Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Experti: Zaveďme dočasné řidičské průkazy

  12:41aktualizováno  12:41
Předminulý týden chtěla policejní hlídka zastavit na Hodonínsku starou Škodu 120. Dvacetiletý řidič místo zastavení šlápl na plyn a snažil se před policisty ujet. Po několika desítkách metrů nezvládl zatáčku a vyjel ze silnice. Měl štěstí, nic se mu nestalo.

Čtěte: Rychle a zběsile svištěl obcí. A zabíjel

Řidiči-začátečníci jsou postrachem, silnic. Dvacetiletému pirátovi z diskotéky hrozí za smrt dívek 5 let ...VÍCE

Mladí řidiči zaviní 20 nehod ze 100
Podobné nehody, za které mohou velmi mladí řidiči, rozhodně nejsou výjimečné.

Policejní statistiky naopak jasně dokazují, že „zelenáči“ za volantem bourají mnohem častěji než ostřílení řidiči.

Nováčci, kteří neseděli za volantem déle než dva roky, podle nich zavinili každou pátou dopravní nehodu způsobenou řidiči. Při řadě z nich umírali lidé.

Například loni v listopadu dostal dvacetiletý řidič v Pardubicích smyk a narazil do sloupu trolejového vedení. Jeho spolujezdec havárii nepřežil.

„První dva roky po absolvování autoškoly jsou nejkritičtější. Řada řidičů má pocit, že po složení zkoušek si mohou na silnici dovolit všechno. Přitom jim absolutně chybějí zkušenosti,“ řekl Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Obdobně mluví i další dopravní experti. „Mladíci za volantem jsou arogantní, agresivní a neuvědomují si, že nebezpečnou jízdou mohou zranit sebe nebo někoho jiného,“ míní prezident Dopravní akademie České republiky Robert Kotál.

Riziko na silnici: pomalé stáří a rychlé mládí

Vědci z Univerzity Johna Hopkinse v USA zjistili, že mladí, rychlí řidiči ve věku do 20 let bourají až čtyřikrát častěji než průměrný řidič ...VÍCE
Experti: Zaveďme dočasné řidičské průkazy
Podobné zkušenosti vedly řadu západoevropských států k zavedení přechodných řidičských oprávnění pro začínající řidiče. Mohou sice po absolvování autoškoly vyjet na silnice, ale stát pečlivě sleduje, jak se za volantem chovají. V případě, že se dopustí vážného dopravního přestupku, přijde tvrdší trest.

„Zelenáč“ přijde o doklady a musí znovu do autoškoly. Takové pravidlo platí v Rakousku, Portugalsku či Francii, nedávno dočasné řidičáky zavedlo i Slovensko. „Všude, kde dočasné řidičské doklady mají, klesl výrazně počet nehod, za které mohou mladí řidiči,“ říká Robert Kotál.

V některých státech šli ještě dál. Kromě dočasných dokladů se musí začínající řidiči vyrovnat s dalšími omezeními. Ve Francii mají nováčci za volantem určenou maximální povolenou rychlost, která je nižší, než obecně povolují tamní zákony.

V jiných státech zase „zelenáči“ v autě nesmějí jezdit v noci, případně vozit víc spolujezdců, než jim zákon ukládá. V Německu zase nezkušeným řidičům hrozí za přestupek na silnici víc trestných bodů, než kolik dostane za stejnou chybu „běžný“ řidič.

Ministerstvo dopravy však tyto argumenty nepřesvědčily. „O zavedení dočasných řidičských průkazů neuvažujeme. Čekáme, že i na mladé řidiče bude platit bodový systém,“ řekla mluvčí ministerstva Marcela Žižková.

Pro mladé je rychlá jízda adrenalinovým sportem

Přechodné řidičské průkazy nechrání jen společnost před řidičinováčky. Ochraňují i samé začátečníky za volantem.

„Ti lidé si neuvědomují, jaké riziko jim při jízdě autem hrozí. Tvrdší postih, a především okamžitá ztráta dokladů by je přesvědčily, aby se chovali zodpovědněji. Chránili by si tím i vlastní zdraví,“ říká Kamil Pavlíček, který vyučuje dopravní bezpečnost na Policejní akademii v Praze.

Jste pro tvrdé postihy nezkušených řidičů. Proč?
Jsou nejrizikovější skupinou. Na silnici jsou v porovnání s ostatními řidiči v menšině, přesto mají na svědomí zhruba dvacet procent dopravních nehod způsobených řidiči. Společnost by se měla před nimi chránit a zavedení přechodných dokladů je jednou z možností. Nováček prostě dostane jasně najevo, že musí dodržovat předpisy, jinak rychle o své doklady přijde. 

Každý řidič ale prochází autoškolou. To nestačí?
V autoškole na vás dohlíží instruktor, který neustále hlídá, jestli jedete podle předpisů. Po složení zkoušek je za volantem každý sám a má malé zkušenosti. 

Co podle vás vede mladé řidiče k porušování předpisů?
Je toho víc. Řada nováčků podceňuje riziko, které jim na silnicích hrozí. V dnešní době není složité si koupit rychlý vůz a mnozí mladí řidiči považují rychlou jízdu za adrenalinový sport. Přitom ani netuší, co mají s autem dělat. S rychlou jízdou souvisí i předvádění se před vrstevníky, dokazování si vlastní síly. 

Příští rok začnou platit v Česku trestné body za dopravní přestupky. To nepomůže?
Bodový systém je o něčem jiném, bude platit pro všechny řidiče. Dočasný řidičský průkaz by efektně zasáhl vybranou skupinu. V každém státu, kde ho zavedli, ubylo nehod zaviněných mladými řidiči. Navíc ho lze kombinovat i s dalšími opatřeními, ve Francii navíc řidičinováčci smějí jezdit omezenou rychlostí.

Jak ztratit 56 bodů na kilometru a půl

29. dubna 2005 (La Repubblica) - Rekordmanem ve sbírání trestných bodů je dvacetiletý Ital. Na kilometru a půl nasbíral 56 trestných bodů. Proto, aby řidič přišel v Itálii "o papíry", jich stačí nasbírat dvacet.

S novým řidičákem v kapse předjížděl ve své Lancii Deltě policejní auto na plné čáře v zatáčce a poté se hlídce ještě snažil ujet. Mladík spáchal přestupky dohromady za 28 bodů. Začínajícím řidičům však policisté v Itálii trestné body násobí dvěma. Mladý Ital se tak z řidičáku těšil pouze několik dní, k 56 bodům ještě dostal pokutu 450 euro.       

(fdv)

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.