Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia 1.2: starý kabát s novým zvukem

  10:49aktualizováno  10:49
Fabia Classic pro modelový rok 2003 je při pohledu zvenčí stejná, jako byla ta pro letošní rok, a v podstatě stejná, jako byly první exempláře této typové řady mladoboleslavské automobilky. Přesto je letošní významně jiná. Ta změna se ovšem skrývá pod kapotou. Pro verzi hatchback je totiž základním motorem zcela nový škodovácký zážehový agregát s objemem 1,2 litru.

Asi si budete muset zvyknout, že do doby, než začne takto motorizovaných fabií jezdit více, tohle auto podle zvuku nepoznáte. Je totiž o dost jiný. To, že jde o novinku, nasvědčuje i údaj o počtu válců motoru - oproti dřívějším standardům jsou jen tři. Motor nahrazuje starší agregát 1,4 o výkonu 44 kilowattů. Tento nový motor má sice o čtyři kilowatty slabší výkon, ale zase disponuje slušným točivým momentem. Příjemný je i pocit, že díky menší kubatuře ušetříte při každoročním placení povinného ručení. Interiér zůstává i nadále na moderní úrovni.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Fabia          můžete koupit na www.automodul.cz

Zatímco na palubní desce jsou plasty měkké a elegantní, hlavice řadicí páky a volant jsou zhotoveny z materiálu, který příliš neláká k mazlivým dotekům. Například střed hlavice řadicí páky s vyznačeným schématem řazení přímo volá po tom, aby byl v jiném odstínu. Přitom řazení je naprosto přesné, jednotlivé rychlostní stupně si nacházejí své místo jaksi samozřejmě. Vnitřek i po letech, jež uplynula od zahájení produkce fabie, působí moderním, i když strohým dojmem. Sedadla mají dostatečně dlouhá opěradla i pro řidiče vyšších postav. Místa je tu také dost. Řeč je pochopitelně o předních sedadlech, na ta zadní se lidé s tělesnou výškou nad 180 centimetrů usazují jen stěží.

Fabia na silnicích sedí jako přišitá, naklánění v zatáčkách je jen mírné, brzdy jsou také na velmi dobré úrovni. Akcelerace se dá krátce ohodnotit slovním spojením nic moc. Jenže tu výrobce ani neslibuje. V tabulkách je údaj pro zrychlení uveden číslem 18,4. Spíše než na dálnice se auto s tímto motorem hodí na české silnice první a druhé třídy, neboť tam při rychlostech dovolených předpisy auto může dosahovat obdobných jízdních průměrů jako vozy, které mají pod kapotou výrazně větší sílu. Spotřeba, které má vůz vybavený tímto motorem dosahovat, je výrobcem stanovena dokonce těstě pod hranici šesti litrů. Té se však dá dosahovat pouze tehdy, pokud řidič s plynovým pedálem zachází velmi citlivě.

Hodnocení MF DNES

MOTOR A PŘEVODOVKA

pružnost motoru 6
převodovka 9
spotřeba v testu 7

KAROSERIE A INTERIÉR

prostor na př. sedadlech 9
prostor na zad. sedadlech 7
využití kufru 7

PODVOZEK

jízdní vlastnosti 9
řízení a ovladatelnost 8
tlumení nerovností 8
brzdy 8

Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Prognóza odhadce
Fabia se trefila do vkusu českého zákazníka. Má předpoklady navázat na úspěchy předchozí 44kW-verze a stát se nejprodávanějším modelem. Poptávka bude převyšovat nabídku, což zapříčiní stabilní a relativně vysoké ceny. Po pětiletém provozu a cca 90 000 km bude fabia v dobrém stavu ke koupi cca za 135 000 Kč.
TOMÁŠ MAJER, Mobildata

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Opel mění kvůli emisím motory, první přichází nejsilnější turbodiesel

Opel Grandland X

Přesnější normy emisí, které budou platit od podzimu letošního roku, nutí automobilky zasáhnout do nabídky motorů. Opel...

První jízda: Cactus mění disciplínu a veze nový komfort pro citroëny

Citroën C4 Cactus

Většina vnějších dílů je nová, přepracovaný podvozek z něj dělá mnohem pohodlnější a dospělejší auto. K uvolněné...

Mikro hot-hatch. Stokoňová Kia Picanto je zábavný mrňous

Kia Picanto

Picanto je nejmenší a nejlevnější kia. Městské mini přijíždí v drsňácké verzi X-Line. Za jednoduchou techniku se...

Najdete na iDNES.cz