Crashtest Toyoty Verso

Crashtest Toyoty Verso | foto: Euro NCAP

Euro NCAP zpřísňuje a dává méně hvězd z crashtestů. Česká kia má čtyři

  • 18
V nejnovějších nárazových testech Euro NCAP byly vozy testovány podle opět zpřísněných pravidel. Proto padlo méně hvězdiček, než je obvyklé. Výrobci automobilů si na to budou muset na čas zvyknout.

Organizaci Euro NCAP se už nelíbilo, že výrobci automobilů staví své vozy tak, aby co nejlépe prošly nárazovými testy podle současných kritérií a některé oblasti bezpečnosti tak byly poněkud zanedbávány.

Nová metodika hodnocení to má změnit, ale pravděpodobně opět jen na nějakou dobu, než se výrobci přizpůsobí novým požadavkům.

Jako první se letos podle nové metodiky testovaly vozy Citroen Nemo, Kia Venga, Nissan Cube, Seat Exeo a Toyota Verso. Jen poslední z jmenovaných automobilů přitom dosáhl na maximální pětihvězdičkové hodnocení, ostatní se museli spokojit se čtveřicí hvězd, mikrovan od citroenu dokonce jen se třemi.

Nemo propadlo především v kategorii elektronických bezpečnostních pomocníků. V té získal malý citroen hodnocení jenom 29 %. Důvodem je absence stabilizačního systému a omezovače rychlosti. Nedobře dopadl francouzský vůz i v kategorii ochrany posádky. Na vině jsou chybějící okenní airbagy a nevhodná konstrukce sedadel. Neposkytují dostatečnou ochranu při nárazu zezadu.

Lepší výsledek určitě očekávali i v Koreji. Čtyři hvězdičky pro novinku vyráběnou v Nošovicích jsou sice slušný standard, ale v ochraně posádky patří se 79 % venga přesně do středu tabulky, v ochraně dětí je se 66% dokonce druhá od konce. To není pro rodinný vůz příliš dobrá vizitka. Naopak je kia relativně přátelská k chodcům.

V ochraně dětí dopadl hůře než kia jenom Nissan Cube. Posádka vpředu je ale chráněna dobře. Děti naopak velmi dobře chrání Seat Exeo, ten je naopak nejhorší z testovaných vozů v ochraně chodců, přesto je i jeho výsledek považován za velmi dobrý.

Vítězství mohou tentokrát slavit u Toyoty. Kompaktní minivan verso vyhověl ve všech kritériích nově nastaveným limitům a tak si z testů po právu odváží pět hvězd. V ochraně posádky se limit zvedl ze 75 % na 80 % a u dětí z 70 na 75 procent. Při střetu s chodcem musí nově vůz dosáhnout namísto 25 % skóre 40 %.

Výsledky crashtestů Euro NCAP z března 2010