Společenství Euro NCAP testovalo v posledních třech letech bezpečnost zhruba sedmi desítek vozů a nyní konstatuje, že nejmodernější malá auta jsou bezpečnější než jejich nedávní přechůdci. "Když jsme malé vozy poprvé zkoušeli v crash testech v roce 1997, žádný nedostal v závěrečném hodnocení čtyři hvězdičky. Dnes toto ocenění má sedm malých automobilů," říká šéf zkoušek Euro NCAP a prezident Mezinárodní automobilové federace FIA Max Mosley.
Maximem v hodnocení Euro NCAP je pět hvězdiček. Tohoto ocenění ale zatím žádný z testovaných vozů nedosáhl. Kromě šesti v tuzemsku velmi žádaných automobilů - Škody Fabia, Renaultu Clio, Peugeotu 206, Toyoty Yaris, Fiatu Punto a Volkswagenu Polo - obstál na čtyři hvězdy ještě Volkswagen Lupo, který ale není v nabídce zdejších prodejen. Nejlépe se v testu předvedla Toyota Yaris, která získala nejvíc bodů.
Pozor na některá auta
"Skutečnost, že uspělo už sedm vozů, je dobrým signálem pro zákazníky. Mezi bezpečnými vozy totiž mohou vybírat lépe než v minulosti," napsal v komentáři k posledním výsledkům britský ministr dopravy Lord Macdonald. "Z našich průzkumů plyne, že jedenáct procent motoristů napříště plánuje koupi auta o třídu menšího, než vlastní dosud. I ti mají lepší možnosti ve výběru nového auta," doplňuje Chris Patience, šéf technického úseku britského autoklubu. Ne všechny vozy však v testech obstály. "V prodeji jsou také automobily, které nedosahují dnešních nároků na bezpečnou ochranu posádky. A propast mezi nejlepšími a nejhoršími je větší než v minulosti," varuje nad výsledky testů Guido Adriaenssens ze společnosti ICRT, jež sdružuje organizace zabývající se ochranou zájmu spotřebitelů v Evropě. Nejhůře v posledních testech malých vozů skončily Fiat Seicento, Nissan Micra a Citroën Saxo.
Dobrá zpráva pro chodce
Dobrý signál vyslaly zkoušky směrem k chodcům. "Jsem rád, že poprvé některé z vozidel dosáhlo tříhvězdičkového vysvědčení při srážce s chodcem, což se dosud žádnému z vozů nepodařilo," uvádí Macdonald. "Zároveň ale musím dodat, že i nadále je střet mezi kolemjdoucím a vozidlem pro chodce hodně nebezpečný. Výrobcům aut by to nemělo být lhostejné." "Nezbyde nám, než se na bezpečnost chodců víc zaměřit," potvrzuje šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. Srážku s chodcem Euro NCAP hodnotí mimo známkování v hlavních nárazových testech. Kdo by však chtěl koupit auto pokud možno vlídné k pěším, ten v tuzemských prodejnách nepochodí: nejlepších výsledků ve zmíněném ohledu dosáhl Daihatsu Sirion, který se ovšem do země v současnosti nedováží.
Škoda má i rezervy
Testy Euro NCAP - to nejsou jen čelní a boční nárazy a simulace srážky vozu s chodcem. Kromě dospělých figurín zkoušky sledují i bezpečnost dětí usazených vzadu v sedačce. Hodnotí i výbavu automobilů různými upozorněními, které posádku varují před nesprávným použitím bezpečnostních doplňků. Jedná se například o varování před rizikem nevypnutého airbagu spolujezdce před usazením dítěte na místě vedle řidiče. V tomto ohledu si kritiku vysloužila mimo jiné i Škoda Fabia. "Výrobce vybavuje vůz jen stěží srozumitelným piktogramem a snadno odlepitelnou nálepkou. Nevysvětluje se riziko vážného poranění či smrti," píše se v protokolu k účasti fabie v testu Euro NCAP. "Jak se má správně sedačka používat, popisujeme v návodu k vozidlu, uvažujeme ale i o piktogramu na viditelném místě u sedadla spolujezdce," říká mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf. Význam nezávislých crash testů Euro NCAP dokazují studie odborníků na dopravu ze Švédka a Austrálie. Ti soudí, že správným výběrem automobilu mohou motoristé snížit riziko vážného poranění či úmrtí až o 12 procent.
Kdo platí crash-testy Euro NCAP
* ADAC - německý autuklub
* AIT - švýcarská mezinárodní aliance pro turismus
* Ministerstvo dopravy Spolkové republiky Německo
* DETR - britský Úřad pro dopravu, životní prostředí a regiony
* Ministerstvo dopravy Nizozemska
* Evropská komise
* FIA - Mezinárodní automobilová federace
* ICRT - Mezinárodní spotřebitelské testování a výzkum
* Ministerstvo dopravy Francie
(buč)
Posádku nejlépe ochrání Toyota Yaris
Jak jsou jednotlivé části figurín při nárazových testech zatížené, ukazují barvy na škále od dobré ochrany až po vyloženě špatnou. První dvě figurky představují zatížení při čelním nárazu, u fabie je spolujezdec dvakrát. Poprvé při testu bez airbagu, podruhé s ním. Poslední figurka zastupuje cestujího na předním sedadle a jeho bezpečí při nárazu ze strany.
FABIA DOBŘE CHRÁNÍ DOSPĚLÉ, HŮŘ DOPADL TEST PRO DĚTI
Škoda Fabia je robustní malý vůz, který dobře chrání dospělé pasažéry, ale méně bezpečný už je pro děti. Takové jsou závěry nezávislých nárazových testů evropského programu hodnocení bezpečnosti nových vozů nazvaných Euro NCAP.
Mladoboleslavský automobil absolvoval přední náraz dvakrát: jednou bez airbagu spolujezdce a podruhé s ním. Druhá zkouška dokázala, že hrudník spolujezdce trpí v takovém případě méně. Přesto se v protokolu konstatuje, že airbag spolujezdce mohl zlepšit bezpečnost druhého pasažéra ještě výrazněji.
Dítě v bezpečnostní sedačce však fabia dobře neochránila. Vinna je podle Euro NCAP konstrukce použité sedačky Britax Römer Prince, která se ve fabii neosvědčila. "Škoda Auto respektuje výsledky testu a tuto sedačku přestáváme nabízet. Těm, kteří si ji pořídili, nabízíme výměnu," říká Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí automobilky. Kritiku sklidil i návod, který by měl poradit, na které sedadlo je nejlepší sedačku s dítětem umístit. Z hodnocení Euro NCAP rovněž plyne, že řidičův airbag funguje ve fabii bezproblémově a dobře chrání hlavu i hrudník. Při nárazu navíc nedochází ke kontaktu mezi volantem a řidičem.
Tento střet bývá nebezpečný. Tvrdá hmota, z níž je vyrobena spodní část přístrojové desky malé škodovky, "poranila" při čelním nárazu kolena testovací figuríny. "Během vývoje fabie jsme provedli několik nárazových zkoušek a výsledky ukázaly, že přístrojová deska není pro řidiče větší hrozbou než u konkurence," tvrdí Krauskopf. Řidičova noha od kolena dolů je však v tomto voze dobře chráněna. Lepší bezpečnost by podle Euro NCAP přinesl tříbodový pás na prostředním místě vzadu. Škoda Auto montuje do fabie pás dvoubodový. Ten při nárazu nemusí tak dobře ochránit před zraněním pánve a páteře.
"Do budoucna plánujeme i alternativní montáž třetí opěrky hlavy spolu s tříbodovým pásem," připouští Krauskopf. Při bočním nárazu do fabie chrání řidiče a spolujezdce měkké polstrování středního sloupku před větším zraněním. Škodovka však nevybavuje vůz automaticky bočními airbagy - hrudník pasažéra je tak při bočním nárazu vystaven velkému tlaku. Proto dostala fabia v této části testu průměrné hodnocení s konstatováním, že výsledek je přijatelný. "Boční airbagy je možné si doobjednat (za příplatek - pozn. red.), což odpovídá současným požadavkům českého trhu.
V některých zemích dodáváme všechny airbagy již v základním modelu Classic," říká Krauskopf. Euro NCAP v hodnocení bezpečnosti fabie uvedla, že by Škoda Auto měla vzít víc v úvahu i to, jaké nebezpečí hrozí při převozu dítěte v sedačce na místě spolujezdce při nevypnutém airbagu. Upozornění o tomto nebezpečí označil zkušební protokol jako matoucí a nálepku na předním skle, jež má posádku varovat, ohodnotil jako snadno odstranitelnou, a proto i potenciálně nefunkční. Pro srovnání: někteří výrobci nabádají k bezpečnému chování v autě velkými neodstranitelnými písmeny například na sluneční cloně. Při nárazové zkoušce s chodcem dopadla fabia jako ostatní vozy - pro kolemjdoucí není bezpečná.
Výsledky crash testů Euro NCAP
Vůz |
Boční a čelní srážka |
Srážka s chodcem |
Rok testu |
Toyota Corolla 1.3 |
*** |
** |
1998 |
Citroën Saxo 1.1 |
** |
** |
2000 |
VW New Beetle |
**** |
** |
1999 |
Daewoo Matiz SE |
*** |
** |
2000 |
VW Golf |
**** |
** |
1998 |
Fiat Punto 55S |
** |
* |
1996 |
Fiat Punto 1.2 |
**** |
** |
1999 |
Audi A4 |
*** 1) |
** |
1997 |
Fiat Seicento 1.1 |
** 1) |
** |
2000 |
BMW 3 |
** 1) |
** |
1997 |
Ford Fiesta 1.25 |
*** 1) |
* |
1996 |
Citroën Xantia |
** 1) |
* |
1997 |
Ford Fiesta 1.25 |
*** |
* |
2000 |
Ford Mondeo |
*** 1) |
** |
1997 |
Ford Ka 1.3 |
*** 1) |
* |
2000 |
Honda Accord 1.8 |
**** |
** |
1999 |
Hyundai Atos GLS |
*** |
** |
1999 |
Mercedes C |
** |
** |
1997 |
Nissan Micra 1.0 |
** |
** |
1996 |
Nissan Primera |
*** |
** |
1997 |
Nissan Micra 1.0 |
** |
** |
2000 |
Opel Vectra |
*** 1) |
** |
1997 |
Opel Corsa 1.0 |
*** |
** |
1999 |
Peugeot 406 |
** |
** |
1997 |
Opel Corsa 1.2 |
** |
* |
1996 |
Renault Laguna |
*** 1) |
** |
1997 |
Peugeot 206 1.3 |
**** |
** |
2000 |
Rover 600 |
** 1) |
** |
1997 |
Renault Clio 1.2 |
**** |
** |
2000 |
Saab 9-3 |
**** |
* |
1999 |
Renault Clio 1.2 |
** |
* |
1996 |
Saab 900 |
** 1) |
** |
1997 |
Seat Ibiza 1.4 |
*** |
** |
2000 |
VW Passat |
*** |
** |
1997 |
Škoda Fabia 1.4 |
**** |
** |
2000 |
Volvo S40 |
**** |
** |
1997 |
Toyota Yaris 1.0 |
**** |
** |
2000 |
VW Polo 1.4 |
*** |
* |
1996 |
Audi A6 |
*** |
** |
1998 |
VW Polo 1.4 |
*** |
** |
2000 |
BM* 5 |
**** |
* |
1998 |
Mercedes E |
**** |
** |
1998 |
Audi A3 1.6 |
**** |
** |
1997 |
Opel Omega |
*** |
** |
1998 |
Citroën Xsara 1.4 |
*** |
** |
1998 |
Saab 9-5 |
**** |
** |
1998 |
Daewoo Lanos 1.4 |
*** 1) |
** |
1998 |
Toyota Camry |
**** |
** |
1998 |
Fiat Brava 1.4 |
** |
** |
1998 |
Volvo S 70 |
**** |
** |
1998 |
Ford Escort 1.6 |
** |
** |
1999 |
Volvo S 80 |
**** |
** |
2000 |
Ford Focus 1.6 |
**** |
** |
1999 |
Honda Civic 1.4 |
*** 1) |
** |
1998 |
Chrysler Voyager |
** |
* |
1999 |
Hyundai Accent 1.3 |
** 1) |
** |
1998 |
Mitsubishi Space |
*** |
** |
1999 |
Mercedes A |
**** |
- |
1999 |
Nissan Serena 1.6 |
*** |
** |
1999 |
Mitsubishi Lancer |
** 1) |
** |
1997 |
Opel Sintra |
*** 1) |
* |
1998 |
Nissan Almera 1.4 |
** 1) |
* |
1999 |
Peugeot 806 2.0 |
*** |
* |
1999 |
Opel Astra 1.6 |
**** |
* |
1999 |
Renault Espace 2.0 |
**** |
** |
1998,99 |
Peugeot 306 1.6 |
*** |
* |
1997 |
Toyota Picnic 2.0 |
**** |
** |
1999 |
Renault Mégane 1.6 |
**** |
* |
1998,99 |
VW Sharan |
*** |
** |
1999 |
Suzuki Baleno 1.6 |
** 1) |
** |
1998 |
Pramen: Euro NCAP