Zamaskované Škody Superb při testování v Údolí smrti

Zamaskované Škody Superb při testování v Údolí smrti | foto: Škoda

Exkluzivně: Údolím smrti v nové Škodě Superb

  • 151
Death Valley, Kalifornie - (Od zpravodaje MF DNES) - Co musí udělat český novinář, když chce půl roku před oficiální premiérou ochutnat jízdu v nové Škodě Superb? Strávit šestnáct hodin v letadle z Prahy do New Yorku a pak Las Vegas a další hodinu ve vrtulníku, který ho donese doprostřed pouště, do legendárního Údolí smrti.

Právě tady, uprostřed nejžhavější americké pustiny, totiž testuje největší česká automobilka své prototypy.

Ale ze všeho nejdůležitější je vysvětlit imigračnímu úředníkovi, že opravdu existuje nějaké auto s podivným názvem Skoda, že se opravdu prohání po nevadských a kalifornských pouštích.

Ale proč právě tam? Mateřský Volkswagen totiž má relativně nedaleko odtud, v Arizoně, velký zkušební polygon, který využívá i Škoda.

Extrémní pouštní teploty prověřují důkladně klimatizaci, výdrž brzdové i chladicí soustavy. A nezapomínejme na všudypřítomný jemňounký písek, to je prubířský kámen těsnosti úplně všeho.  Když se tady zkoušela už předchozí generace superbu, vyráběná od roku 2001, byl v rozmontovaných prototypech i v dutinách prahů...

 "No, a taky tady není tolik špionů, kteří by auta fotili," říká s nadsázkou mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

Protože zkoušky prototypů letos probíhají v Death Valley (mateřský Volkswagen má relativně nedaleko odtud, v Arizoně, velký zkušební polygon, který využívá i Škoda), rozhodlo se toho vedení automobilky využít - a poprvé v historii na ně pozvat 28 novinářů z celého světa.

To vůbec není obvyklé - do uvedení novinky na trh na ženevském autosalonu v březnu 2008 zbývá ještě půlrok. Proto se taky nedozvíme žádná přesná čísla o rozměrech a dalších parametrech superbu - půjde nám jedině o jízdní dojmy.

Zamaskované Škody Superb při testování v Údolí smrti

Nové superby na nás čekají v obyčejné dřevěné garáži za hotelem, obklopeny starými matracemi, které tady asi jen tak nechal nájemce. Jsou jen dva, a ani si je nemůžeme pořádně prohlédnout - maskovací oblečky zakrývají předek i zadek. Interiér ani nemá cenu popisovat, je jen provizorní. I když superb v podstatě nevidíme, tušíme, jak bude vypadat. První špionážní fotky unikly už letos na jaře. Je jasné, že s dosavadní vzhledovou usedlostí je konec. Nový design je dravější, v mnohém připomíná koncernového bratrance Passata. Už od počátku se konstruktéři chlubí unikátní konstrukcí otvírání pátých dveří: buď se vyklopí celé, jako u octavie, nebo jen jejich část - jako u současného superbu.

Pojďme tedy k tomu nejdůležitějšímu: jízdním vlastnostem. Kdybych měl říci, co mi bezprostředně po vypnutí motoru znělo v hlavě jako první dojem, bylo: stabilnější a tišší.

Ve srovnání s předchozí generací, kterou jsem si o týden dříve pro srovnání projel, je rozdíl opravdu znatelný. Tedy žádné kosmetické vylepšení, což občas automobilky dělávají, ale opravdu nová generace.

Za prvé superb narostl ve všech směrech, do šířky, výšky i délky - byť jen o pár centimetrů - a jeho karoserie tak dostala úplně jiné proporce: tatam je "jezevčíkovitost", vysmívaná u starého superbu.

Přitom se podařilo i o pár kilogramů snížit hmotnost auta. Pod kapotou zakuklenců hraje koncernová skoronovinka - benzinová 1.8 s přímým vstřikováním benzinu TSI, kterou od léta můžete mít i v oktávii.

Na superb ovšem jejích 118 kilowattů hravě stačí taky. A tak se s velkou a docela těžkou limuzínou můžeme lehce prohánět po serpentinách ve skalách, a jízda je opravdu radost.

Přesné precizní řízení, vynikající stabilita podvozku (předchůdce byl houpavější), ale ne na úkor pohodlí - podvozek umí měkce odfiltrovat všechy příčné i podélné nerovnosti.

A ještě jedna dobrá zpráva. "Všechny technické vymoženosti, které Volkswagen má, bude mít tentokrát už od počátku i Škoda. Týká se to nejen motorů, ale třeba i systému samočinného parkování, prostě všeho," slibuje Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto, zodpovědný za technický vývoj.

I když superb v podstatě nevidíme, tušíme, jak bude vypadat. Oficiální premiéra se sice odehraje za půl roku na autosalonu v Ženevě, ale první špionážní fotky unikly už začátkem letošního roku. ZDE 

A ještě jedno překvapení nedávno vyplulo na povrch: bude se vyrábět i verze kombi. Od toho si Škodovka slibuje výrazný prodejní úspěch; dosavadní model se totiž neprodával tak dobře, jak čekaly optimistické odhady.

Zatímco celkový prodej všech modelových řad automobilce letos stoupá téměř o třináct procent, za prvních devět měsíců letošního roku se superbů prodalo stejně jako loni. Nahoru jdou totiž hlavně octavie a roomstery.

V minulém roce Škoda vyrobila téměř 560 tisíc vozů, superbů přitom sjelo z výrobních linek jen dvacet tisíc, což je v celkové produkci malý zlomek. A vyrobilo se jich o téměř pět procent méně než v roce 2005.

Proto pouští automobilka informace o novém modelu postupně, a to hlavně z úst vedoucích manažerů firmy.

"Nový superb bude bomba,“ řekl nedávno bývalý šéf dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek. Podle něho to bude úspěšnější model, než je současná verze, nic konkrétního však neprozradil.

,