Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropský řidičský průkaz nastoupí do roku 2012

  15:50aktualizováno  15:50
Do šesti let začne celá Evropská unie vydávat stejné řidičské průkazy. Po dvou letech diskusí se na tom dohodli ministři dopravy EU. Směrnice, kterou ministři přijali, nahradí desítky odlišných národních průkazů dokumentem s jednotnou podobou. Navzdory stejnému vzhledu se bude vydávání průkazů řídit rozdílnými národními předpisy.
Auto, které jezdí bez řidiče

Auto, které jezdí bez řidiče - Volkswagen vyzkoušel model Touareg, který nepotřebuje řidiče. Vůz řídí elektronický systém. | foto: Volkswagen

Evropský komisař Jacques Barrot přesto doufá, že tato změna zvýší bezpečnost na evropských silnicích, kde ročně umírá na 40 000 lidí.

Řidiči dostanou do ruky plastovou kartu, vybavenou případně i mikročipem. To má ztížit padělání, usnadnit policejní kontroly i stěhování Evropanů z jedné země EU do druhé.

Řidiči si budou muset tento řidičský průkaz každých deset či patnáct let obnovovat. Staré průkazy však úplně zmizí až v roce 2032. Odhaduje se, že v 25 zemích EU je nyní v platnosti 110 různých typů řidičských průkazů.

Jednotný průkaz musí ještě schválit Evropský parlament, který je však této myšlence nakloněn. Evropští zákonodárci by chtěli sjednotit i další předpisy. Například oprávnění pro nejsilnější motocykly by mělo být podle nich podmíněno dvěma lety jízdy na strojích slabších kubatur.

Tato harmonizace má však své limity. Státy, které umožňují na „automobilový řidičák“ řídit i motocykl o menším objemu, to budou moci činit i nadále. V Belgii platí toto oprávnění až do objemu 125 centimetrů kubických, v Česku u starších průkazů do 50 ccm, ale u nových již ne.

V Česku již probíhá výměna starých průkazů za nově schválený plastový typ. Výměna má být ukončena do roku 2013.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.