Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa je proti telefonování za jízdy

aktualizováno 
- Jeden z posledních ostrovů svobody v telefonování za volantem má jméno Česká republika. S výjimkou Německa platí zákaz telefonování během jízdy nejen v celé západní Evropě, ale i v Maďarsku, Polsku, Slovensku, Slovinsku a Rumunsku. V tuzemsku vstoupí v platnost zákon zakazující řidičům telefonovat nejdříve 1. ledna 2000, možná ale později.
»Já věřím, že to poslanci stihnou a nová pravidla začnou platit hned od začátku příštího roku. Připouštím však, že bude ve sněmovně padat hodně připomínek a vše se tím může zdržet,« říká Jiří Konečný z vládní rady pro bezpečnost silničního provozu, která nový zákon připravovala. Právě nejistý termín začátku platnosti nových dopravních zákonů byl jedním z důvodů, proč nedávno přišel Autoklub České republiky s návrhem takzvané malé novely. »Ta měla v co možná nejbližší době, ještě během letošního podzimu, zakázat nejen telefonování, ale i převážení dětí bez dětských autosedaček,« říká ředitel autoklubu Radek Ječmínek. Podle Jiřího Konečného však návrh novely přišel v době, kdy by se už stejně nestihlo její přijetí před koncem roku. Řidiče tak ještě několik měsíců nic nedonutí k tomu, aby si k telefonu přikoupili sadu hands free, která umožňuje telefonování, aniž by řidič sundal ruce z volantu. »Zájem o hands free je minimální, občas ji nechá namontovat firma pro svého zaměstnance,« tvrdí Ivo Sobol z ostravské prodejny nových vozů. Nato, že v České republice vlastní mobilní telefon jeden a půl milionu lidí, je zájem o prostředky k bezpečnému telefonování za volantem malý. »Dříve jsme montovali tak dvě až tři sady měsíčně, dnes jich uděláme patnáct, ale je to pořád málo,« míní Jiří Jelínek z pražské dílny specializované na montáž telefonů do aut. Kromě toho, že řidiče nenutí k bezpečnému telefonování s elektronickou sadou zákony, je další překážkou cena zařízení. I s montáží přijde hands free v průměru na deset tisíc korun. Jak moc je telefonování za jízdy nebezpečné, nelze přesně určit. »Letos za prvních šest měsíců zahynulo pětasedmdesát lidí při nehodách, které zavinil řidič, jenž se nevěnoval řízení vozidla. Já tvrdím, že většina z nich měla telefon u ucha,« prohlásil Radek Ječmínek, ředitel autoklubu. Že řízení auta s telefonem u ucha nemusí zvládnout ani hodně zkušený řidič, dokazuje tragická nehoda známého českého automobilového závodníka. Před několika měsíci při telefonování odbočoval a nevšiml si, že kříží cestu tramvaji. Asi největší hrozbou budou v budoucnu pro telefonující řidiče sankce pojišťovny. »Každé ustanovení, které je v neprospěch pojištěného, musí nejdříve schválit ministerstvo financí. Chceme, aby se nehoda spojená s telefonováním v autě dostala na úroveň hrubého porušení pravidel, z čehož vyplývá snížení vyplacené částky o desítky procent,« říká Petr Jelínek ředitel úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny. Například při nehodě, kterou řidič zavinil jízdou na červenou, krátí pojišťovna pojistné plnění i o pětadvacet procent, což v případě velké škody představuje desítky tisíc korun. Na nový zákon už myslí i policie. »Telefonování budeme nejčastěji kontrolovat pohledem nebo dalekohledy,« popisuje šéf středočeské policie Stanislav Huml. »A když se stane nehoda a viník bude přitom telefonovat, tak doufám, že se najdou svědci, kteří to na něj rádi policistům řeknou.« Kromě České republiky mohou řidiči beztrestně telefonovat za jízdy i v sousedním Německu. »Vše, co zmírní svobodu německých motoristů, se tam složitě prosazuje. Typickým příkladem je neomezená rychlost na dálnicích,« tvrdí šéf autoklubu Radek Ječmínek.

Nejdříve od 1. ledna 2000 bude telefonování za jízdy také v České republice považováno za dopravní přestupek.

Autor:



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Škoda nestíhá vyrábět, část produkce stěhuje do Německa

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen dlouhodobě bojuje s vytížeností svých továren. Šéf automobilky Bernhard...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Další z rubriky

Trumpův boj proti globalizaci ohrožuje americký autoprůmysl

Toyota Tundra

Toyota Tundra vypadá každým coulem jako každý jiný ryze americký pick-up, i tak ale riskuje, že nebude vyhovovat...

Nová čínská škoda v plné parádě: Kamiq představili ambasádě v Pekingu

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro...

Potvrzeno. Nové městské SUV ze škodovky určené pouze pro čínský trh ponese název Kamiq. Automobilka Škoda Auto jej v...

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Najdete na iDNES.cz