Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

  6:29aktualizováno  6:29
Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to eurokomisařka Elžbieta Bieńkowská v dopise ministrům dopravy zemí EU.

Ilustrační snímek | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Úřady by se nyní podle komisařky měly zaměřit na to, aby automobilky u dieselových vozů důsledně dodržovaly limity emisí oxidů dusíku.

„Jsem sice přesvědčena, že bychom měli v Evropě rychle směřovat k bezemisním automobilům, politická sféra ani automobilky však nemohou mít zájem na náhlém zhroucení trhu dieselových vozů, které by bylo důsledkem lokálních zákazů jejich provozu,“ napsala Bieńkowská. „To by odvětví pouze zbavilo prostředků nezbytných k investicím do bezemisních vozů,“ dodala.

Porsche už vyhlíží konec dieselů

Německý výrobce luxusních sportovních vozů Porsche zvažuje odchod od naftových motorů. Agentuře Reuters to řekl generální ředitel Oliver Blume. Porsche je stejně jako mladoboleslavská Škoda Auto součástí koncernu Volkswagen, který byl zasažen skandálem kolem manipulace s testy emisí naftových vozů.

Společnost Porsche je podle Reuters prvním německým výrobcem aut, který veřejně hovoří o možnosti ukončit výrobu naftových vozů. "Samozřejmě, že se touto záležitostí zabýváme," uvedl Blume. "Ale ještě jsme o tom nerozhodli," dodal. Rozhodnutí ohledně budoucnosti naftových motorů v této automobilce by podle něj mělo padnout do konce desetiletí.

Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

Divize Porsche donedávna hrála ve skandálu kolem emisí pouze vedlejší roli. Stuttgartská prokuratura ovšem oznámila, že v souvislosti s aférou vyšetřuje zaměstnance Porsche kvůli možnému podvodu a klamavé reklamě.

Volání po zákazu naftových automobilů se objevila zejména v některých velkých německých městech, jako jsou Mnichov a Stuttgart (více čtěte zde). Útok na dieselové vozy odráží obavy z nadměrných emisí toxických oxidů dusíku z těchto vozů. Ty jsou reakcí na skandály s obcházením emisních testů, které vypukly předloni u největší evropské automobilky Volkswagen.

Politici v předešlých letech vývoj naftových technologií podporovali jako úspornější variantu benzinových vozů a kladli důraz hlavně na to, že mají nižší emise netoxického oxidu uhličitého. Velké německé automobilky do vývoje dieselových vozů díky tomu vložily velké investice.

Bieńkowská ve svém dopise vyzvala ke stažení všech automobilů s nadměrnými emisemi oxidů dusíku ze silnic, ale automobilky by to podle ní měly udělat dobrovolně. Komisařka rovněž nadnesla možnost zřízení úřadu pro testování emisí na úrovni EU, pokud národní úřady nebudou schopny proti obcházení limitů zasáhnout.

Podle některých expertů se komisařka v tomto dopise podrobila požadavkům automobilek. „Její dopis obsahuje některé formulace, které podle nás ukazují, že lobbisté u ní zabodovali,“ řekl analytik Max Warburton z výzkumné firmy Bernstein. Zástupci automobilek podle něj poukazují na to, že zákaz dieselů by podkopal jejich zisky a zaměstnanost, narušil snahy o snižování emisí oxidu uhličitého a poškodil majitele těchto aut.

Německá média na jaře psala, že Německo a další země včetně České republiky brzdí na úrovni EU návrhy na přísnější kontroly a tresty pro automobilky, které obcházejí emisní normy. Německo podle tisku také odmítá návrhy na přísnější kontrolu úřadů v jednotlivých členských zemích, které jsou zodpovědné za dohled nad dodržováním emisních norem. Je i proti tomu, aby se testy emisí u prodaných aut prováděly na centrální evropské úrovni.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

První Demon je v Česku: 852 koní ho staví na zadní, stovka za 2,3 sekundy

Dodge Challenger Demon

Nejšílenější muscle car současnosti dorazil do České republiky. První tuzemský exemplář osmisetkoňové bestie Dodge...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

I v roce 2040 bude v Německu většina aut na spalovací motor

(Ilustrační snímek)

Ještě v roce 2040 budou v Německu navzdory současnému boomu alternativních pohonů jezdit dvě třetiny aut na spalovací...

Najdete na iDNES.cz