Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Expres Mnichov-Eisenach - BMW 327 z roku 1937

  14:49aktualizováno  14:49
- Expres Mnichov-Eisenach - BMW 327 z roku 1937 Historie dnes prestižní mnichovské automobilky sahá do roku 1916, kdy se k 8. březnu spojily firmy Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugmaschinenfabrik pod názvem Bayerische Flugzeugwerke a od roku 1917 Bayerische Motorenwerke. Jak už jméno firmy napovídá, zabývala se zpočátku pouze výrobou leteckých motorů.
Typ 327

Typ 327 - Typ 327 měl dobré jízdní vlastnosti a výkonný motor. | foto: MAFA: Michal Růžička

 Letadlo s motorem BMW se roku 1919 stalo držitelem jednoho ze světových rekordů. Leteckou minulost dodnes připomíná známé modrobílé logo, symbolizující točící se vrtuli. Po skončení první světové války a následném zákazu vývoje letadel byla firma nucena hledat náhradní odbytiště. Roku 1923 vyvinula první motor, který založil dodnes živou tradici motocyklových motorů BMW "boxer" s protilehlými válci.
Výroba automobilů se u BMW datuje od velké hospodářské krize konce dvacátých a počátku třicátých let, kdy došlo k převzetí Eisenašské společnosti Dixi, vyrábějící malý licenční Austin Seven s objemem 750 cm3. Produkce vozíku byla citelně rozšířena a jeho sportovní varianta se prodávala pod označením Wartburg. Roku 1933 vyjel první šestiválec značky, typ 303, který také svým designem, především dvěma dlouhými "ledvinkami" na masce chladiče, znamenal počátek dlouhé řady šestiválců, solidních automobilů nezřídka se sportovními ambicemi.
Mezi nimi rozhodně nezaniká typ 327, jehož design je i dnes považován za mimořádně zdařilý. Působivý je zvláště ve "firemní" modrobílé kombinaci. K jeho popularitě přispívají též dobré jízdní vlastnosti a výkonný motor. Ten spočívá v přední části skříňového rámu, svařeného v celku s karoserií. Z šesti válců zdvihového objemu 1971 cm3 (66 x 96 mm) dává největší výkon 55 koní. Ostřejší provedení neslo označení 327/28, a spolu s typem 328 dnes patří k nejvyhledávanějším sběratelským exemplářům. Kroutící moment se přenáší přes lamelovou spojku a čtyřstupňovou převodovku na tuhou zadní nápravu, zavěšenou na podélných poloeliptických perech. Přední kola jsou naproti tomu zavěšena nezávisle a odpružena jediným příčným listovým perem a přesným, hřebenovým řízením. Při hmotnosti 1100 kilogramů dosahoval typ 327 maximální rychlosti až 125 km/h.
Typ 328 se lišil především odděleným rámem podvozku tvaru "A" z ocelových trubek, agresivnějším vzhledem a nižší hmotností, která mu umožňovala maximální rychlost kolem 150 kilometrů za hodinu. Upravené "tři-dva-osmy" se proslavily zejména úspěchy v Rallye Monte Carlo, čtyřiadvacetihodinovce Le Mans a hlavně vítězstvím v Mille Miglia 1940. Z asi 460 exemplářů vyrobených v letech 1936 až 1940 se dochovalo kolem 250 vozů.
Kvalitní konstrukce "bavoráků" 327 a 328 našla své uplatnění i po druhé světové válce. Výkonný motor typu 328 se stal základem anglického vozu Bristol, naopak EMW (Eisenacher Motoren Werke) 327 byl prvním vozem vyráběným v Eisenachu, v sovětské okupační zóně, než došlo k přechodu na dvoutakty. Tvar karoserie též v sedmdesátých letech inspiroval švýcarskou firmu Sbarro k výrobě repliky 328 s moderním agregátem pod kapotou.
Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.