Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa přezouvá na zimu. Kde jsou zimní pneumatiky povinné?

  20:40aktualizováno  16. prosince 13:14
Poměr řidičů k přezouvání aut do zimního obutí se logicky liší podle podnebí, ale i podle příslušné právní úpravy v té které zemi. V Itálii přezouvá podle průzkumů šest procent, v Rakousku ale už 87 procent a ve Skandinávii téměř 100 procent řidičů.

Čtěte také: TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK

Rozdílná pravidla
Právní úpravy evropských států v otázce předepsaného používání zimních pneumatik jsou nejednotné. Zimní pneumatiky však i bez toho přesvědčují stále víc motoristů o své nezbytnosti.

Důkaz: za posledních pět let vzrostl v Evropě počet prodaných zimních pneumatik o více než čtvrtinu. Například i řidiči z Nizozemska nebo Velké Británie, kde je sníh spíše vzácností, na zimu přezouvají, protože výhody zimních pneumatik jsou zřejmé i na kluzkých vozovkách.

Motoristé, kteří využívají své automobily pro zimní dovolenou v zahraničí, musí znát, jak se uplatňují různé předpisy ve vztahu k používání zimních pneumatik v jednotlivých evropských zemích.

Západní a jižní Evropa

Německo: obecná povinnost neexistuje, použití zimních pneumatik je jen doporučeno. Pro domácí řidiče je zajímavé, že pokud automobil s letními pneumatikami způsobí v zimě nehodu, pojišťovna může odmítnout uhradit plnou výši škody, když prokáže, že by zimní pneumatiky mohly nehodě zabránit.

Rakousko: všeobecná povinnost používat zimní pneumatiky není. Na některých silnicích, zejména ve vysokohorských průsmycích, však mohou být zimní pneumatiky s minimálně čtyři milimetry hlubokým dezénem povinně vyžadovány. Podobně i sněhové řetězy.

Švýcarsko: ani zde neexistuje všeobecná povinnost používat zimní pneu. Ale řidiči automobilů s letními pneumatikami mohou mít problémy v případě likvidace následků dopravní nehody, pokud by zimní pneumatiky této nehodě zabránily. Poučné je, že tento předpis může být uplatněn i na zimní pneumatiky s dezénem nižším než čtyři milimetry.

Slovinsko: automobily musí být vybaveny zimními pneumatikami od 15. listopadu do 15. března. Leží-li na silnicích sníh, platí tento předpis i pro turisty. Pokud jsou silnice bez sněhu, řídí se turisté předpisy své domovské země.

Itálie: není obecná povinnost, ale zejména v severní části země se doporučuje používat zimní pneumatiky.

Velká Británie, Francie a Benelux: neexistují zákony, které by upravovaly použití zimních pneumatik. Ovšem ve Francii na některých horských silnicích může být jejich použití povinné.

Skandinávské země

Dánsko: používat zimní pneumatiky je jen doporučeno.

Norsko: Šalamounské předpisy - neexistuje sice všeobecná povinnost používat zimní pneumatiky, ale zákon předepisuje pneumatiky s dostatečnou přilnavostí a s dezénem minimálně tři milimetry. Policie rozhoduje případ od případu. Předpis říká, že zimní pneumatiky musí být namontované, když řidič bude projíždět územím, kde se předpokládá výskyt sněhu a ledu na vozovce.

Finsko: zimní pneumatiky jsou povinné od počátku prosince do konce února, hloubka dezénu musí být minimálně tři milimetry. Platí to i pro cizince. Sněhové řetězy se používají pouze dočasně, pokud to podmínky vyžadují.

Švédsko: zákonem je nařízeno používat zimní pneu od 1. prosince do 31. března, panují-li zimní klimatické podmínky. Tento předpis platí i tehdy, jsou-li pouze okresní cesty pokryté sněhem nebo rozbředlým sněhem. Předpis neplatí pro turisty, ale i oni musí mít pneumatiky s minimálně tři milimetry hlubokým dezénem.

Pobaltské státy

Estonsko: používání zimních pneumatik předepisuje zákon od 1. prosince do 1. dubna. Tento časový rámec však může být změněn v závislosti na panujících klimatických podmínkách.

Lotyšsko: používání zimních pneumatik je zákonem vyžadováno mezi 10. listopadem a 1. dubnem. Naopak je to vysloveně zakázáno v období od května do října.

Litva: od 1. prosince do 29. února mohou řidiči v Litvě jezdit výhradně na zimních pneumatikách.

Ve všech pobaltských státech platí předpisy i pro turisty.

Čtěte také: TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK

VYSOKÁ ŠKOLA SMYKU - Smyk je postrachem většiny řidičů. Existuje však unikátní zimní seriál soutěží, závodů ANDROS TROPHY, kde na sněhu a ledu nejedou auta prakticky ani metr rovně. Pro účely seriálu se připravují speciály podobné tomuto: KIA Rio Ice Racer.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.