Podle názorů z automobilek bude především přínos internetu, který zřejmě způsobí největší průlom v toku informací do vozu, jen pozitivní. "Zvýší se bezpečnost tím, že auto bude prakticky v neustálém kontaktu se základnou, která řidiči rychle pomůže při poruše nebo při nehodě," řekl letos v březnu při představení internetového projektu automobilek Citroën a Peugeot jejich šéf Jean-Marie Messier. To je příznivá zpráva pro situace, kdy bude řidič po nehodě v bezvědomí a neschopen přivolat pomoc. V autě se nafouknou airbagy, jejich řídicí jednotka předá informaci o kolizi základně, a když se řidič nebude hlásit, zjistí centrála za pomoci přijímače satelitního signálu GPS zabudovaného v autě přesnou polohu vozu. K tomu pak vyšle rychlou pomoc. Přímé spojení s centrálou pomůže i v případě, že se auto porouchá. Základna opatří servis, který se s posádkou spojí a zjistí a odstraní závadu. "Řízení auta bude snazší také díky navigačnímu systému, který má on-line dostávat zprávy o aktuální dopravní situaci," uvedl Jean-Marie Messier. "Při velké hustotě aut v jednom místě centrála odkloní dopravu do méně frekventovaných míst." V současnosti se navigační systémy v automobilech rychle rozšiřují v západní Evropě, zatímco pro tuzemsko ještě nikdo nepřipravil odpovídající nosič dat. "Zvýší se komfort a radost z jízdy," pojmenoval Messier další moderní výdobytek - propojení auta s internetem. Ale právě propojení s nekonečným množstvím informací kvůli nákupům či zprávám o nabídce hotelů nebo pamětihodnostech vyvolává diskuse. "Při takovém využití internetu se stavím ostře proti. Pokud k němu má mít řidič přístup za jízdy, bude to nebezpečné," prohlašuje Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu. "I pouhý poslech může přetížit řidiče, který nebude mít čas na řízení, nemluvě o ovládání takového systému. Dostatečným mementem je nedávná nehoda politika Jana Kasala. Ten se - pokud mám správné informace - víc než řízení věnoval autorádiu, což vedlo k těžké nehodě," připomíná Jaroslav Heinrich. "Když se mluví o komfortu pro řidiče, mělo by se spíš myslet na pohodlné sedačky než na to, že motorista bude moci přes internet nakupovat." "Myslím, že zákony budou muset v budoucnosti upravit také internet ve vozidle," říká Karel Pospíšil z rady vlády pro bezpečnost dopravy, která je známá pod zkratkou BESIP. "Dřív se ale musíme vypořádat s aktuálnější záležitostí. Tou je přenos zpráv přes mobilní telefon (služba WAP - pozn. red.). Hlasovým zprávám směřujícím k řidiči říkáme ano, textovým ne." S celou řadou příkladů využití internetu v autě přišla nedávno i automobilka Volvo. Podle názoru odborníků firmy bude pro posádku auta výhodné, když cestou zjistí kupříkladu aktuální počasí v místě, do kterého míří. Švédský výrobce navíc předpokládá, že ve stále větším počtu vozů bude televize. "Nemůžeme přesně říci, co nabídneme v budoucnu. Hranice nám stanoví představivost a technický rozvoj. Ale zmíněné příklady jsou proveditelné během několika příštích let," připouští Henric Perman z automobilky Volvo v tiskové zprávě k plánům švédského výrobce. Francouzský koncern PSA na jaře ohlásil spuštění projektu internet ve voze už během letošního podzimu. Prvními takto vybavenými vozy budou Peugeot 607 a Citroën Xsara, jež si budou moci koupit nejdříve zájemci ve Francii. Brzy by se mohli přidat i motoristé z Velké Británie, Německa, Španělska, Belgie, Nizozemska a Itálie.
Experti varují: Příliv informací do auta může být nebezpečný
Podle názorů z automobilek bude především přínos internetu, který zřejmě způsobí největší průlom v toku informací do vozu, jen pozitivní. "Zvýší se bezpečnost tím, že auto bude prakticky v neustálém kontaktu se základnou, která řidiči rychle pomůže při poruše nebo při nehodě," řekl letos v březnu při představení internetového projektu automobilek Citroën a Peugeot jejich šéf Jean-Marie Messier. To je příznivá zpráva pro situace, kdy bude řidič po nehodě v bezvědomí a neschopen přivolat pomoc. V autě se nafouknou airbagy, jejich řídicí jednotka předá informaci o kolizi základně, a když se řidič nebude hlásit, zjistí centrála za pomoci přijímače satelitního signálu GPS zabudovaného v autě přesnou polohu vozu. K tomu pak vyšle rychlou pomoc. Přímé spojení s centrálou pomůže i v případě, že se auto porouchá. Základna opatří servis, který se s posádkou spojí a zjistí a odstraní závadu. "Řízení auta bude snazší také díky navigačnímu systému, který má on-line dostávat zprávy o aktuální dopravní situaci," uvedl Jean-Marie Messier. "Při velké hustotě aut v jednom místě centrála odkloní dopravu do méně frekventovaných míst." V současnosti se navigační systémy v automobilech rychle rozšiřují v západní Evropě, zatímco pro tuzemsko ještě nikdo nepřipravil odpovídající nosič dat. "Zvýší se komfort a radost z jízdy," pojmenoval Messier další moderní výdobytek - propojení auta s internetem. Ale právě propojení s nekonečným množstvím informací kvůli nákupům či zprávám o nabídce hotelů nebo pamětihodnostech vyvolává diskuse. "Při takovém využití internetu se stavím ostře proti. Pokud k němu má mít řidič přístup za jízdy, bude to nebezpečné," prohlašuje Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu. "I pouhý poslech může přetížit řidiče, který nebude mít čas na řízení, nemluvě o ovládání takového systému. Dostatečným mementem je nedávná nehoda politika Jana Kasala. Ten se - pokud mám správné informace - víc než řízení věnoval autorádiu, což vedlo k těžké nehodě," připomíná Jaroslav Heinrich. "Když se mluví o komfortu pro řidiče, mělo by se spíš myslet na pohodlné sedačky než na to, že motorista bude moci přes internet nakupovat." "Myslím, že zákony budou muset v budoucnosti upravit také internet ve vozidle," říká Karel Pospíšil z rady vlády pro bezpečnost dopravy, která je známá pod zkratkou BESIP. "Dřív se ale musíme vypořádat s aktuálnější záležitostí. Tou je přenos zpráv přes mobilní telefon (služba WAP - pozn. red.). Hlasovým zprávám směřujícím k řidiči říkáme ano, textovým ne." S celou řadou příkladů využití internetu v autě přišla nedávno i automobilka Volvo. Podle názoru odborníků firmy bude pro posádku auta výhodné, když cestou zjistí kupříkladu aktuální počasí v místě, do kterého míří. Švédský výrobce navíc předpokládá, že ve stále větším počtu vozů bude televize. "Nemůžeme přesně říci, co nabídneme v budoucnu. Hranice nám stanoví představivost a technický rozvoj. Ale zmíněné příklady jsou proveditelné během několika příštích let," připouští Henric Perman z automobilky Volvo v tiskové zprávě k plánům švédského výrobce. Francouzský koncern PSA na jaře ohlásil spuštění projektu internet ve voze už během letošního podzimu. Prvními takto vybavenými vozy budou Peugeot 607 a Citroën Xsara, jež si budou moci koupit nejdříve zájemci ve Francii. Brzy by se mohli přidat i motoristé z Velké Británie, Německa, Španělska, Belgie, Nizozemska a Itálie.
Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt
Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně
Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě
Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...
Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily
Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...
Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování
Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...
Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí
V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...
Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu
Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...
Prodej bytu 3+1, 76 m2, České Budějovice, ul. Otavská
Otavská, České Budějovice - České Budějovice 2
4 200 000 Kč