Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: chooseesc.eu

Evropa nařizuje stabilizační systém ESP povinný pro všechna auta

  • 111
Evropský parlament schválil zavedení nových povinných bezpečnostních prvků pro automobily. Chce třeba, aby nové vozy byly od roku 2011 vybavovány systémem elektronické kontroly stability (ESP). Navrhuje i povinné používání pneumatik s nízkým valivým odporem.

Cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích, snížit ročně počet obětí dopravních nehod až o tisíce i pomoci v boji se změnami klimatu. Navrhovaná opatření by ovšem zároveň mohla zvýšit ceny automobilů.

S návrhem zlepšit bezpečnostní vybavení aut přišla loni na jaře Evropská komise. Ta ovšem požadovala, aby změny byly závazné až od roku 2012. Aby norma prošla, musí s ní souhlasit členské státy EU. Podle zdroje z českého předsednictví Unie však ohledně zavádění nových bezpečnostních prvků do aut existuje mezi členskými státy shoda.

Srovnání jízdy auta s ESP (vpravo) a bez stabilizačního systému:

"Zlepšíme bezpečnost na silnicích tím, že půjdeme ještě dál než (Evropská) komise. Nové technologie musí být prosazovány rychleji," uvedl německý europoslanec Andreas Schwab (EPP-ED), který návrh předložil.

stabilizační systém

Elektronická kontrola stability (ESC) se aktivuje, když řidič ztrácí například na zledovatělém povrchu nad vozidlem kontrolu. ESP (označované také jako DSC, VDC, VSC, AHS) díky řadě čidel rozpozná začínající smyk a přibržděním některých kol vozidlo navede zpět do původního směru.

Systém je nyní v základní výbavě hlavně u vozů vyšších kategorií.

ESP vyžadují  od letošního roku také nové crashtesty EuroNCAP. Pokud chce výrobce dosáhnout na maximální pětihvězdičkové hodnocení, je stabilizační systém v základní výbavě auta nezbytný.

EuroNCAP zároveň uvádí, že ročně by povinný stabilizační systém v autech ušetřil na evropských silnicích 400 mrtvých.

Jak to funguje:

Povinné budou také spořivé pneumatiky

Zákonodárci také požadují, aby se během dvou let začaly povinně používat pneumatiky s nízkým valivým odporem. Ty mohou snižovat spotřebu pohonných hmot a tak díky nižším emisím pomoci v boji proti oteplování. Snižují i hlučnost. Tyto pneumatiky šetří palivo tím, že snižují odpor při pohybu pneumatiky, který vzniká zejména deformací kola, pneumatiky nebo vozovky.

Europoslanci dali zelenou také tomu, aby nákladní vozy a další těžké automobily byly vybaveny vyspělými systémy nouzového brzdění (AEBS) a systémy varování při vybočení z jízdního pruhu (LDW).

Evropský parlament sice požaduje zavést změny od roku 2011, v některých případech ale povoluje přechodné období až do roku 2018. EK už loni připustila, že by navrhovaná opatření mohla zvýšit cenu automobilu o 100 až 300 eur (2 700 až 8 200 Kč) v závislosti na typu a vybavení. Řidičům by se prý dodatečné náklady měly vrátit během několika let, protože díky nim ušetří za benzin nebo naftu.

,