Exkluzivně: na návštěvě v továrně Maserati

Pod vysokým věžákem na dohled centra Modeny se znakem Maserati pyšně čnícím k nebi se krčí skromné předválečné cihlové haly, uvnitř je ale jedna z nejmodernějších továren automobilového malovýrobce na světě. Vyjíždějí z ní maserati od roku 1937, kdy se sem automobilka přesunula z Bologně. V továrně v ulici Ciro Menotti jsme se byli podívat.
Návštěva v továrně Maserati

Návštěva v továrně Maserati | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Na pozvání českého zastoupení legendární automobilky Maserati, společnosti Scuderia, jsme se podívali do bájných stájí, kde šlechtí plnokrevníky s trojzubcem vypáleným do zadku.

Návštěva v továrně Maserati

Fabrika, která je od roku 1997 pod vládou Ferrari, je přímo uprostřed města. U Maserati už moc neví, kam ji rozšiřovat dál, loni vyrobili 7,5 tisíce vozů, ale za pár let už jich má být dvacet tisíc.

Po fabrice nás provádí živá kronika Maserati - Giorgio Manicardi, který nám vypráví o historii a zaujatě líčí, jak to teď v továrně chodí. Zná ji už třicet let.

popisek NA VLASTNÍ KŮŽI
JÍZDA V MASERATI GRANTURISMO

Hned za parkovištěm za branou návštěvníka překvapí otevřená, pouze zastřešená hala, kde jsou vyskládány motory a převodovky, které za chvíli poputují do útrob těchto snových aut. Červené víko hlavy válců značí, že k motoru bude připojena "závodní" převodovka Duoselect, modré lakování je vyhrazené pro klasické automaty.

Návštěva v továrně Maserati

Vzácná srdce od Ferrrari tam jsou naštosována napospas počasí. Není třeba se bát, déle než jeden den venku nezůstanou. Kvůli relativně stísněným podmínkám a stále se rozšiřující lince, která dostala za úkol letos překonat hranici 10 000 vyrobených maserati, už není místo na sklad. Kamiony dovážejí potřebné díly pouze v potřebných malých dávkách, které jdou rovnou do výroby, na skladu se drží jen minimum dílů.

Občas se v uličkách mezi šramotícími budovami prožene prototyp, v různém stupni maskování, který automobilka testuje. Takto zamaskovaných aut se po fabrice, Modeně a okolí prohání kupa. Mají buď částečně maskování, nebo jsou celé zahalené v bílých kabátcích pouze s průzory přes okna, na zpětných zrcátkách mají legrační "uši".

Návštěva v továrně Maserati

Na lince se náhodně střídají velké limuzíny Quattroporte, kupé Granturismo a občas i Alfa Romeo 8C Competizione. Těchto 500 unikátů totiž postavili na zkrácené platformě maserati. Stavěli je zde právě v době naší návštěvy.

Návštěva v továrně Maserati

Milionová auta drží žlutá klepeta nad našimi hlavami. Popojíždí od skupinky, která do auta vmontovává přistrojovku, k té, která zapojuje elektroinstalaci. 

Na svou práci mají montéři na každém autě vždy 24 minut. Pak se auto na speciální lanovce, na které si mohou auto různě zvedat a otáčet, posune o místo dál. Času mají zdá se dost, většinou jsou hotovi několik minut předem, dají to najevo tak, že auto nechají vysunout vzhůru nad své hlavy.

Návštěva v továrně Maserati

Poté, co každé auto smontují, proženou ho boxem s tropickým lijákem ověřujícím těsnost a auto vyrazí do provozu. Četa testovacích jezdců neustále přesedá z auta do auta, za víko kufru zavěsí plastikovou kapsičku s převozní SPZ a jede ho prohnat po městě a okolí. Najedou asi zkušebních 200 kilometrů, při kterých ověří, že všechno funguje, jak má. Pak jde každý exemplář do rukou inspektorů, kteří pod drobnohledem kontrolují kvalitu.

Návštěva v továrně Maserati

Pouze u "kvalitářů" nás nenechají natáčet. Ve velké hale je na každém stanovišti ostré světlo, aby bylo dobře vidět na případné nedostatky. Na prohlídku každého auta tu mají neomezeně dlouhou dobu. Jsou zde v přesile ženy, prý jsou pečlivější.

Asi pětadvacetiletý mladík v bílých rukavičkách přejíždí všechny hrany na ráfcích kola a kontroluje, jestli jsou bez škrábanců a řádně se lesknou. Vedle je zase přísně vypadající obrýlený padesátník, který nemá nic jiného na práci než otevírat kapoty a prohlížet, jestli se mu pohled na motor zamlouvá.

Dámy v bílých pláštích pak detailně prohlížejí karoserii. Taková kontrola laku může prý trvat až hodinu a půl. Když všechno zkontrolují, předají auto externím inspektorům, kteří auto ještě jednou prohlédnou.

Pak auto objede halu a putuje na parkoviště na střeše, nebo přímo do kamionu, ve kterém vyrazí k zákazníkovi.

Arrivederci na silnici!

Prodejna Maserati v Modeně

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...