Experti: Zaveďme dočasné řidičské průkazy

  • 96
Předminulý týden chtěla policejní hlídka zastavit na Hodonínsku starou Škodu 120. Dvacetiletý řidič místo zastavení šlápl na plyn a snažil se před policisty ujet. Po několika desítkách metrů nezvládl zatáčku a vyjel ze silnice. Měl štěstí, nic se mu nestalo.

Čtěte: Rychle a zběsile svištěl obcí. A zabíjel

Řidiči-začátečníci jsou postrachem, silnic. Dvacetiletému pirátovi z diskotéky hrozí za smrt dívek 5 let ...VÍCE

Mladí řidiči zaviní 20 nehod ze 100
Podobné nehody, za které mohou velmi mladí řidiči, rozhodně nejsou výjimečné.

Policejní statistiky naopak jasně dokazují, že „zelenáči“ za volantem bourají mnohem častěji než ostřílení řidiči.

Nováčci, kteří neseděli za volantem déle než dva roky, podle nich zavinili každou pátou dopravní nehodu způsobenou řidiči. Při řadě z nich umírali lidé.

Například loni v listopadu dostal dvacetiletý řidič v Pardubicích smyk a narazil do sloupu trolejového vedení. Jeho spolujezdec havárii nepřežil.

„První dva roky po absolvování autoškoly jsou nejkritičtější. Řada řidičů má pocit, že po složení zkoušek si mohou na silnici dovolit všechno. Přitom jim absolutně chybějí zkušenosti,“ řekl Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Obdobně mluví i další dopravní experti. „Mladíci za volantem jsou arogantní, agresivní a neuvědomují si, že nebezpečnou jízdou mohou zranit sebe nebo někoho jiného,“ míní prezident Dopravní akademie České republiky Robert Kotál.

Riziko na silnici: pomalé stáří a rychlé mládí

Vědci z Univerzity Johna Hopkinse v USA zjistili, že mladí, rychlí řidiči ve věku do 20 let bourají až čtyřikrát častěji než průměrný řidič ...VÍCE
Experti: Zaveďme dočasné řidičské průkazy
Podobné zkušenosti vedly řadu západoevropských států k zavedení přechodných řidičských oprávnění pro začínající řidiče. Mohou sice po absolvování autoškoly vyjet na silnice, ale stát pečlivě sleduje, jak se za volantem chovají. V případě, že se dopustí vážného dopravního přestupku, přijde tvrdší trest.

„Zelenáč“ přijde o doklady a musí znovu do autoškoly. Takové pravidlo platí v Rakousku, Portugalsku či Francii, nedávno dočasné řidičáky zavedlo i Slovensko. „Všude, kde dočasné řidičské doklady mají, klesl výrazně počet nehod, za které mohou mladí řidiči,“ říká Robert Kotál.

V některých státech šli ještě dál. Kromě dočasných dokladů se musí začínající řidiči vyrovnat s dalšími omezeními. Ve Francii mají nováčci za volantem určenou maximální povolenou rychlost, která je nižší, než obecně povolují tamní zákony.

V jiných státech zase „zelenáči“ v autě nesmějí jezdit v noci, případně vozit víc spolujezdců, než jim zákon ukládá. V Německu zase nezkušeným řidičům hrozí za přestupek na silnici víc trestných bodů, než kolik dostane za stejnou chybu „běžný“ řidič.

Ministerstvo dopravy však tyto argumenty nepřesvědčily. „O zavedení dočasných řidičských průkazů neuvažujeme. Čekáme, že i na mladé řidiče bude platit bodový systém,“ řekla mluvčí ministerstva Marcela Žižková.

Pro mladé je rychlá jízda adrenalinovým sportem

Přechodné řidičské průkazy nechrání jen společnost před řidičinováčky. Ochraňují i samé začátečníky za volantem.

„Ti lidé si neuvědomují, jaké riziko jim při jízdě autem hrozí. Tvrdší postih, a především okamžitá ztráta dokladů by je přesvědčily, aby se chovali zodpovědněji. Chránili by si tím i vlastní zdraví,“ říká Kamil Pavlíček, který vyučuje dopravní bezpečnost na Policejní akademii v Praze.

Jste pro tvrdé postihy nezkušených řidičů. Proč?
Jsou nejrizikovější skupinou. Na silnici jsou v porovnání s ostatními řidiči v menšině, přesto mají na svědomí zhruba dvacet procent dopravních nehod způsobených řidiči. Společnost by se měla před nimi chránit a zavedení přechodných dokladů je jednou z možností. Nováček prostě dostane jasně najevo, že musí dodržovat předpisy, jinak rychle o své doklady přijde. 

Každý řidič ale prochází autoškolou. To nestačí?
V autoškole na vás dohlíží instruktor, který neustále hlídá, jestli jedete podle předpisů. Po složení zkoušek je za volantem každý sám a má malé zkušenosti. 

Co podle vás vede mladé řidiče k porušování předpisů?
Je toho víc. Řada nováčků podceňuje riziko, které jim na silnicích hrozí. V dnešní době není složité si koupit rychlý vůz a mnozí mladí řidiči považují rychlou jízdu za adrenalinový sport. Přitom ani netuší, co mají s autem dělat. S rychlou jízdou souvisí i předvádění se před vrstevníky, dokazování si vlastní síly. 

Příští rok začnou platit v Česku trestné body za dopravní přestupky. To nepomůže?
Bodový systém je o něčem jiném, bude platit pro všechny řidiče. Dočasný řidičský průkaz by efektně zasáhl vybranou skupinu. V každém státu, kde ho zavedli, ubylo nehod zaviněných mladými řidiči. Navíc ho lze kombinovat i s dalšími opatřeními, ve Francii navíc řidičinováčci smějí jezdit omezenou rychlostí.

Jak ztratit 56 bodů na kilometru a půl

29. dubna 2005 (La Repubblica) - Rekordmanem ve sbírání trestných bodů je dvacetiletý Ital. Na kilometru a půl nasbíral 56 trestných bodů. Proto, aby řidič přišel v Itálii "o papíry", jich stačí nasbírat dvacet.

S novým řidičákem v kapse předjížděl ve své Lancii Deltě policejní auto na plné čáře v zatáčce a poté se hlídce ještě snažil ujet. Mladík spáchal přestupky dohromady za 28 bodů. Začínajícím řidičům však policisté v Itálii trestné body násobí dvěma. Mladý Ital se tak z řidičáku těšil pouze několik dní, k 56 bodům ještě dostal pokutu 450 euro.       

(fdv)