Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Europoslanci chtějí dát automobilkám více času na nižší emise

  18:36aktualizováno  18:36
Evropský parlament dnes v rámci schvalování právní úpravy pro konkurenceschopnost automobilového průmyslu (CARS 21) vyzval Evropskou komisi, aby automobilkám poskytla více času na snižování emisí oxidu uhličitého.

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

Podle europoslanců by Brusel neměl stanovovat do roku 2015 žádné konečné závazné cíle.

Výrobci by přitom podle komise měli upravit výrobu a vývoj motorů tak, aby se emise z nových vozidel od roku 2012 snížily ze současných asi 160 na 130 gramů na kilometr.

Dalších deset gramů by mohly ušetřit energeticky úspornější technologie v autě, například u klimatizací. Pokud by takovým pravidlům automobilky nevyhověly, měly by platit pokuty.

Podle parlamentu by takové podmínky ale znamenaly značný zásah do plánů automobilek.

"Vývoj nových typů osobních automobilů trvá přibližně pět až sedm let," uvedl EP a upozornil, že by se mělo zvýšit financování výzkumu, jež by měl vést k nižším emisím oxidu uhličitého.

 Podle českého europoslance Vladimíra Remka (KSČM), který se na vzniku zprávy podílel, je důležité, aby "ambiciózní plány na snižování emisí nepodrážely nohy jak rozvoji oboru v Evropě, tak i konkurenceschopnosti se světem".

Množství emisí vypouštěných do ovzduší chce komise počítat v průměru za celou firmu a všechny její značky, nikoliv za jednotlivá vyráběná vozidla.

Hlavním východiskem pro výpočet bude váha automobilu, která bude přímo úměrná limitům CO2.

Pokud firma v průměru za všechna vyráběná vozidla bude limit stanovený komisí překračovat, může situaci teoreticky řešit dvěma způsoby. Buď zavede opatření na snížení emisního limitu, nebo může uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která naopak s limity nebude mít problémy, a společně by se tak do limitu komise vešly.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.