Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exkluzivně: na návštěvě v továrně Maserati

aktualizováno 
Pod vysokým věžákem na dohled centra Modeny se znakem Maserati pyšně čnícím k nebi se krčí skromné předválečné cihlové haly, uvnitř je ale jedna z nejmodernějších továren automobilového malovýrobce na světě. Vyjíždějí z ní maserati od roku 1937, kdy se sem automobilka přesunula z Bologně. V továrně v ulici Ciro Menotti jsme se byli podívat.

Návštěva v továrně Maserati | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Na pozvání českého zastoupení legendární automobilky Maserati, společnosti Scuderia, jsme se podívali do bájných stájí, kde šlechtí plnokrevníky s trojzubcem vypáleným do zadku.

Návštěva v továrně Maserati

Fabrika, která je od roku 1997 pod vládou Ferrari, je přímo uprostřed města. U Maserati už moc neví, kam ji rozšiřovat dál, loni vyrobili 7,5 tisíce vozů, ale za pár let už jich má být dvacet tisíc.

Po fabrice nás provádí živá kronika Maserati - Giorgio Manicardi, který nám vypráví o historii a zaujatě líčí, jak to teď v továrně chodí. Zná ji už třicet let.

popisek NA VLASTNÍ KŮŽI
JÍZDA V MASERATI GRANTURISMO

Hned za parkovištěm za branou návštěvníka překvapí otevřená, pouze zastřešená hala, kde jsou vyskládány motory a převodovky, které za chvíli poputují do útrob těchto snových aut. Červené víko hlavy válců značí, že k motoru bude připojena "závodní" převodovka Duoselect, modré lakování je vyhrazené pro klasické automaty.

Návštěva v továrně Maserati

Vzácná srdce od Ferrrari tam jsou naštosována napospas počasí. Není třeba se bát, déle než jeden den venku nezůstanou. Kvůli relativně stísněným podmínkám a stále se rozšiřující lince, která dostala za úkol letos překonat hranici 10 000 vyrobených maserati, už není místo na sklad. Kamiony dovážejí potřebné díly pouze v potřebných malých dávkách, které jdou rovnou do výroby, na skladu se drží jen minimum dílů.

Občas se v uličkách mezi šramotícími budovami prožene prototyp, v různém stupni maskování, který automobilka testuje. Takto zamaskovaných aut se po fabrice, Modeně a okolí prohání kupa. Mají buď částečně maskování, nebo jsou celé zahalené v bílých kabátcích pouze s průzory přes okna, na zpětných zrcátkách mají legrační "uši".

Návštěva v továrně Maserati

Na lince se náhodně střídají velké limuzíny Quattroporte, kupé Granturismo a občas i Alfa Romeo 8C Competizione. Těchto 500 unikátů totiž postavili na zkrácené platformě maserati. Stavěli je zde právě v době naší návštěvy.

Návštěva v továrně Maserati

Milionová auta drží žlutá klepeta nad našimi hlavami. Popojíždí od skupinky, která do auta vmontovává přistrojovku, k té, která zapojuje elektroinstalaci. 

Na svou práci mají montéři na každém autě vždy 24 minut. Pak se auto na speciální lanovce, na které si mohou auto různě zvedat a otáčet, posune o místo dál. Času mají zdá se dost, většinou jsou hotovi několik minut předem, dají to najevo tak, že auto nechají vysunout vzhůru nad své hlavy.

Návštěva v továrně Maserati

Poté, co každé auto smontují, proženou ho boxem s tropickým lijákem ověřujícím těsnost a auto vyrazí do provozu. Četa testovacích jezdců neustále přesedá z auta do auta, za víko kufru zavěsí plastikovou kapsičku s převozní SPZ a jede ho prohnat po městě a okolí. Najedou asi zkušebních 200 kilometrů, při kterých ověří, že všechno funguje, jak má. Pak jde každý exemplář do rukou inspektorů, kteří pod drobnohledem kontrolují kvalitu.

Návštěva v továrně Maserati

Pouze u "kvalitářů" nás nenechají natáčet. Ve velké hale je na každém stanovišti ostré světlo, aby bylo dobře vidět na případné nedostatky. Na prohlídku každého auta tu mají neomezeně dlouhou dobu. Jsou zde v přesile ženy, prý jsou pečlivější.

Asi pětadvacetiletý mladík v bílých rukavičkách přejíždí všechny hrany na ráfcích kola a kontroluje, jestli jsou bez škrábanců a řádně se lesknou. Vedle je zase přísně vypadající obrýlený padesátník, který nemá nic jiného na práci než otevírat kapoty a prohlížet, jestli se mu pohled na motor zamlouvá.

Dámy v bílých pláštích pak detailně prohlížejí karoserii. Taková kontrola laku může prý trvat až hodinu a půl. Když všechno zkontrolují, předají auto externím inspektorům, kteří auto ještě jednou prohlédnou.

Pak auto objede halu a putuje na parkoviště na střeše, nebo přímo do kamionu, ve kterém vyrazí k zákazníkovi.

Arrivederci na silnici!

Prodejna Maserati v Modeně







Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.