Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropský řidičák bude platit deset let

  12:19aktualizováno  12:19
Řidičské průkazy budou v Evropské unii od roku 2012 vydávány pouze s platností na dobu určitou. Podle kompromisu, na němž se dnes shodli zástupci unijní "pětadvacítky" v Bruselu, se budou moci členské státy rozhodnout mezi desetiletou a patnáctiletou platností.
Auto, které jezdí bez řidiče

Auto, které jezdí bez řidiče - Volkswagen vyzkoušel model Touareg, který nepotřebuje řidiče. Vůz řídí elektronický systém. | foto: Volkswagen

Rakouský ministr dopravy Hubert Gorbach, jehož země nyní unii předsedá, počítá s tím, že zasedání ministrů dopravy členských zemí svolané na 27. března dnes dosažený kompromis schválí.

"Také s Evropským parlamentem jsme text kompromisu předběžně potvrdili," řekl Gorbach po dnešním jednání s evropským komisařem pro dopravu Jacquesem Barrotem.

Staré řidičské průkazy mají platit nejdéle do roku 2032. Nový řidičský průkaz má mít ve všech členských zemích EU jednotný formát plastové "kreditní karty"; postupně nahradí dosud v zemích EU platících 110 modelů řidičských průkazů a ztíží tak jejich zfalšovatelnost.

Dohoda také ustanovuje, že jedna osoba může v celé EU získat pouze jeden řidičský průkaz. Ministři dopravy tím chtějí zarazit rozvíjející se "řidičákovou turistiku", kdy si řidič, který pro přestupek přijde doma o řidičské oprávnění, opatří nový v sousední zemi.

Důkladněji rozčleněné budou nové řidičáky pro jednotlivé třídy motocyklů. Od 16 let bude možné získat průkaz na moped (do 125 kubíků objemu motoru), od 18 let průkaz na motocykly s výkonem motoru do 35 kW, a teprve po dvouletém bezproblémovém držení takového průkazu a složení doplňkových zkoušek, nebo po dosažení 24 let bude možné získat neomezený řidičák na motocykly silnějších kubatur.

Česko jednotný evropský řidičský průkaz podporuje, problémy s ním dlouho měly země jako Německo či Rakousko, kde si lidé platí řidičské průkazy sami a jejich výměna by tudíž nebyla populární.

Také Francie, Dánsko, Slovinsko a Švédsko, které dosud měly námitky, již kompromis akceptovaly. Nerozhodlo se zatím Polsko. Předpokládá se, že by Evropský parlament mohl dohodu o evropských řidičských průkazech schválit ještě v tomto pololetí.

***

Čtěte: Švýcaři dostanou řidičáky na zkušenou ...zde

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.