Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Expres Mnichov-Eisenach - BMW 327 z roku 1937

  14:49aktualizováno  14:49
- Expres Mnichov-Eisenach - BMW 327 z roku 1937 Historie dnes prestižní mnichovské automobilky sahá do roku 1916, kdy se k 8. březnu spojily firmy Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugmaschinenfabrik pod názvem Bayerische Flugzeugwerke a od roku 1917 Bayerische Motorenwerke. Jak už jméno firmy napovídá, zabývala se zpočátku pouze výrobou leteckých motorů.
Typ 327

Typ 327 - Typ 327 měl dobré jízdní vlastnosti a výkonný motor. | foto: MAFA: Michal Růžička

 Letadlo s motorem BMW se roku 1919 stalo držitelem jednoho ze světových rekordů. Leteckou minulost dodnes připomíná známé modrobílé logo, symbolizující točící se vrtuli. Po skončení první světové války a následném zákazu vývoje letadel byla firma nucena hledat náhradní odbytiště. Roku 1923 vyvinula první motor, který založil dodnes živou tradici motocyklových motorů BMW "boxer" s protilehlými válci.
Výroba automobilů se u BMW datuje od velké hospodářské krize konce dvacátých a počátku třicátých let, kdy došlo k převzetí Eisenašské společnosti Dixi, vyrábějící malý licenční Austin Seven s objemem 750 cm3. Produkce vozíku byla citelně rozšířena a jeho sportovní varianta se prodávala pod označením Wartburg. Roku 1933 vyjel první šestiválec značky, typ 303, který také svým designem, především dvěma dlouhými "ledvinkami" na masce chladiče, znamenal počátek dlouhé řady šestiválců, solidních automobilů nezřídka se sportovními ambicemi.
Mezi nimi rozhodně nezaniká typ 327, jehož design je i dnes považován za mimořádně zdařilý. Působivý je zvláště ve "firemní" modrobílé kombinaci. K jeho popularitě přispívají též dobré jízdní vlastnosti a výkonný motor. Ten spočívá v přední části skříňového rámu, svařeného v celku s karoserií. Z šesti válců zdvihového objemu 1971 cm3 (66 x 96 mm) dává největší výkon 55 koní. Ostřejší provedení neslo označení 327/28, a spolu s typem 328 dnes patří k nejvyhledávanějším sběratelským exemplářům. Kroutící moment se přenáší přes lamelovou spojku a čtyřstupňovou převodovku na tuhou zadní nápravu, zavěšenou na podélných poloeliptických perech. Přední kola jsou naproti tomu zavěšena nezávisle a odpružena jediným příčným listovým perem a přesným, hřebenovým řízením. Při hmotnosti 1100 kilogramů dosahoval typ 327 maximální rychlosti až 125 km/h.
Typ 328 se lišil především odděleným rámem podvozku tvaru "A" z ocelových trubek, agresivnějším vzhledem a nižší hmotností, která mu umožňovala maximální rychlost kolem 150 kilometrů za hodinu. Upravené "tři-dva-osmy" se proslavily zejména úspěchy v Rallye Monte Carlo, čtyřiadvacetihodinovce Le Mans a hlavně vítězstvím v Mille Miglia 1940. Z asi 460 exemplářů vyrobených v letech 1936 až 1940 se dochovalo kolem 250 vozů.
Kvalitní konstrukce "bavoráků" 327 a 328 našla své uplatnění i po druhé světové válce. Výkonný motor typu 328 se stal základem anglického vozu Bristol, naopak EMW (Eisenacher Motoren Werke) 327 byl prvním vozem vyráběným v Eisenachu, v sovětské okupační zóně, než došlo k přechodu na dvoutakty. Tvar karoserie též v sedmdesátých letech inspiroval švýcarskou firmu Sbarro k výrobě repliky 328 s moderním agregátem pod kapotou.
Autor:



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Škoda nestíhá vyrábět, část produkce stěhuje do Německa

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen dlouhodobě bojuje s vytížeností svých továren. Šéf automobilky Bernhard...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Další z rubriky

VIDEO: Co se děje v muzeu Porsche po zavíračce

LEGO Speed Champions Porsche

Když vyženou poslední návštěvníky a uklízečky vše důkladně vysmýčí, přikryje tma automobilové perly muzea v...

Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

Jeep Wagoneer Roadtrip

Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po...

Senioři přiznávají nedostatky v řízení. O kurzy zdarma je zájem

O víkendu odstartoval na polygonech v Česku bezplatný projekt Jedu s dobou...

I když jezdí za volantem auta nejdéle, patří mezi nejohroženější skupiny řidičů. Seniorů za volantem přibývá. Často se...

Najdete na iDNES.cz