Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Experti varují: Příliv informací do auta může být nebezpečný

aktualizováno 
Zvládne řidič nápor informací, které do auta neproudí jen z rádia či přehrávače kazet, ale také z telefonu, k němuž se za několik let zřejmě masově přidá i navigační systém a propojení vozu s internetem? Výrobci techniky i automobilů v té souvislosti hovoří o nebývalém informačním komfortu pro posádku vozu, zatímco odborníci na dopravu varují, že řidiči mají stále méně času na řízení. Jejich pozornost se totiž upírá nejen k ovládání nových přístrojů, ale také k přijímání informací - v lepším případě zvukových z reproduktorů a v horší možnosti textových na displeji či na obrazovce.

Podle názorů z automobilek bude především přínos internetu, který zřejmě způsobí největší průlom v toku informací do vozu, jen pozitivní. "Zvýší se bezpečnost tím, že auto bude prakticky v neustálém kontaktu se základnou, která řidiči rychle pomůže při poruše nebo při nehodě," řekl letos v březnu při představení internetového projektu automobilek Citroën a Peugeot jejich šéf Jean-Marie Messier. To je příznivá zpráva pro situace, kdy bude řidič po nehodě v bezvědomí a neschopen přivolat pomoc. V autě se nafouknou airbagy, jejich řídicí jednotka předá informaci o kolizi základně, a když se řidič nebude hlásit, zjistí centrála za pomoci přijímače satelitního signálu GPS zabudovaného v autě přesnou polohu vozu. K tomu pak vyšle rychlou pomoc. Přímé spojení s centrálou pomůže i v případě, že se auto porouchá. Základna opatří servis, který se s posádkou spojí a zjistí a odstraní závadu. "Řízení auta bude snazší také díky navigačnímu systému, který má on-line dostávat zprávy o aktuální dopravní situaci," uvedl Jean-Marie Messier. "Při velké hustotě aut v jednom místě centrála odkloní dopravu do méně frekventovaných míst." V současnosti se navigační systémy v automobilech rychle rozšiřují v západní Evropě, zatímco pro tuzemsko ještě nikdo nepřipravil odpovídající nosič dat. "Zvýší se komfort a radost z jízdy," pojmenoval Messier další moderní výdobytek - propojení auta s internetem. Ale právě propojení s nekonečným množstvím informací kvůli nákupům či zprávám o nabídce hotelů nebo pamětihodnostech vyvolává diskuse. "Při takovém využití internetu se stavím ostře proti. Pokud k němu má mít řidič přístup za jízdy, bude to nebezpečné," prohlašuje Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu. "I pouhý poslech může přetížit řidiče, který nebude mít čas na řízení, nemluvě o ovládání takového systému. Dostatečným mementem je nedávná nehoda politika Jana Kasala. Ten se - pokud mám správné informace - víc než řízení věnoval autorádiu, což vedlo k těžké nehodě," připomíná Jaroslav Heinrich. "Když se mluví o komfortu pro řidiče, mělo by se spíš myslet na pohodlné sedačky než na to, že motorista bude moci přes internet nakupovat." "Myslím, že zákony budou muset v budoucnosti upravit také internet ve vozidle," říká Karel Pospíšil z rady vlády pro bezpečnost dopravy, která je známá pod zkratkou BESIP. "Dřív se ale musíme vypořádat s aktuálnější záležitostí. Tou je přenos zpráv přes mobilní telefon (služba WAP - pozn. red.). Hlasovým zprávám směřujícím k řidiči říkáme ano, textovým ne." S celou řadou příkladů využití internetu v autě přišla nedávno i automobilka Volvo. Podle názoru odborníků firmy bude pro posádku auta výhodné, když cestou zjistí kupříkladu aktuální počasí v místě, do kterého míří. Švédský výrobce navíc předpokládá, že ve stále větším počtu vozů bude televize. "Nemůžeme přesně říci, co nabídneme v budoucnu. Hranice nám stanoví představivost a technický rozvoj. Ale zmíněné příklady jsou proveditelné během několika příštích let," připouští Henric Perman z automobilky Volvo v tiskové zprávě k plánům švédského výrobce. Francouzský koncern PSA na jaře ohlásil spuštění projektu internet ve voze už během letošního podzimu. Prvními takto vybavenými vozy budou Peugeot 607 a Citroën Xsara, jež si budou moci koupit nejdříve zájemci ve Francii. Brzy by se mohli přidat i motoristé z Velké Británie, Německa, Španělska, Belgie, Nizozemska a Itálie.
Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.