Extratřída od Porsche: Carrera GT

  • 75
Porsche je symbolem síly: nejslabší model této značky boxster má motor o objemu 2,7 litru s 228 koňmi a vůz s ním dokáže jet kolem 250 km/h. Porsche Carrera GT na opačném konci škály s motorem 5,7 l o výkonu 612 koní jede dokonce 330 km/h. Ovšem nejen výkony patří toto porsche do extraligy...

Nahlédněte do útrob Porsche Carrera GT. Prohlédněte si fotogalerii!

Model byl původně konstruován jako speciál pro závody v Le Mans - umí 330 km/h.

Na podzim tomu byly dva roky, kdy se v předvečer zahájení Pařížského autosalonu 2002 představil koncept superporsche Carrera GT.

Premiéru provázela obrovská paráda, která začínala ve Versailleském paláci a končila triumfální jízdou na výstaviště.

"Patří to k okamžikům, na které se nezapomíná," říká Eduard Hrudka, znalec a skalní příznivec značky, jeden z nemnoha Čechů, kteří na premiéru byli pozváni.

"Pro mě to byl silný zážitek nejen pro mimořádně slavnostní atmosféru, ale i proto, že roli kmotra pro svou novinku svěřila firma symbolicky Walteru Röhrlovi, soutěžnímu jezdci, který byl v nedávné minulosti naprostou špičkou v oboru. Ostatně není to lecjaké auto. Už jen to, že jde o produkčně vyráběný desetiválec u značky historicky proslulé svými typickými šestiválci, je mimořádný počin."

Porsche Carrera GT v číslech

Motor

desetiválec do V

Objem

5733 cm3

Maximální výkon

415 kW/612 koní

Zrychlení 0-100 km/h

3,9 s

Zrychlení 0-200 km/h

9,9 s

Největší rychlost

330 km/h

Průměrná spotřeba

17,8 l/100 km

Cena

452 400 eur/přibližně 16 milionů Kč

I technika velkého stylu
Vůz, který může být z hlediska technických parametrů směle porovnáván s nejsilnějším Ferrari Enzo, ale přitom stojí dvě třetiny jeho ceny (přesněji o téměř 200 000 eur méně), se montuje v Lipsku, což může být pro někoho překvapivé.

V závodě původně určeném k montáži závodních aut je výroba limitované série 1500 vozů rozložena od roku 2004 do roku 2006.

"Model byl totiž původně konstruován jako závodní speciál pro závody v Le Mans, kde měl navázat na úspěchy Carrery GT 1," vysvětluje Richard Vegera, vedoucí prodeje vozů této značky z firmy Porsche Inter Auto.

"Po odložení projektu byl základ převzat pro výrobu limitované edice silničního supersportu. Každý majitel vozu může absolvovat návštěvu montážní linky v Lipsku, kde je mu umožněno zhlédnout výrobu od počátku až po krátkou zkušební jízdu na testovací dráze. Doporučuje se mu, aby byl už majitelem 911 Turbo. Což v České republice splňují všichni tři zákazníci."

***

SRDCE PORSCHE Za řidičem už je jenom motor; ale stojí za to... Vždyť jeho deset válců umí dát přes šest set koní

***

Důkazem, že spojení se závodním autem není jen symbolické, je hliníkový motor, který je po mírném zvětšení objemu přímým potomkem pětapůllitrového agregátu, jenž vyhrával pro značku věnce právě i v závodech, jako je 24 hodin Le Mans.

"Proti jiným supersportovním motorům je jeho předností to, že by i řidič bez speciálního výcviku dokázal auto normálně rozjet, aniž by mu několikrát motor zhasl," tvrdí Hrudka.

Technika není jen motor
U vozu, který potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h necelé čtyři sekundy a umí se rozjet až na rychlost 330 km/h, hrají roli také detaily, třeba i gramy hmotnosti. Proto byste proti jiným autům marně hledali na svých místech obvyklé kovové díly; v tomto případě je nahradily uhlíkové kompozity vyztužené skelným vláknem. Celý skelet vozu (mj. jediný celistvý monolitický kus) tak váží pouhých 100 kilogramů.

Nejen tím přímo připomíná konstrukci současných formulových monopostů: například brzdy mají vnitřně větrané kotouče z keramiky (z podobného materiálu jsou i v tomto případě nezbytné dva kotouče spojky), palivová nádrž je svařená jako jeden kus z hliníkového plechu a uvnitř má navždy uzavřené čerpadlo benzinu. S poruchou a nutností opravy se prostě nepočítá...

Pro úsporu gramů jsou kupříkladu také obě sedadla tohoto roadsteru (samozřejmě se zadním pohonem) vymodelována z uhlíkových kompozitů, díky čemuž váží jen pár dekagramů přes deset kilogramů. Tedy přibližně polovinu toho, co srovnatelné sedadlo z jiného porsche.

Překonává vše
Konstruktéři mysleli i na komfort posádky. O tom svědčí třeba hlavice řadicí páky; je z nejlehčího dostupného dřeva - balzového. A pokud by si dal někdo práci s demontáží hi-fisoustavy Bose, možná by seznal, že i špičkové reproduktory byly vylehčeny.

Zvláštností jsou matice k upevnění kol. Porsche použil opět závodní systém s jednou centrální maticí na každé kolo. Ale protože mají kvůli montáži vpravo a vlevo opačné závity, na každé straně dostaly jinou barvu. Přes veškeré drakonické úspory ovšem váží vůz i tak půldruhé tuny.

A celkový dojem z vozu, který se přes veškerou supermoderní techniku hrdě hlásí svými tvary ke vzpomínce na předchůdce ze šedesátých let? "Jezdil jsem už v lecčems a byly mezi tím i tvrdé sporťáky, ale tahle carrera překonává úplně vše, ještě stále si zvykám," říká jeden z českých majitelů tohoto vozu, hokejový brankář Roman Čechmánek.

"Měl jsem už různé sporťáky, ale takhle tvrdé auto ještě ne. To je něco jiného než všechno ostatní. Stále ještě jsem v něm raději opatrný."

S vozem jezdí: Roman Čechmánek, hokejista 

Porsche Carrera GT - zezadu

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT

K vidění bylo super výkonné Porsche Carrera GT.

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"