Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropské crash-testy: fabia je mezi nejlepšími

aktualizováno 
Škoda Fabia - po felicii nejprodávanější model zdejšího trhu - je mezi sedmi nejbezpečnějšími malými automobily. Plyne to z výsledků nejnovější série nezávislých nárazových zkoušek, v nichž sdružení organizací Euro NCAP (evropský program hodnocení bezpečnosti nových vozů) poslalo proti zdi 14 vozů malé třídy, tedy v Česku suverénně nejžádanější kategorie.
Crash-test Renaultu Mégane

Crash-test Renaultu Mégane | foto: Archív iDNES

Společenství Euro NCAP testovalo v posledních třech letech bezpečnost zhruba sedmi desítek vozů a nyní konstatuje, že nejmodernější malá auta jsou bezpečnější než jejich nedávní přechůdci. "Když jsme malé vozy poprvé zkoušeli v crash testech v roce 1997, žádný nedostal v závěrečném hodnocení čtyři hvězdičky. Dnes toto ocenění má sedm malých automobilů," říká šéf zkoušek Euro NCAP a prezident Mezinárodní automobilové federace FIA Max Mosley.
Maximem v hodnocení Euro NCAP je pět hvězdiček. Tohoto ocenění ale zatím žádný z testovaných vozů nedosáhl. Kromě šesti v tuzemsku velmi žádaných automobilů - Škody Fabia, Renaultu Clio, Peugeotu 206, Toyoty Yaris, Fiatu Punto a Volkswagenu Polo - obstál na čtyři hvězdy ještě Volkswagen Lupo, který ale není v nabídce zdejších prodejen. Nejlépe se v testu předvedla Toyota Yaris, která získala nejvíc bodů.

Pozor na některá auta
"Skutečnost, že uspělo už sedm vozů, je dobrým signálem pro zákazníky. Mezi bezpečnými vozy totiž mohou vybírat lépe než v minulosti," napsal v komentáři k posledním výsledkům britský ministr dopravy Lord Macdonald. "Z našich průzkumů plyne, že jedenáct procent motoristů napříště plánuje koupi auta o třídu menšího, než vlastní dosud. I ti mají lepší možnosti ve výběru nového auta," doplňuje Chris Patience, šéf technického úseku britského autoklubu. Ne všechny vozy však v testech obstály. "V prodeji jsou také automobily, které nedosahují dnešních nároků na bezpečnou ochranu posádky. A propast mezi nejlepšími a nejhoršími je větší než v minulosti," varuje nad výsledky testů Guido Adriaenssens ze společnosti ICRT, jež sdružuje organizace zabývající se ochranou zájmu spotřebitelů v Evropě. Nejhůře v posledních testech malých vozů skončily Fiat Seicento, Nissan Micra a Citroën Saxo.

Dobrá zpráva pro chodce
Dobrý signál vyslaly zkoušky směrem k chodcům. "Jsem rád, že poprvé některé z vozidel dosáhlo tříhvězdičkového vysvědčení při srážce s chodcem, což se dosud žádnému z vozů nepodařilo," uvádí Macdonald. "Zároveň ale musím dodat, že i nadále je střet mezi kolemjdoucím a vozidlem pro chodce hodně nebezpečný. Výrobcům aut by to nemělo být lhostejné." "Nezbyde nám, než se na bezpečnost chodců víc zaměřit," potvrzuje šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. Srážku s chodcem Euro NCAP hodnotí mimo známkování v hlavních nárazových testech. Kdo by však chtěl koupit auto pokud možno vlídné k pěším, ten v tuzemských prodejnách nepochodí: nejlepších výsledků ve zmíněném ohledu dosáhl Daihatsu Sirion, který se ovšem do země v současnosti nedováží.

Škoda má i rezervy
Testy Euro NCAP - to nejsou jen čelní a boční nárazy a simulace srážky vozu s chodcem. Kromě dospělých figurín zkoušky sledují i bezpečnost dětí usazených vzadu v sedačce. Hodnotí i výbavu automobilů různými upozorněními, které posádku varují před nesprávným použitím bezpečnostních doplňků. Jedná se například o varování před rizikem nevypnutého airbagu spolujezdce před usazením dítěte na místě vedle řidiče. V tomto ohledu si kritiku vysloužila mimo jiné i Škoda Fabia. "Výrobce vybavuje vůz jen stěží srozumitelným piktogramem a snadno odlepitelnou nálepkou. Nevysvětluje se riziko vážného poranění či smrti," píše se v protokolu k účasti fabie v testu Euro NCAP. "Jak se má správně sedačka používat, popisujeme v návodu k vozidlu, uvažujeme ale i o piktogramu na viditelném místě u sedadla spolujezdce," říká mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf. Význam nezávislých crash testů Euro NCAP dokazují studie odborníků na dopravu ze Švédka a Austrálie. Ti soudí, že správným výběrem automobilu mohou motoristé snížit riziko vážného poranění či úmrtí až o 12 procent.


Kdo platí crash-testy Euro NCAP

* ADAC - německý autuklub
* AIT - švýcarská mezinárodní aliance pro turismus
* Ministerstvo dopravy Spolkové republiky Německo
* DETR - britský Úřad pro dopravu, životní prostředí a regiony
* Ministerstvo dopravy Nizozemska
* Evropská komise
* FIA - Mezinárodní automobilová federace
* ICRT - Mezinárodní spotřebitelské testování a výzkum
* Ministerstvo dopravy Francie
(buč)

Posádku nejlépe ochrání Toyota Yaris

Jak jsou jednotlivé části figurín při nárazových testech zatížené, ukazují barvy na škále od dobré ochrany až po vyloženě špatnou. První dvě figurky představují zatížení při čelním nárazu, u fabie je spolujezdec dvakrát. Poprvé při testu bez airbagu, podruhé s ním. Poslední figurka zastupuje cestujího na předním sedadle a jeho bezpečí při nárazu ze strany.

FABIA DOBŘE CHRÁNÍ DOSPĚLÉ, HŮŘ DOPADL TEST PRO DĚTI

Škoda Fabia je robustní malý vůz, který dobře chrání dospělé pasažéry, ale méně bezpečný už je pro děti. Takové jsou závěry nezávislých nárazových testů evropského programu hodnocení bezpečnosti nových vozů nazvaných Euro NCAP.
Mladoboleslavský automobil absolvoval přední náraz dvakrát: jednou bez airbagu spolujezdce a podruhé s ním. Druhá zkouška dokázala, že hrudník spolujezdce trpí v takovém případě méně. Přesto se v protokolu konstatuje, že airbag spolujezdce mohl zlepšit bezpečnost druhého pasažéra ještě výrazněji.

Dítě v bezpečnostní sedačce však fabia dobře neochránila. Vinna je podle Euro NCAP konstrukce použité sedačky Britax Römer Prince, která se ve fabii neosvědčila. "Škoda Auto respektuje výsledky testu a tuto sedačku přestáváme nabízet. Těm, kteří si ji pořídili, nabízíme výměnu," říká Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí automobilky. Kritiku sklidil i návod, který by měl poradit, na které sedadlo je nejlepší sedačku s dítětem umístit. Z hodnocení Euro NCAP rovněž plyne, že řidičův airbag funguje ve fabii bezproblémově a dobře chrání hlavu i hrudník. Při nárazu navíc nedochází ke kontaktu mezi volantem a řidičem.

Tento střet bývá nebezpečný. Tvrdá hmota, z níž je vyrobena spodní část přístrojové desky malé škodovky, "poranila" při čelním nárazu kolena testovací figuríny. "Během vývoje fabie jsme provedli několik nárazových zkoušek a výsledky ukázaly, že přístrojová deska není pro řidiče větší hrozbou než u konkurence," tvrdí Krauskopf. Řidičova noha od kolena dolů je však v tomto voze dobře chráněna. Lepší bezpečnost by podle Euro NCAP přinesl tříbodový pás na prostředním místě vzadu. Škoda Auto montuje do fabie pás dvoubodový. Ten při nárazu nemusí tak dobře ochránit před zraněním pánve a páteře.

"Do budoucna plánujeme i alternativní montáž třetí opěrky hlavy spolu s tříbodovým pásem," připouští Krauskopf. Při bočním nárazu do fabie chrání řidiče a spolujezdce měkké polstrování středního sloupku před větším zraněním. Škodovka však nevybavuje vůz automaticky bočními airbagy - hrudník pasažéra je tak při bočním nárazu vystaven velkému tlaku. Proto dostala fabia v této části testu průměrné hodnocení s konstatováním, že výsledek je přijatelný. "Boční airbagy je možné si doobjednat (za příplatek - pozn. red.), což odpovídá současným požadavkům českého trhu.

V některých zemích dodáváme všechny airbagy již v základním modelu Classic," říká Krauskopf. Euro NCAP v hodnocení bezpečnosti fabie uvedla, že by Škoda Auto měla vzít víc v úvahu i to, jaké nebezpečí hrozí při převozu dítěte v sedačce na místě spolujezdce při nevypnutém airbagu. Upozornění o tomto nebezpečí označil zkušební protokol jako matoucí a nálepku na předním skle, jež má posádku varovat, ohodnotil jako snadno odstranitelnou, a proto i potenciálně nefunkční. Pro srovnání: někteří výrobci nabádají k bezpečnému chování v autě velkými neodstranitelnými písmeny například na sluneční cloně. Při nárazové zkoušce s chodcem dopadla fabia jako ostatní vozy - pro kolemjdoucí není bezpečná.
 
Výsledky crash testů Euro NCAP

Vůz

Boční a čelní srážka

Srážka s chodcem

Rok testu

Toyota Corolla 1.3

***

**

1998

Citroën Saxo 1.1

**

**

2000

VW New Beetle

****

**

1999

Daewoo Matiz SE

***

**

2000

VW Golf

****

**

1998

Fiat Punto 55S

**

*

1996

Fiat Punto 1.2

****

**

1999

Audi A4

*** 1)

**

1997

Fiat Seicento 1.1

** 1)

**

2000

BMW 3

** 1)

**

1997

Ford Fiesta 1.25

*** 1)

*

1996

Citroën Xantia

** 1)

*

1997

Ford Fiesta 1.25

***

*

2000

Ford Mondeo

*** 1)

**

1997

Ford Ka 1.3

*** 1)

*

2000

Honda Accord 1.8

****

**

1999

Hyundai Atos GLS

***

**

1999

Mercedes C

**

**

1997

Nissan Micra 1.0

**

**

1996

Nissan Primera

***

**

1997

Nissan Micra 1.0

**

**

2000

Opel Vectra

*** 1)

**

1997

Opel Corsa 1.0

***

**

1999

Peugeot 406

**

**

1997

Opel Corsa 1.2

**

*

1996

Renault Laguna

*** 1)

**

1997

Peugeot 206 1.3

****

**

2000

Rover 600

** 1)

**

1997

Renault Clio 1.2

****

**

2000

Saab 9-3

****

*

1999

Renault Clio 1.2

**

*

1996

Saab 900

** 1)

**

1997

Seat Ibiza 1.4

***

**

2000

VW Passat

***

**

1997

Škoda Fabia 1.4

****

**

2000

Volvo S40

****

**

1997

Toyota Yaris 1.0

****

**

2000

VW Polo 1.4

***

*

1996

Audi A6

***

**

1998

VW Polo 1.4

***

**

2000

BM* 5

****

*

1998

Mercedes E

****

**

1998

Audi A3 1.6

****

**

1997

Opel Omega

***

**

1998

Citroën Xsara 1.4

***

**

1998

Saab 9-5

****

**

1998

Daewoo Lanos 1.4

*** 1)

**

1998

Toyota Camry

****

**

1998

Fiat Brava 1.4

**

**

1998

Volvo S 70

****

**

1998

Ford Escort 1.6

**

**

1999

Volvo S 80

****

**

2000

Ford Focus 1.6

****

**

1999

Honda Civic 1.4

*** 1)

**

1998

Chrysler Voyager

**

*

1999

Hyundai Accent 1.3

** 1)

**

1998

Mitsubishi Space

***

**

1999

Mercedes A

****

-

1999

Nissan Serena 1.6

***

**

1999

Mitsubishi Lancer

** 1)

**

1997

Opel Sintra

*** 1)

*

1998

Nissan Almera 1.4

** 1)

*

1999

Peugeot 806 2.0

***

*

1999

Opel Astra 1.6

****

*

1999

Renault Espace 2.0

****

**

1998,99

Peugeot 306 1.6

***

*

1997

Toyota Picnic 2.0

****

**

1999

Renault Mégane 1.6

****

*

1998,99

VW Sharan

***

**

1999

Suzuki Baleno 1.6

** 1)

**

1998

Poznámka: více hvězdiček znamená vyšší bezpečnost, 1) u těchto vozů testy zjistily riziko vážného poranění členů posádky
Pramen: Euro NCAP

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.