Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa nařizuje stabilizační systém ESP povinný pro všechna auta

aktualizováno 
Evropský parlament schválil zavedení nových povinných bezpečnostních prvků pro automobily. Chce třeba, aby nové vozy byly od roku 2011 vybavovány systémem elektronické kontroly stability (ESP). Navrhuje i povinné používání pneumatik s nízkým valivým odporem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: chooseesc.eu

Cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích, snížit ročně počet obětí dopravních nehod až o tisíce i pomoci v boji se změnami klimatu. Navrhovaná opatření by ovšem zároveň mohla zvýšit ceny automobilů.

S návrhem zlepšit bezpečnostní vybavení aut přišla loni na jaře Evropská komise. Ta ovšem požadovala, aby změny byly závazné až od roku 2012. Aby norma prošla, musí s ní souhlasit členské státy EU. Podle zdroje z českého předsednictví Unie však ohledně zavádění nových bezpečnostních prvků do aut existuje mezi členskými státy shoda.

Srovnání jízdy auta s ESP (vpravo) a bez stabilizačního systému:

"Zlepšíme bezpečnost na silnicích tím, že půjdeme ještě dál než (Evropská) komise. Nové technologie musí být prosazovány rychleji," uvedl německý europoslanec Andreas Schwab (EPP-ED), který návrh předložil.

stabilizační systém

Elektronická kontrola stability (ESC) se aktivuje, když řidič ztrácí například na zledovatělém povrchu nad vozidlem kontrolu. ESP (označované také jako DSC, VDC, VSC, AHS) díky řadě čidel rozpozná začínající smyk a přibržděním některých kol vozidlo navede zpět do původního směru.

Systém je nyní v základní výbavě hlavně u vozů vyšších kategorií.

ESP vyžadují  od letošního roku také nové crashtesty EuroNCAP. Pokud chce výrobce dosáhnout na maximální pětihvězdičkové hodnocení, je stabilizační systém v základní výbavě auta nezbytný.

EuroNCAP zároveň uvádí, že ročně by povinný stabilizační systém v autech ušetřil na evropských silnicích 400 mrtvých.

Jak to funguje:

Povinné budou také spořivé pneumatiky

Zákonodárci také požadují, aby se během dvou let začaly povinně používat pneumatiky s nízkým valivým odporem. Ty mohou snižovat spotřebu pohonných hmot a tak díky nižším emisím pomoci v boji proti oteplování. Snižují i hlučnost. Tyto pneumatiky šetří palivo tím, že snižují odpor při pohybu pneumatiky, který vzniká zejména deformací kola, pneumatiky nebo vozovky.

Europoslanci dali zelenou také tomu, aby nákladní vozy a další těžké automobily byly vybaveny vyspělými systémy nouzového brzdění (AEBS) a systémy varování při vybočení z jízdního pruhu (LDW).

Evropský parlament sice požaduje zavést změny od roku 2011, v některých případech ale povoluje přechodné období až do roku 2018. EK už loni připustila, že by navrhovaná opatření mohla zvýšit cenu automobilu o 100 až 300 eur (2 700 až 8 200 Kč) v závislosti na typu a vybavení. Řidičům by se prý dodatečné náklady měly vrátit během několika let, protože díky nim ušetří za benzin nebo naftu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 TDI / 140 kW...
Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 TDI / 140 kW...

r.v. 2016, naj. 273 km, diesel, 1. majitel
999 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.