Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropská komise rozhodne o náhradních dílech

  16:30aktualizováno  16:30
Český vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn lobboval u Evropské komise za exkluzivitu automobilek na výrobu autodílů. Komise má příští úterý rozhodnout, zda se trh s takzvanými viditelnými náhradními díly, jako jsou dveře, světla či karoserie, otevře všem výrobcům a nebude omezen výhradně na automobilky.

"Napsal jsem komisi jménem české vlády dopis, že to nepovažuji za vhodné, protože by to poškodilo zájmy našeho průmyslu," říká Jahn, za nímž přišli zástupci Škody Auto.

Komisař Frits Bolkestein, jenž má věc na starosti, říká, že větší konkurence přinese snížení cen pro spotřebitele. Podobný názor mají i zástupci malých výrobců.

Automobilky se však brání, že tak přijdou o velký byznys ve výši až 70 miliard korun ročně a budou muset propouštět.

Toho se bojí politici automobilových velmocí v Evropě včetně Česka.

Náhradní díl nemusí být originál

Jahn i automobilky argumentují tím, že zlevnění ceny dílů není vůbec jisté a neautorizovaní výrobci mohou vyrábět kapoty horší kvality, což ohrožuje bezpečnost.

Hrozí navíc, že výroba dílů se přesune za nejlevnější pracovní silou do Asie. "Tato výroba nyní zaměstnává v Evropě 50 tisíc lidí," říká Ivan Hodač, šéf Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).

Otevření trhu by se týkalo 16 zemí unie. V Česku a dalších devíti státech již konkurence ve výrobě dílů existuje.

Kampaň ECAR varuje před monopolem na trhu náhradních dílů

PRAHA 1. září (ČTK) - Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými
díly (ECAR) varuje, ze pokud Evropská komise neuvolní trh s náhradními díly
do aut, vznikne na něm monopol automobilových výrobců. Zároveň bude značné
části z 1,2 milionu lidí, kteří žijí z opravárenského průmyslu, hrozit
ztráta zaměstnání, uvedl ECAR v dnešní tiskové zprávě.

Evropská komise bude rozhodovat o přijetí takzvaného opravárenského dodatku
8. září. Ten se týká viditelných náhradních dílů, tedy plechových součástí
karoserie, vnějšího osvětlení a autoskel. Komisař pro vnitřní trh Frits
Bolkestein chce změnit zákony tak, aby nebylo možné pomocí patentové ochrany
vylučovat konkurenci z trhu náhradních dílů. Evropské automobilky jsou proti
a tvrdí, že tento krok poškodí evropskou ekonomiku.

V současné době umožňují Británie, Irsko, země Beneluxu, Španělsko, Itálie,
Litva a Maďarsko nezávislým společnostem vyrábět náhradní díly do aut.
Zákony Francie a Německa to naopak zakazují. Pokud EK dodatek neschválí,
bude platit současný stav, kdy jakýkoli výrobce náhradních dílů musí dodávat
pouze výrobcům automobilů, kteří dál řídí jejich prodej.

Výrobci automobilů jsou proti dodatku. "Myslíme si nadále, že je to špatný
návrh. Obchod (s náhradními díly) by zmizel z Evropy, z čehož by nikdo neměl
užitek. Evropa by byla zaplavena součástkami z Číny a odjinud, ke škodě
průmyslu i konkurenceschopnosti," řekl v červnu týdeníku European Voice
mluvčí Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) Alfredo Filippone.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.