Exkluzivní svezení v jaguáru za 75 milionů je mužně romantické

Fičí mi za krk a omrzají uši. Co bych dal za parádní koženou čepici a závodnické brýle! Jet takhle čtyřadvacet hodin závod v Le Mans muselo být příšerně vysilující. I když jste seděli v nejlepším závoďáku své doby, v Jaguaru C-Type.

Je to romantika, kterou většině ženských asi nevysvětlíte: studený plech, olej a stará kůže. Všechno krásně voní. V tu chvíli si s pány, kteří používali místo parfému benzin, chcete potřást jejich po lokty zaolejovanýma rukama.

Jaguar vždy stavěl charakterní a pokroková auta. C-Type také platil v padesátých letech za nejuniverzálnější závodní vůz. V dobách, kdy běžná auta zvládla maximálně stodvacítku, jezdil tenhle jaguar závody s průměrem kolem stopadesátky. A legendární Stirling Moss v něm uháněl klidně dvěstěčtyřicítkou.

Vše nejlepší

Rok 2010 byl v Goodwoodu rokem velkých oslav. Jaguar slavil 75 let. Tradiční britská automobilka se teď má asi nejlíp za několik posledních desetiletí.

Jaguar společně s Land Roverem koupili Indové. Koncern Tata platí a rozmazluje své adoptované dítě.

Ratan Tata má teď v Jaguaru novou hračku, automobilka s neopakovatelným sportovním rodokmenem teď není tlačena k maximální ziskovosti a může se soustředit na vývoj zajímavých aut. Naposledy se pochlubila s elektrosupersportem, jehož baterky plní plynové turbíny - vice čtěte zde.

Jaguarů C-Type vyrobili jen něco přes padesát. A v jednom mě svezli. Těch pár kilometrů po silničkách v okolí rakouského Salzburku ale vydá za všechna auta, kterými jsem se kdy vezl. Vzácnějším autem už asi nepojedu. Je to, jako by mi půjčili na týden Monu Lisu do panelákového obýváku.

Legenda mezi závodníky

William Heynes, šéfkonstruktér Jaguaru, a William Lyons, jeden ze dvou zakladatelů značky, se rozhodli, že v roce 1951 vyhrají známou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Heynes navrhl rám z ocelových trubek, který Malcom Sayer oblékl do hliníkových panelů. Stejný pán namaloval také jedno z nejkrásnějších aut všech dob Jaguar E-Type. Původně byl odborníkem na aerodynamiku letadel u Bristolu – a skvělá aerodynamika byla jednou z hlavních zbraní c-typu.

Nový závodák v roce 1951 v Le Mans opravdu nečekaně zvítězil. C-Type překvapil i samotnou automobilku, která v obavách z neúspěchu poslala svůj tovární tým závodit s předchůdcem c-typu (XK-120) a nový vůz jel v soukromém týmu. Jenže c-type ujel druhému autu v pořadí o 77 mil a vyhrál. Za volantem se střídali Peter Walker a Peter Whitehead. Podruhé Jaguar C-Type Duncana Hamiltona a Tonyho Rolta podjel vítězně maketu pneumatiky Dunlop v Le Mans v roce 1953. V roce 1951 zvítězil C-Type s průměrem 150 a dva roky nato s průměrem přes 160 kilometrů v hodině.

Ručně stavěný C-Type byl v letech 1951 až 1953 v běžném katalogu Jaguaru. Mohli jste si ho koupit, nalepit čísla a vyrazit na závody. Stál přesně 2 327 liber, asi dvojnásobek toho, co obyčejný XK-120, ze kterého vycházel.

Obrázek není k dispozici

Tento klenot mohou řídit jen vyvolení

Tenhle kousek, který vytáhli z muzea automobilky na oslavu pětasedmdesátých narozenin, mohou řídit jenom pánové ze speciálního "veteránského" oddělení. Cenu má nevyčíslitelnou. Ale můj řidič, kterému přes ten neuvěřitelný hlas výfuků rozumím jen každé druhé slovo říká částku, ze které mám další zástavu srdce. Prý si ho cení asi na 2,5 milionu liber, to je prosím v korunách nějakých pětasedmdesát milionů.

Exemplář s registrační značkou NDU 289 a číslem šasi XKC.045 je jeden z posledních, který vyrobili. Koupil si ho italský závodník Mario Tadini, dostal ho 9. dubna 1953 a byl původně červený. Na rozdíl od ostatních má bubnové brzdy a karburátory SU ze staršího provedení.

Tadini s ním vyrazil v roce 1953 na slavný závod Mille Miglia, který ale nedokončil. Po krátké závodní kariéře se auto objevilo ve Švýcarsku, v 70. letech se přesunulo do Velké Británie a v roce 1983 se vrátilo do Jaguaru.

Ani ne tunový otevřený speciál je teď oblečený do tradiční "british racing green", tmavě zelené, která britským autům sluší bezvýjimky nejvíc.

Obrázek není k dispozici

Koncentrované zážitky i bez volantu

Když se chcete nasoukat na místo spolujezdce, musíte nejdřív šlápnout na sedačku řidiče, ne na ten tlustý prah pod dveřmi, a zaplout někam k silnici. Zapomeňte na koberečky a čalounění, topení nebo nějaké další zbytečnosti, tohle je závoďák. Zato nechybí závodnické náčiní, třeba stopky, samozřejmostí je hasicí přístroj. Sedím na kožené sedačce a kolem sebe mám trubkový rám a plech. Jediným záchvěvem moderny jsou nové čtyřbodové bezpečnostní pásy.

Auto je ve skvělé kondici. Vnitřku nechali patinu používaného závoďáku. Všechno je krásně staromódní a funkční.

Nejdůležitější byla při stavbě úspora hmotnosti, c-type má tedy jenom jedna dvířka, vždy napravo u řidiče. Levostranné provedení továrna nevyráběla.

Nevíte, kam se dívat dřív. Ručně tepané hliníkové panely karoserie mají neopakovatelné tvary i při pohledu ze stísněného kokpitu. Elegantní oblý čumák kapoty drží na svém místě kožené řemeny. Řidič má za krkem chromové víčko nádrže. Kolikrát asi nalili Stirlingu Mossovi za krk benzin, když mu při závodech dotankovávali...

Motor je v nejlepším stavu a neuvěřitelně pružný. Už od nějakého tisíce otáček plynule táhne až skoro k šesti tisícům. Za pozornost stojí, že ručka otáčkoměru vpravo jde proti směru hodinových ručiček. Tachometrová už běhá jak jsme zvyklí po dráze cejchované až do 160mílové rychlosti (necelých 260 km/h). Pro podřazení je třeba meziplyn. Zajímavé je ovládání směrovek, řidič otáčí ovladačem na přístrojové desce a musí je i vypínat.

Vysmýkneme se z brány do kopečka, kde to hezky klouže po napadaném listí. Řidič zakontruje obrovitým tenounkým volantem těsně u prsou, srovná zadek, který nás chce předjet a vrčíme do kopečka. Je asi 12 stupňů a jemně mží.

Obrázek není k dispozici

Motor je zahřátý, vmžiku rozparádíme jaguara na stovku a odvážíme se předjet i o šedesát let mladší auta. Dlouhá kapota c-typu se dychtivě zakusuje do silnice, malinkaté sklo trochu usměrní fičák, ale stejně mi omrzá nos.

Šofér přehmatává na volantu, zkušeně kmitá subtilní dlouhou řadičkou s hliníkovou hlavicí v kulise čtyřstupňové převodovky a nohy tancují po malých úzkých pedálech. Ten úplně vpravo je umístěný tak šikovně, že pro meziplyn stačí jen vybočit kotník.

Fouká na mě, ale na sedadle spolujezdce je mi horko. V širokánském prahu vedle levé části zadku mám v prahu schovaný výfuk, spolujezdci si prý dokonce museli dávat pozor na popáleniny.

Ten hřmot musíte slyšet: parádní zvuk trumpety uřvaného výfuku nejvíc masíruje levé ucho spolujezdce. Hlas není přidušený, není tlumený, jakoby se na vás tím výfukem chtělo těch šest válců podívat.

Zrychlení je opojné. Navíc ho umocňuje to, že jste bezprostředně vystaveni náporu větru. Žádné ochranné skořápky kolem. Z auta mi čouhá skoro půlka těla, kdybych v levé zatáčce natáhl ruku, můžu trhat pampelišky z příkopu.

Na rozbité silnici auto poskakuje, i přesto, že drátěná kola dobře tlumí rázy. Podvozek je řádně sportovně tvrdý a dává to posádce znát. Malé zpětné zrcátko na přístrojovce se třepe a pár báječných kilometrů končí.

Jaguar C-Type

Závodní speciál někdy označovaný také jako Jaguar XK120-C vyráběli v letech 1951–1953. Písmeno C v názvu znamená 'competition', tedy závodní. Dnes kultovní závoďák vznikl jen v několika desítkách kusů (udává se 52, 53, nebo 54 exemplářů), 43 jich prodali soukromníkům, zbytek závodil v barvách Jaguaru.

Jaguar C-Type vznikl na základech úspěšného modelu XK 120. Sakramentsky rychlý, čtyři metry dlouhý jaguar (rozvor 2 438 mm) pohání 3,4litrový řadový dvouvačkový šestiválec, který vydává 153 kW. Později dostal karburátory Weber (původně SU) a výkon narostl na 164 kW. První exempláře měly krouticí moment 298 Nm, čtyřstupňová převodovka je přenášela na zadní nápravu.

V průběhu výroby C-Type ubral na váze z původních 965 kilo a v roce 1952 dostal kotoučové brzdy na všechna kola a vylepšenou aerodynamiku.

Motor je uložený podélně vepředu v rámu z ocelových trubek, na který jsou připevněné hliníkové panely karoserie. C-Type byl první vůz, který v Le Mans překonal průměr 100 mil v hodině na celý 24hodinový závod.

C-Type bývá velmi oblíbený i mezi staviteli replik, jednoho z nich najdete také u Hradce Králové.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...