Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Extravagantní delfíni obsadili Tábor: Multiply na srazu

  10:44aktualizováno  10:44
Sochu bojovníka Jana Žižky obklíčilo o víkendu vojsko z Turína. Do centra historického města se sjelo 43 pozoruhodných fiatů.

Sraz Fiatů Multipla (Tábor, květen 2006) | foto: iDNES.cz

"To je ale hnusný auto," ulevila si asi padesátiletá paní, která procházela přes největší táborské náměstí. V přesile lidí, kterým se Fiat Multipla líbí, zní její odvážný soud jako provokace.

Ale multipláři jsou na podobné záchvaty upřímnosti zvyklí. "Musíte se na něj koukat jako na delfína. Pak se vám bude líbit,"obhajuje nekonvenční tvary fiatu Jiří Vaněk. Jeho rodina k němu přišla náhodou. "Narodilo se nám čtvrté dítě a náš focus kombi byl najednou k ničemu. Šestimístná multipla byla právě tak akorát."

Jiří Vaněk sehnal doslova na poslední chvíli ještě první verzi multiply před faceliftem. "V té době už byla nová, ale ta se mi vůbec nelíbila. Vypadá jako každé druhé auto."

"Už to není ono,"říká na adresu aktuálního modelu další účastník setkání, Pavel Fišer z Chrudimi. "Původní multipla byla extravagantní, ale právě takovou ji máme všichni rádi."

Se svou "delfíní" multiplou 1,9 JTD má najeto 205 000 kilometrů. "Problémy? Žádné jsem neměl," dušuje se. "Vlastně až teď,ale za to auto nemůže." Na táborský sraz chtěl Pavel Fišer přijet v nejlepší kondici. Proto nechal v pardubickém servisu vyměnit na motoru rozvodový řemen. "Chlapi to udělali tak šikovně, že jsem skončil po čtyřiceti kilometrech jízdy ," nešetří ironií.

Že je Fiat Multipla povedené auto, si myslí i prezident táborského Fan klubu Fiat Josef Koudelka, který historicky první setkání těchto vozů organizuje. "Všichni cpou sedadla vedle sebe, ale Italové posunou to prostřední o pár centimetrů dozadu. S vnitřním prostorem to udělá divy."

Hegemonii multipel tu a tam narušují i jiné modely fiatů a alfy romeo, jejichž majitelé předvádějí své krasavce s profesionalitou zkušených harcovníků. "Víte, že Fiat 500 je jediné auto, které můžete řídit už od sedmnácti let?," snaží se přilákat pozornost hloučku výrostků majitel dokonale zachovalé pětistovky.

"Multipla je auto individualistů, ale jen v Táboře jich jezdí asi dvacet," pochvaluje si místní vkus Josef Koudelka. Na setkání jich z celého Česka dorazilo čtyřicet tři. Aktuální model, který se zbavil kulatých světel a faldíku pod oknem, by se však dal spočítat na prstech jedné ruky.

Vůbec první multipla se ale objevila už v roce 1955, jako prodloužená verze Fiatu 600. I ta na sraz dorazila, ale spanilou jízdu Táborem si nakonec rozmyslela. Nejnovější generaci tu naopak zastupovaly hned dva exempláře na zemní plyn, které se k nám začaly dovážet teprve nedávno.

I když facelift podle většiny přítomných ubral multiple na kráse, na jejích přednostech vůbec nic nezměnil. "Je to neuvěřitelné auto. Při čtyřech metrech délky uveze pohodlně šest lidí a ještě vyšetří místo na kufr," shrnuje vlastnosti svého fiatu Jiří Vaněk. "Žádná jiná značka tohle neumí."

Specialista na prostor
Když Fiat  roce 1955 uváděl na trh populární model 600, souběžně s ním se objevila i verze Multipla. Na rozdíl od čtyřmístné šestistovky, která pobrala navíc už jen třicetikilové zavazadlo v symbolickém kufru nad přední nápravou, byla multipla podstatně prostornější. Na třech řadách sedadel uvezla až šest lidí, to vše při délce 3530, šířce 1450 a výšce 1580 milimetrů.


Multipla se v roce 1999 dostala do Muzea moderního umění v New Yorku (MOMA). V rámci výstavy aut pro příští století "Different Roads: Automobiles for the Next Century", která měla ukázat nové trendy designu a naznačit roli automobilů ve společnosti, se představilo osm automobilů, mimo multiply také Ford Ka, první generaci Toyoty Prius a experimentální GM EV1


Fiat Multipla z roku 1955

S výjimkou přední lavice se dala ostatní sedadla snadno složit. Na svou dobu byla multipla výjimečně všestranná a právem bývá označována za předchůdkyni dnešních MPV.

Z dnešního pohledu však byla první multipla zároveň extrémně nebezpečná. Při čelním nárazu chránil posádku jen ocelový nárazník, karosérie začínala jen několik centimetrů před čelním sklem.

První multipla byla v prodeji ve třech provedeních. Jako čtyř- až pětimístná verze, šestimístná a taxi. Ve výrobě zůstala po celou dobu produkce Fiatu 600, až do roku 1969.

K označení Multipla se automobilka vrátila v roce 1998. Auto s extravagantním vzhledem nabídlo opět místo pro šest cestujících, tentokrát ve dvou řadách po třech samostatných sedadlech.

Facelift karoserie z roku 2004 ohlásil konec designérských experimentů, nová multipla navíc v délce překonala čtyřmetrovou hranici, když se kvůli mohutnějším nárazníkům prodloužila z 399,5 na 409 centimetrů.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...
Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2014, naj. 54 000 km, diesel
264 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.