Ford Focus ST

Ford Focus ST | foto: Ford

Expresní focus přifrčí jako kombík: 476 litrů v kufru odtáhne 250 koní

  • 65
Sportovní varianta nového Fordu Focus bude mít nový přeplňovaný čtyřválec. Automobilka novinku překvapivě uvádí jak ve verzi hatchback, tak i jako kombi. Poháněná přední kola budou krotit nové silnější brzdy.

Se zpožděním po základním modelu přichází Ford s oblíbenou sportovní verzí Focusu. Premiéru si odbyl na letošním frankfurtském autosalonu. Model ST ale mezigeneračně přišel o pětiválec od Volva, který v novince nahradil "domácí" čtyřválec s přeplňováním. Motor z řady EcoBoost disponuje 184 kW, což je rovných 250 koní. Přestože nové ST přišlo pod kapotou o jeden válec, tak výkonově si polepšilo. Předešlý pětiválec s turbem měl jen 168 kW a povyrostl i točivý moment z 320 na 360 Nm.

Ford Focus

Se změnou pohonné jednotky Ford myslel i na zvuk motoru, který byl u předchozího pětiválcového motoru zákazníky oblíbený. Jost Capito, šéf divize sportovních vozů připouští, že čtyřválec má zvuk úplně jiný, ale srovnává to se slavnými skladateli: "Beethoven a Mozart také skládali fantastickou, ale zcela jinou hudbu." Za vším stojí propracovaný výfukový systém, který výrobce odladil tak, aby zvuk nebyl obtěžující a přitom adekvátní k stylu a výkonu auta. 

Model ST není v hierarchii modelové řady Focus nejsilnější variantou. Top modelem vždy byla verze RS, která ale ve třetí generaci Focusu přijde na trh později, pravděpodobně až v roce 2013.

Ford Focus ST

Minimálně zajímavým počinem je kombi varianta Focusu ST. V předešlých generacích byl model ST nabízen jen jako hatchback. Ale proč ne, i Škoda s mnohem menší sportovní Fabií RS přišla vedle hatchbacku i s verzí kombi. Řízná kombíková octavia je také velmi oblíbená. A ve vyšších třídách je nabídka sportovních kombíků zcela běžná. Focus ST kombi je ale určen jen pro evropské trhy, na rozdíl od hatchbacku, který se bude prodávat po celém světě.

Sportovní Focus bude rozpoznatelný na první pohled. Liší se předek auta, na bocích přibyly prahové lišty a nad zadním oknem trůní přiměřeně veliký spojler. Vpředu přišel sportovní focus o tenkou mřížku chladiče okolo loga značky. Velký spodní trojdílný otvor se spojil do jednoho celku a mřížka má jinou strukturu. Nechybí ani výrazné logo ST. Mlhové světlomety se přestěhovaly níže do pozměněného spoileru s dalšími mohutnými mřížkami. Jinak tvarovaný je i zadní nárazník.

Ford Focus ST

Drobných změn doznal i interiér auta. Překvapivě stejný je čtyřramenný nepříliš sportovní volant, ale na vrchu přístrojové desky je nová malá kaplička se třemi přístroji (tlak a teplota oleje a tlak turbodmychadla). Samozřejmostí jsou speciální anatomická sedadla Recaro s velkým logem ST. Na výběr budou tři stupně výbavy označené ST1 až ST3. V základní budou sedadla látková, ve vyšších kožená, v ST3 i s vyhříváním a elektrickým posuvem. Nejvyšší výbava pak bude mít i bi-xenonová přední světla.

Ford Focus

Oproti sériovému focusu výrobce namontoval silnější brzdy a nově naladil podvozek, který je o 10 milimetrů níže než u standardní verze auta. Standardně bude Focus ST dodáván s osmnáctipalcovými koly s výrazným Y vzorem a pneumatikami s rozměrem 235/40. Za příplatek bude možné objednat ráfky v černé barvě a k tomu červeně lakované brzdiče.

Focus ST v obou karosářských verzích se začne prodávat v příštím roce. Ceny zatím Ford nezveřejnil.