Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa: Nafta vítězí nad benzinem

aktualizováno 
Poprvé v historii bude letos více než polovina prodaných automobilů v Evropě mít dieselový pohon.
Auta na naftu budou mít letos poprvé v Evropě převahu

Auta na naftu budou mít letos poprvé v Evropě převahu | foto: Václav PancerMF DNES

Ještě před sedmi lety byl podíl vozů s motorem na naftu v západní Evropě o 50 procent nižší, uvedli zástupci společnosti Shell s odkazem na studii J.D. Power Automotive Forecasting.

Do roku 2010 by se měl podíl dieselových vozů zvýšit na 60 procent. To by mohlo podle ředitele provozu čerpacích stanic Shell pro ČR a Slovensko Vladimíra Vacka znamenat problém pro výrobce pohonných hmot, kteří soustředili své kapacity především na výrobu benzinu. Jejich přebudování na produkci nafty podle něj bude investičně velmi nákladné.

V tuzemsku je situace odlišná kvůli pomalejší obnově vozového parku. Podle údajů Svazu dovozců automobilů v kategorii osobních vozů stále převládají auta na benzin s podílem téměř 60 procent.

Například automobilka Škoda v současnosti prodává 70 procent superbů s dieselovými motory a u fabií se čeká vyrovnání podílu dieselů a benzinových motorů v příštím roce. Automobilka Audi loni v ČR prodala 70 procent aut na naftu.

Pro diesely podle Vacka hovoří nižší spotřeba pohonných hmot při ceně téměř srovnatelné s benzinem, menší opotřebení motoru i neustále se vyvíjející technologie. Naftě přitom dávají přednost mladší řidiči.

62 procent řidičů dieselů je mladších 45 let. Zhruba 46 procent evropských řidičů vozů na naftu pak ročně ujede více než průměr, tedy přes dvacet tisíc kilometrů.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.