Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Exkluzivně z Ženevy: zkusili jsme norský elektromobil Th!nk

  13:00
Th!nk bude jezdit v centrech měst, kam s obyčejným autem díky stále přísnějším předpisům nemůžete. Nemá výfuk, při jízdě neobtěžuje okolí ani hlukem. Třímetrové okaté autíčko s celoplastovou karoserií odolnou proti městskému otloukání totiž tankuje elektrony. Přímo na ženevském výstavišti Palexpo jsme se s touhle sympatickou krabičkou svezli.


Ovládá se jako úplně obyčejné auto s automatickou převodovkou. Otočíte klasickým forďáckým klíčkem v "zapalování", na přístrojovce zatančí pár kontrolek, drnčení spalovacího motoru se ale nekoná. Th!nk totiž jezdí úplně bezhlučně. Sešlápnete brzdový pedál, řadicí páku mezi sedadly přesunete do polohy D a můžete vyrazit.

Ostřílení uživatelé aut bez spojky odhalí na "řadičce" nové písmenko "E", které značí ekonomický mód. Auto v něm není tak živé a hlavně při jízdě z kopce lépe rekuperuje energii neboli dobíjí baterky.

Th!nk City

Vnitřek pro dva je hodně prostorný, baterie jsou schované pod dvojicí sedadel, za příplatek můžete mít čtyřmístnou verzi, která odveze dva dospělé a dvě děti. Vycvičené oko uvnitř odhalí pár dílů vypůjčených od fordů.

Th!nk bude šampionem sprintů od semaforu k semaforu. Elektromotor už ze své podstaty nabízí maximální krouticí moment už od "nulových" otáček. Norský elektromobil toho umí dobře využít. Sešlápnete plynový pedál a tryskem uháníte. Kolemstojící publikum se jen divilo, jak umí autíčko bezhlučně vystartovat. Jediné, co slyšíte uvnitř i venku, jsou pneumatiky, které se odvalují po drsném asfaltu.

Prozatím předsériový model neměl posilovač řízení. Otáčka na parkovišti mezi kamiony tedy dala pažím trochu zabrat.

Th!nk City

Dveřmi celoplastové karoserie je třeba hodně bouchat, abyste je zavřeli. Pod umělou kůží odolnou proti městským ťukancům - díky tomu, že plastové díly nejsou lakované, ale probarvené,  je schovaný ocelový rám. Obrovský kufr kryje celoskleněné víko kufru, lépe tak vidíte sousedův nárazník při parkování.

Nad levým předním kolem jsou dvířka, za kterými je schovaná zásuvka pro kabel uložený pod podlahou kufru. Přes noc auto připojíte do zásuvky a ráno můžete vyrazit do práce, stejně jako používáte mobilní telefon. Dojezd má až 170 kilometrů, ve městě přes 200.

Autíčko pohání třífázový asynchronní motor s výkonem 30 kW. Modulární systém ovšem umožňuje časem přejít na jiný ekologický systém pohonu, třeba vodík. Na konci roku th!ink dostane lithiové baterie. Nyní má sodium-niklové, které se vyrábějí ve Švýcarsku.

Th!nk City stojí dvacet tisíc euro, ovšem bez baterií (viz rozhovor dále). Ale třeba ve Francii vám na nákup ekologického auta přispějí pěti tisíci eury. Pronájem baterií vyjde na 200 euro měsíčně.

K autu patří Th!nk Mind Box, malý počítač s GPS a GPRS, který na mobilní telefon nebo počítač majitele odesílá provozní údaje a stav nabití baterií. Do servisního centra automobilky podá zprávu v případě, že vystřelí airbagy, auto se porouchá a podobně.

Co je zač...

Elektromobily už staví Thi!nk 17 let. První prototyp vznikl v roce 1991. Výrobní linku postavili v roce 1998 a o rok později odstartovala sériová výroba už pod dohledem Fordu, který společnost koupil. V roce 2003 se ale americký koncern rozhodl, že už elektromobily stavět nechce, a norskou společnost prodal dál. Okatý Th!nk City je už pátou generací elektromobilů této norské značky, teď se chystá rodinný bachratý model Ox.

Th!ink OxTh!ink OxTh!ink Ox





Th!nk Ox
představuje novou modulární platformu, na které je možno postavit auta různých kategorií. 4,12 m dlouhý koncept má baterie uložené v podlaze. Rozvor je velkorysý: 2,8 metru. Pětimístný Ox je 165 cm dlouhý a 181 cm široký, těžký je 1 485 kilo. 60kilowattový elektromotor auto rozjede na 135 km/h, z nuly na stovku to trvá 8,5 sekundy. Dojezd má být 200-250 kilometrů.

O baterky se postaráme!

Th!nk City

Norsko není zrovna automobilovou velmocí, o značce Th!nk ale určitě ještě uslyšíme. Že to není úplně obyčejná automobilka, je vidět už na jejím šéfovi vývoje Davidu Brownovi. Chlapík v černé mikině s kapucí a logem automobilky na zádech jezdí mezi rozhovory trpělivě v modrém okatém autíčku v obřím průhledném nafukovacím míči a láká k expozici kolemjdoucí.

Kde je možné Th!nk koupit?
Prozatím prodáváme v Norsku. Plánujeme jít do Švédska, Dánska a Velké Británie. Chceme začít s trhy, které jsou pro nás zajímavé, a těmi, které máme blízko. Samozřejmě pak chceme postupně expandovat dál.

I do zemí jako Česká republika?
Prozatím není na "mapě". Na naší mapě je třeba také Švýcarsko a také USA. Zajímáme se o země, kde můžeme najít podporu pro naše vozy. Země, kde by mohly jezdit v pruzích vyhrazených pro autobusy, nebo mít nějaký finanční benefit. Hledáme takové trhy, kde můžeme najít podporu pro takto ekologický automobil.

Snažíte se spolupracovat s městskými úřady? Máte prý podporu londýnské radnice, která provoz v centru města drasticky omezuje.
Ano. Dá se říci, že hledáme trh město od města, ne v celých zemích. (Od příštího roku má být th!nk k mání v Londýně, Paříži, Miláně, Amsterdamu a Berlíně - pozn. red.)

Máte speciální systém prodeje. Můžete vysvětlit, jak funguje?
Ano, systém je ten, že zákazník si koupí auto, ovšem bez baterií. Majitelem akumulátorů jsme my a zákazník si je pronajímá a platí jejich měsíční pronájem. Důvod je ten, že když si zákazník kupuje auto, je pro něj těžké pochopit cenu baterie. Protože cena auta je o něco vyšší než za obyčejný benzinový nebo naftový vůz.

Ale energie je právě v bateriích, které vydrží dlouho, třeba deset let. Pro majitele je snadnější pochopit měsíční cenu baterie, když ji porovná s cenou benzinu nebo nafty. Je to pro něj jednodušší srovnání.

A další důvod je ten, že když si zákazník není jistý touto technologií, nechce si kupovat baterie sám. Bojí se, co bude, až se mu s baterií něco stane, třeba se poškodí. Takto nám akumulátor v případě jakýchkoliv problémů vrátí a my mu dodáme nový. Je to pro jeho pocit bezpečí, že nebude mít žádné problémy.

Th!nk City

Kolik aut jste prozatím prodali?
Prozatím nijak zvlášť tvrdě neprodáváme a už jsme prodali 550 aut. Nyní máme spíše problémy s dodacími lhůtami než s prodejem aut. V Ženevě nejsme proto, abychom vyloženě prodávali auta, jsme tu proto, abychom propagovali novou značku. Teď musíme hlavně rozběhnout naplno výrobu v naší továrně.

Kolik lidí pracuje v celé firmě?
Včetně vývoje a administrativy 150.

Kdo celý projekt financuje?
Máme 40 různých vlastníků. Management, který je s projektem po celou dobu. Mezi vlastníky máme několik větších firem, jako třeba General Electric. Dále kapitál z Anglie a Ameriky, od lidí, kteří chtějí investovat do čistých technologií. Máme také norské investory z hotelnictví, potravinářství a tak dále. Je to velmi různorodý mix investorů.

Jak je to s bezpečností?
Není problém, je to plně srovnatelné s jakýmkoliv jiným malým autem.

Má to tedy stejnou homologaci jako klasické auto?
Samozřejmě. Má ABS airbagy, bezpečnostní pásy. Auto prošlo stejnými testy jako normální auto s velmi, velmi dobrými výsledky.

Th!nk City je model, který je nyní ve výrobě. Připravujete ještě neco dalšího?
Ano, díváme se do budoucnosti. Pracujeme na nové generaci, která už bude čtyř- až pětimístná.

A vystavený kabriolet?
Máme několik kabrioletů, které prezentujeme jako koncepty. Hodně lidí o ně má velký zájem. Především ze zemí s vhodným klimatem, z jižní Evropy a USA. Chceme dokončit práci na tomto modelu a poté začít pracovat na kabrioletu.

Th!nk City

Jaké jsou vaše plány do příštích pěti let? Kolik aut chcete prodat?
V příštích pěti letech chceme vyrábět 30-40 tisíc aut ročně. Tedy srovnatelně s jinými malými výrobci. Pro obyčejnou velkou automobilku to není moc, ale pro nás to je velký objem. Naším plánem je tedy růst.

Plánujete spolupráci s nějakým velkým výrobcem?
Na autě je důležité, že má dobrý "elektrický" základ - baterie, motor. A také v konstrukci. Nechceme ale vymýšlet podvozek, brzdy. Proto chceme v těchto oblastech spolupracovat s partnery a používat masově produkované komponenty, které už mají. Tak jsme to udělali i u Th!nk City, který má hodně dílů od Fordu a Peugeotu. Tento způsob práce chceme zachovat. Od jiných si tedy budeme půjčovat technologii a komponenty.

Co je tedy od Peugeotu a co od Fordu?
Podvozek je kompletně od Peugeotu - nápravy, odpružení, brzdy, řízení... Od Fordu je volant, airbagy, bezpečnostní pásy, madla, kliky a další ovladače. Pokud ale nejste odborník, nepoznáte to.

Th!nk City v číslech
délka x šířka x výška (mm) 3 120 x 1 604 x 1 548
celková/užitečná hmotnost (kg) 1397/284
maximální rychlost (km/h) 100
zrychlení 0-50 km/h (s) 6,5
zrychlení 0-80 km/h (s) 16
dojezd 170 km (americká norma, letní pneumatiky, vypnuté topení)
180 km (evropská norma, letní pneumatiky, vypnuté topení)
203 km (v městském provozu)
čas dobíjení asi 10 hodin pro 100% nabití
asi 8 hodin pro 80% nabití

Standardní výbava: 2 airbagy, ABS, posilovač řízení, 4kW elektrické topení, el. ovládaná okénka a zrcátka, centrální zamykání.
Příplatková výbava: časovač sepnutí topení, vyhřívané čelní sklo, prosklená střecha

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...