Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Europoslanci navrhují zmírnit navrhované limity CO2 u aut

  11:53aktualizováno  11:53
Europoslanci z výboru pro průmysl chtějí, aby Evropská unie zmírnila navrhované limity pro vypouštění emisí oxidu uhličitého (CO2) u automobilů. Jednak upřednostňují pozvolnější náběh opatření, současně by podle nich měly být i nižší pokuty za překročení hraničních hodnot.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Evropská komise, výkonný orgán "sedmadvacítky", před časem navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2 130 gramů na kilometr.

Nyní vypouští v průměru zhruba 158 gramů. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách.

O tomto návrhu nyní vyjednává jednak Rada EU, zastupující členské státy, jednak Evropský parlament, přičemž obě instituce se budou muset dohodnout na jednotné pozici. EP by měl o návrhu jako celku hlasovat zřejmě v prosinci. Nyní se však už vše dojednává.

V pondělí večer se k tomu vyjádřil důležitý výbor pro průmysl. Chtěl by prosadit, aby se limit v roce 2012 vztahoval jen na 60 procent aut jedné značky. Celé "flotily" by se pak měl týkat až od roku 2015. Odklad či postupný náběh požadovala i řada automobilek.

Další zmírnění by se podle výboru mělo týkat pokut. Pokud by firmy porušily stanovené limity, pak by podle návrhu komise měly být za každý gram navíc pokutovány 95 eury. Europoslanci z výboru navrhují jen 40 eur.

Výbor se také dohodl na tom, že by si Unie měla stanovit dlouhodobý cíl ve výši 95 gramů na kilometr, který by měl být v platnosti od roku 2020.

Obecně by se státy daly ve vztahu k návrhu EK rozdělit na dvě skupiny. Na jedné straně jsou země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, na druhé země s výrobci zaměřujícími se na střední a velké vozy. Mezi ty patří Německo a do určité míry i Česko.

Podle diplomatických zdrojů by pozice, kterou navrhuje parlamentní výbor, mohla být blízká české. Při vyjednávání na úrovni států ale nyní hlavní role spočívá na dvou zemích - Německu a Francii, které mezi sebou musí nejprve najít nějaký kompromis. Dá se čekat, že nějaký konkrétní návrh by na stůl mohly položit ještě letos, tedy za francouzského předsednictví.

Rozhodnutí výboru se příliš nelíbí ekologům. "Toto hlasování je špatným kompromisem, který se vzdává naléhavé akce výměnou za dlouhodobý cíl. To, co opravdu potřebujeme, je obojí," uvedla Franziska Achterbergová z hnutí Greenpeace. Dodala, že věří, že výbor pro životní prostředí parlamentu, který o tom bude hlasovat příští týden, bude "odvážnější a odpovědnější ke klimatickým výzvám".

Autoři: ,






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.