Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Europoslanci navrhují zmírnit navrhované limity CO2 u aut

  11:53aktualizováno  11:53
Europoslanci z výboru pro průmysl chtějí, aby Evropská unie zmírnila navrhované limity pro vypouštění emisí oxidu uhličitého (CO2) u automobilů. Jednak upřednostňují pozvolnější náběh opatření, současně by podle nich měly být i nižší pokuty za překročení hraničních hodnot.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Evropská komise, výkonný orgán "sedmadvacítky", před časem navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2 130 gramů na kilometr.

Nyní vypouští v průměru zhruba 158 gramů. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách.

O tomto návrhu nyní vyjednává jednak Rada EU, zastupující členské státy, jednak Evropský parlament, přičemž obě instituce se budou muset dohodnout na jednotné pozici. EP by měl o návrhu jako celku hlasovat zřejmě v prosinci. Nyní se však už vše dojednává.

V pondělí večer se k tomu vyjádřil důležitý výbor pro průmysl. Chtěl by prosadit, aby se limit v roce 2012 vztahoval jen na 60 procent aut jedné značky. Celé "flotily" by se pak měl týkat až od roku 2015. Odklad či postupný náběh požadovala i řada automobilek.

Další zmírnění by se podle výboru mělo týkat pokut. Pokud by firmy porušily stanovené limity, pak by podle návrhu komise měly být za každý gram navíc pokutovány 95 eury. Europoslanci z výboru navrhují jen 40 eur.

Výbor se také dohodl na tom, že by si Unie měla stanovit dlouhodobý cíl ve výši 95 gramů na kilometr, který by měl být v platnosti od roku 2020.

Obecně by se státy daly ve vztahu k návrhu EK rozdělit na dvě skupiny. Na jedné straně jsou země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, na druhé země s výrobci zaměřujícími se na střední a velké vozy. Mezi ty patří Německo a do určité míry i Česko.

Podle diplomatických zdrojů by pozice, kterou navrhuje parlamentní výbor, mohla být blízká české. Při vyjednávání na úrovni států ale nyní hlavní role spočívá na dvou zemích - Německu a Francii, které mezi sebou musí nejprve najít nějaký kompromis. Dá se čekat, že nějaký konkrétní návrh by na stůl mohly položit ještě letos, tedy za francouzského předsednictví.

Rozhodnutí výboru se příliš nelíbí ekologům. "Toto hlasování je špatným kompromisem, který se vzdává naléhavé akce výměnou za dlouhodobý cíl. To, co opravdu potřebujeme, je obojí," uvedla Franziska Achterbergová z hnutí Greenpeace. Dodala, že věří, že výbor pro životní prostředí parlamentu, který o tom bude hlasovat příští týden, bude "odvážnější a odpovědnější ke klimatickým výzvám".

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Najdete na iDNES.cz