Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa je proti telefonování za jízdy

aktualizováno 
- Jeden z posledních ostrovů svobody v telefonování za volantem má jméno Česká republika. S výjimkou Německa platí zákaz telefonování během jízdy nejen v celé západní Evropě, ale i v Maďarsku, Polsku, Slovensku, Slovinsku a Rumunsku. V tuzemsku vstoupí v platnost zákon zakazující řidičům telefonovat nejdříve 1. ledna 2000, možná ale později.
»Já věřím, že to poslanci stihnou a nová pravidla začnou platit hned od začátku příštího roku. Připouštím však, že bude ve sněmovně padat hodně připomínek a vše se tím může zdržet,« říká Jiří Konečný z vládní rady pro bezpečnost silničního provozu, která nový zákon připravovala. Právě nejistý termín začátku platnosti nových dopravních zákonů byl jedním z důvodů, proč nedávno přišel Autoklub České republiky s návrhem takzvané malé novely. »Ta měla v co možná nejbližší době, ještě během letošního podzimu, zakázat nejen telefonování, ale i převážení dětí bez dětských autosedaček,« říká ředitel autoklubu Radek Ječmínek. Podle Jiřího Konečného však návrh novely přišel v době, kdy by se už stejně nestihlo její přijetí před koncem roku. Řidiče tak ještě několik měsíců nic nedonutí k tomu, aby si k telefonu přikoupili sadu hands free, která umožňuje telefonování, aniž by řidič sundal ruce z volantu. »Zájem o hands free je minimální, občas ji nechá namontovat firma pro svého zaměstnance,« tvrdí Ivo Sobol z ostravské prodejny nových vozů. Nato, že v České republice vlastní mobilní telefon jeden a půl milionu lidí, je zájem o prostředky k bezpečnému telefonování za volantem malý. »Dříve jsme montovali tak dvě až tři sady měsíčně, dnes jich uděláme patnáct, ale je to pořád málo,« míní Jiří Jelínek z pražské dílny specializované na montáž telefonů do aut. Kromě toho, že řidiče nenutí k bezpečnému telefonování s elektronickou sadou zákony, je další překážkou cena zařízení. I s montáží přijde hands free v průměru na deset tisíc korun. Jak moc je telefonování za jízdy nebezpečné, nelze přesně určit. »Letos za prvních šest měsíců zahynulo pětasedmdesát lidí při nehodách, které zavinil řidič, jenž se nevěnoval řízení vozidla. Já tvrdím, že většina z nich měla telefon u ucha,« prohlásil Radek Ječmínek, ředitel autoklubu. Že řízení auta s telefonem u ucha nemusí zvládnout ani hodně zkušený řidič, dokazuje tragická nehoda známého českého automobilového závodníka. Před několika měsíci při telefonování odbočoval a nevšiml si, že kříží cestu tramvaji. Asi největší hrozbou budou v budoucnu pro telefonující řidiče sankce pojišťovny. »Každé ustanovení, které je v neprospěch pojištěného, musí nejdříve schválit ministerstvo financí. Chceme, aby se nehoda spojená s telefonováním v autě dostala na úroveň hrubého porušení pravidel, z čehož vyplývá snížení vyplacené částky o desítky procent,« říká Petr Jelínek ředitel úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny. Například při nehodě, kterou řidič zavinil jízdou na červenou, krátí pojišťovna pojistné plnění i o pětadvacet procent, což v případě velké škody představuje desítky tisíc korun. Na nový zákon už myslí i policie. »Telefonování budeme nejčastěji kontrolovat pohledem nebo dalekohledy,« popisuje šéf středočeské policie Stanislav Huml. »A když se stane nehoda a viník bude přitom telefonovat, tak doufám, že se najdou svědci, kteří to na něj rádi policistům řeknou.« Kromě České republiky mohou řidiči beztrestně telefonovat za jízdy i v sousedním Německu. »Vše, co zmírní svobodu německých motoristů, se tam složitě prosazuje. Typickým příkladem je neomezená rychlost na dálnicích,« tvrdí šéf autoklubu Radek Ječmínek.

Nejdříve od 1. ledna 2000 bude telefonování za jízdy také v České republice považováno za dopravní přestupek.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.