Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exkluzivně z Ženevy: zkusili jsme norský elektromobil Th!nk

  13:00aktualizováno  13:00
Th!nk bude jezdit v centrech měst, kam s obyčejným autem díky stále přísnějším předpisům nemůžete. Nemá výfuk, při jízdě neobtěžuje okolí ani hlukem. Třímetrové okaté autíčko s celoplastovou karoserií odolnou proti městskému otloukání totiž tankuje elektrony. Přímo na ženevském výstavišti Palexpo jsme se s touhle sympatickou krabičkou svezli.


Ovládá se jako úplně obyčejné auto s automatickou převodovkou. Otočíte klasickým forďáckým klíčkem v "zapalování", na přístrojovce zatančí pár kontrolek, drnčení spalovacího motoru se ale nekoná. Th!nk totiž jezdí úplně bezhlučně. Sešlápnete brzdový pedál, řadicí páku mezi sedadly přesunete do polohy D a můžete vyrazit.

Ostřílení uživatelé aut bez spojky odhalí na "řadičce" nové písmenko "E", které značí ekonomický mód. Auto v něm není tak živé a hlavně při jízdě z kopce lépe rekuperuje energii neboli dobíjí baterky.

Th!nk City

Vnitřek pro dva je hodně prostorný, baterie jsou schované pod dvojicí sedadel, za příplatek můžete mít čtyřmístnou verzi, která odveze dva dospělé a dvě děti. Vycvičené oko uvnitř odhalí pár dílů vypůjčených od fordů.

Th!nk bude šampionem sprintů od semaforu k semaforu. Elektromotor už ze své podstaty nabízí maximální krouticí moment už od "nulových" otáček. Norský elektromobil toho umí dobře využít. Sešlápnete plynový pedál a tryskem uháníte. Kolemstojící publikum se jen divilo, jak umí autíčko bezhlučně vystartovat. Jediné, co slyšíte uvnitř i venku, jsou pneumatiky, které se odvalují po drsném asfaltu.

Prozatím předsériový model neměl posilovač řízení. Otáčka na parkovišti mezi kamiony tedy dala pažím trochu zabrat.

Th!nk City

Dveřmi celoplastové karoserie je třeba hodně bouchat, abyste je zavřeli. Pod umělou kůží odolnou proti městským ťukancům - díky tomu, že plastové díly nejsou lakované, ale probarvené,  je schovaný ocelový rám. Obrovský kufr kryje celoskleněné víko kufru, lépe tak vidíte sousedův nárazník při parkování.

Nad levým předním kolem jsou dvířka, za kterými je schovaná zásuvka pro kabel uložený pod podlahou kufru. Přes noc auto připojíte do zásuvky a ráno můžete vyrazit do práce, stejně jako používáte mobilní telefon. Dojezd má až 170 kilometrů, ve městě přes 200.

Autíčko pohání třífázový asynchronní motor s výkonem 30 kW. Modulární systém ovšem umožňuje časem přejít na jiný ekologický systém pohonu, třeba vodík. Na konci roku th!ink dostane lithiové baterie. Nyní má sodium-niklové, které se vyrábějí ve Švýcarsku.

Th!nk City stojí dvacet tisíc euro, ovšem bez baterií (viz rozhovor dále). Ale třeba ve Francii vám na nákup ekologického auta přispějí pěti tisíci eury. Pronájem baterií vyjde na 200 euro měsíčně.

K autu patří Th!nk Mind Box, malý počítač s GPS a GPRS, který na mobilní telefon nebo počítač majitele odesílá provozní údaje a stav nabití baterií. Do servisního centra automobilky podá zprávu v případě, že vystřelí airbagy, auto se porouchá a podobně.

Co je zač...

Elektromobily už staví Thi!nk 17 let. První prototyp vznikl v roce 1991. Výrobní linku postavili v roce 1998 a o rok později odstartovala sériová výroba už pod dohledem Fordu, který společnost koupil. V roce 2003 se ale americký koncern rozhodl, že už elektromobily stavět nechce, a norskou společnost prodal dál. Okatý Th!nk City je už pátou generací elektromobilů této norské značky, teď se chystá rodinný bachratý model Ox.

Th!ink OxTh!ink OxTh!ink Ox





Th!nk Ox
představuje novou modulární platformu, na které je možno postavit auta různých kategorií. 4,12 m dlouhý koncept má baterie uložené v podlaze. Rozvor je velkorysý: 2,8 metru. Pětimístný Ox je 165 cm dlouhý a 181 cm široký, těžký je 1 485 kilo. 60kilowattový elektromotor auto rozjede na 135 km/h, z nuly na stovku to trvá 8,5 sekundy. Dojezd má být 200-250 kilometrů.

O baterky se postaráme!

Th!nk City

Norsko není zrovna automobilovou velmocí, o značce Th!nk ale určitě ještě uslyšíme. Že to není úplně obyčejná automobilka, je vidět už na jejím šéfovi vývoje Davidu Brownovi. Chlapík v černé mikině s kapucí a logem automobilky na zádech jezdí mezi rozhovory trpělivě v modrém okatém autíčku v obřím průhledném nafukovacím míči a láká k expozici kolemjdoucí.

Kde je možné Th!nk koupit?
Prozatím prodáváme v Norsku. Plánujeme jít do Švédska, Dánska a Velké Británie. Chceme začít s trhy, které jsou pro nás zajímavé, a těmi, které máme blízko. Samozřejmě pak chceme postupně expandovat dál.

I do zemí jako Česká republika?
Prozatím není na "mapě". Na naší mapě je třeba také Švýcarsko a také USA. Zajímáme se o země, kde můžeme najít podporu pro naše vozy. Země, kde by mohly jezdit v pruzích vyhrazených pro autobusy, nebo mít nějaký finanční benefit. Hledáme takové trhy, kde můžeme najít podporu pro takto ekologický automobil.

Snažíte se spolupracovat s městskými úřady? Máte prý podporu londýnské radnice, která provoz v centru města drasticky omezuje.
Ano. Dá se říci, že hledáme trh město od města, ne v celých zemích. (Od příštího roku má být th!nk k mání v Londýně, Paříži, Miláně, Amsterdamu a Berlíně - pozn. red.)

Máte speciální systém prodeje. Můžete vysvětlit, jak funguje?
Ano, systém je ten, že zákazník si koupí auto, ovšem bez baterií. Majitelem akumulátorů jsme my a zákazník si je pronajímá a platí jejich měsíční pronájem. Důvod je ten, že když si zákazník kupuje auto, je pro něj těžké pochopit cenu baterie. Protože cena auta je o něco vyšší než za obyčejný benzinový nebo naftový vůz.

Ale energie je právě v bateriích, které vydrží dlouho, třeba deset let. Pro majitele je snadnější pochopit měsíční cenu baterie, když ji porovná s cenou benzinu nebo nafty. Je to pro něj jednodušší srovnání.

A další důvod je ten, že když si zákazník není jistý touto technologií, nechce si kupovat baterie sám. Bojí se, co bude, až se mu s baterií něco stane, třeba se poškodí. Takto nám akumulátor v případě jakýchkoliv problémů vrátí a my mu dodáme nový. Je to pro jeho pocit bezpečí, že nebude mít žádné problémy.

Th!nk City

Kolik aut jste prozatím prodali?
Prozatím nijak zvlášť tvrdě neprodáváme a už jsme prodali 550 aut. Nyní máme spíše problémy s dodacími lhůtami než s prodejem aut. V Ženevě nejsme proto, abychom vyloženě prodávali auta, jsme tu proto, abychom propagovali novou značku. Teď musíme hlavně rozběhnout naplno výrobu v naší továrně.

Kolik lidí pracuje v celé firmě?
Včetně vývoje a administrativy 150.

Kdo celý projekt financuje?
Máme 40 různých vlastníků. Management, který je s projektem po celou dobu. Mezi vlastníky máme několik větších firem, jako třeba General Electric. Dále kapitál z Anglie a Ameriky, od lidí, kteří chtějí investovat do čistých technologií. Máme také norské investory z hotelnictví, potravinářství a tak dále. Je to velmi různorodý mix investorů.

Jak je to s bezpečností?
Není problém, je to plně srovnatelné s jakýmkoliv jiným malým autem.

Má to tedy stejnou homologaci jako klasické auto?
Samozřejmě. Má ABS airbagy, bezpečnostní pásy. Auto prošlo stejnými testy jako normální auto s velmi, velmi dobrými výsledky.

Th!nk City je model, který je nyní ve výrobě. Připravujete ještě neco dalšího?
Ano, díváme se do budoucnosti. Pracujeme na nové generaci, která už bude čtyř- až pětimístná.

A vystavený kabriolet?
Máme několik kabrioletů, které prezentujeme jako koncepty. Hodně lidí o ně má velký zájem. Především ze zemí s vhodným klimatem, z jižní Evropy a USA. Chceme dokončit práci na tomto modelu a poté začít pracovat na kabrioletu.

Th!nk City

Jaké jsou vaše plány do příštích pěti let? Kolik aut chcete prodat?
V příštích pěti letech chceme vyrábět 30-40 tisíc aut ročně. Tedy srovnatelně s jinými malými výrobci. Pro obyčejnou velkou automobilku to není moc, ale pro nás to je velký objem. Naším plánem je tedy růst.

Plánujete spolupráci s nějakým velkým výrobcem?
Na autě je důležité, že má dobrý "elektrický" základ - baterie, motor. A také v konstrukci. Nechceme ale vymýšlet podvozek, brzdy. Proto chceme v těchto oblastech spolupracovat s partnery a používat masově produkované komponenty, které už mají. Tak jsme to udělali i u Th!nk City, který má hodně dílů od Fordu a Peugeotu. Tento způsob práce chceme zachovat. Od jiných si tedy budeme půjčovat technologii a komponenty.

Co je tedy od Peugeotu a co od Fordu?
Podvozek je kompletně od Peugeotu - nápravy, odpružení, brzdy, řízení... Od Fordu je volant, airbagy, bezpečnostní pásy, madla, kliky a další ovladače. Pokud ale nejste odborník, nepoznáte to.

Th!nk City v číslech
délka x šířka x výška (mm) 3 120 x 1 604 x 1 548
celková/užitečná hmotnost (kg) 1397/284
maximální rychlost (km/h) 100
zrychlení 0-50 km/h (s) 6,5
zrychlení 0-80 km/h (s) 16
dojezd 170 km (americká norma, letní pneumatiky, vypnuté topení)
180 km (evropská norma, letní pneumatiky, vypnuté topení)
203 km (v městském provozu)
čas dobíjení asi 10 hodin pro 100% nabití
asi 8 hodin pro 80% nabití

Standardní výbava: 2 airbagy, ABS, posilovač řízení, 4kW elektrické topení, el. ovládaná okénka a zrcátka, centrální zamykání.
Příplatková výbava: časovač sepnutí topení, vyhřívané čelní sklo, prosklená střecha

Autoři:






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.