Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Expres Mnichov-Eisenach - BMW 327 z roku 1937

  14:49aktualizováno  14:49
- Expres Mnichov-Eisenach - BMW 327 z roku 1937 Historie dnes prestižní mnichovské automobilky sahá do roku 1916, kdy se k 8. březnu spojily firmy Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugmaschinenfabrik pod názvem Bayerische Flugzeugwerke a od roku 1917 Bayerische Motorenwerke. Jak už jméno firmy napovídá, zabývala se zpočátku pouze výrobou leteckých motorů.
Typ 327

Typ 327 - Typ 327 měl dobré jízdní vlastnosti a výkonný motor. | foto: MAFA: Michal Růžička

 Letadlo s motorem BMW se roku 1919 stalo držitelem jednoho ze světových rekordů. Leteckou minulost dodnes připomíná známé modrobílé logo, symbolizující točící se vrtuli. Po skončení první světové války a následném zákazu vývoje letadel byla firma nucena hledat náhradní odbytiště. Roku 1923 vyvinula první motor, který založil dodnes živou tradici motocyklových motorů BMW "boxer" s protilehlými válci.
Výroba automobilů se u BMW datuje od velké hospodářské krize konce dvacátých a počátku třicátých let, kdy došlo k převzetí Eisenašské společnosti Dixi, vyrábějící malý licenční Austin Seven s objemem 750 cm3. Produkce vozíku byla citelně rozšířena a jeho sportovní varianta se prodávala pod označením Wartburg. Roku 1933 vyjel první šestiválec značky, typ 303, který také svým designem, především dvěma dlouhými "ledvinkami" na masce chladiče, znamenal počátek dlouhé řady šestiválců, solidních automobilů nezřídka se sportovními ambicemi.
Mezi nimi rozhodně nezaniká typ 327, jehož design je i dnes považován za mimořádně zdařilý. Působivý je zvláště ve "firemní" modrobílé kombinaci. K jeho popularitě přispívají též dobré jízdní vlastnosti a výkonný motor. Ten spočívá v přední části skříňového rámu, svařeného v celku s karoserií. Z šesti válců zdvihového objemu 1971 cm3 (66 x 96 mm) dává největší výkon 55 koní. Ostřejší provedení neslo označení 327/28, a spolu s typem 328 dnes patří k nejvyhledávanějším sběratelským exemplářům. Kroutící moment se přenáší přes lamelovou spojku a čtyřstupňovou převodovku na tuhou zadní nápravu, zavěšenou na podélných poloeliptických perech. Přední kola jsou naproti tomu zavěšena nezávisle a odpružena jediným příčným listovým perem a přesným, hřebenovým řízením. Při hmotnosti 1100 kilogramů dosahoval typ 327 maximální rychlosti až 125 km/h.
Typ 328 se lišil především odděleným rámem podvozku tvaru "A" z ocelových trubek, agresivnějším vzhledem a nižší hmotností, která mu umožňovala maximální rychlost kolem 150 kilometrů za hodinu. Upravené "tři-dva-osmy" se proslavily zejména úspěchy v Rallye Monte Carlo, čtyřiadvacetihodinovce Le Mans a hlavně vítězstvím v Mille Miglia 1940. Z asi 460 exemplářů vyrobených v letech 1936 až 1940 se dochovalo kolem 250 vozů.
Kvalitní konstrukce "bavoráků" 327 a 328 našla své uplatnění i po druhé světové válce. Výkonný motor typu 328 se stal základem anglického vozu Bristol, naopak EMW (Eisenacher Motoren Werke) 327 byl prvním vozem vyráběným v Eisenachu, v sovětské okupační zóně, než došlo k přechodu na dvoutakty. Tvar karoserie též v sedmdesátých letech inspiroval švýcarskou firmu Sbarro k výrobě repliky 328 s moderním agregátem pod kapotou.
Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Najdete na iDNES.cz