roku)
Britax Roemer BabySafe ISOFIX Plus BritaxRoemer Baby Safe Universal nespecifikováno Volvo Childseat
doporučená autosedačka
pro dítě (3 roky)
Britax Roemer Duo Plus ISOFIX BritaxRoemer Duo Plus ISOFIX nespecifikováno Volvo Childseat

Crashtesty dvanácti aut uzavřely nejen testovací rok nezávislé instituce Euro NCAP, ale také jednu etapu v její historii. Od příštího roku se hodnocení aut zpřísní.

Mimo jiné nebude moci auto dosáhnout na nejvyšší počet hvězd, pokud v jeho základní výbavě nedostanete stabilizační systém ESP.

Instituce tak reaguje na skutečnost, že pět hvězdiček v posledních zkouškách získávala většina aut, a zákazníci tak nedostávali takové informace o bezpečnosti vozů, které by ukazovaly na rozdíly mezi jednotlivými produkty.

Odlišné bezpečí poskytují například opěrky hlavy, a proto se jejich testování napříště stane nedílnou součástí hodnocení přicházejícího od Euro NCAP.

První výsledky ukazují, že i auta s výbornými výsledky za přední a boční crashtest na nejlepší hodnocení v budoucnu nedosáhnou, pokud nezmění konstrukci opěrek. A Euro NCAP se jim už podívalo na zoubek.

Jen pět z 25 hodnocených aut mělo podle testovací organizace opěrky, které lze označit jako dobré. Pouze Volvo XC60, Alfa Romeo Mito, Volkswagen Golf VI, Audi A4 a Opel Insignia tak z porovnávaných aut prokázaly dobrou ochranu krční páteře při nehodě, kdy do sledovaných aut vrazí zezadu jiné.

Mezi zkoušenými vozy se objevila i nová Škoda Superb, jejíž opěrky zařadili zkušební technici do skupiny, kterou nazvali "méně bezpečné".

Ještě horší bezpečí dává své posádce skupina poražených, do níž patří vozy Daihatsu Cuore, Citroën Berlingo, Hyundai i10, Citroën C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308CC a Suzuki Splash.

Na testy hlavových opěrek se také tradičně zaměřuje britský institut Thatcham, který letos v létě vyzkoušel 192 sedadel aut modelového roku 2008. V testovacím poli se objevily škodovky - fabia a roomster poskytují řidiči a spolujezdci podle výsledků těchto testů "přijatelné" bezpečí, octavie by si zasloužily vylepšení.

Při nárazových testech opěrek usadí technici do sedadel figuríny a poté simulují střet přicházející zezadu. Na krční páteři figuríny se změří míra jejího zatížení.

Od roku 2009 bude Euro NCAP zveřejňovat výsledky testů sedadel z hlediska rizika poranění krční páteře při nárazu zezadu (tzv. whiplash-test) pravidelně.

Testy hlavových opěrek
dobrou ochranu poskytují
Volvo XC60, Alfa Romeo MiTO, VW Golf, Audi A4, Opel Insignia
průměrnou ochranu nabízí
Renault Koleos, BMW X3, Lancia Delta, Renault Kagoo, Renault Mégane, Honda Accord, Škoda Superb, Hyundai i10, Ford Fiesta, Seat ibiza, Mercedes Benz M, Dacia Sandero
špatně chrání
Daihatsu Cuore, Citroën Berlingo, Hyundai i30, Citroën C5, Ford Kuga, Suzuki Splash, Peugeot 308CC, Daihatsu Terios

. videa dalších crashtestů zde