Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia 1.9 TDI: rychlá, ale drahá novinka

aktualizováno 
Další z nejmodernější generace naftových motorů koncernu Volkswagen typ 1.9 TDI - dělá ze Škody Fabia automobil s jediným záporem v podobě vysoké ceny, která začíná na 414 900 korunách. Za to zákazníci dostanou nadprůměrně dynamický vůz s nízkou spotřebou nafty. Navíc mohou stejně jako u ostatních fabií počítat s prostornou karoserií stejně jako s bezpečnými a komfortními jízdními vlastnostmi.

Kvality Škody Fabia 1.9 TDI ve zrychlení a pružnosti výmluvně dokazují výsledky ze zkušebny pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). Z měření vyplynulo, že Fabia 1.9 TDI v pružnosti předčí v Česku velmi rozšířenou Octavii 1.9 TDI (81 kW): menší mladoboleslavský model zrychlí z klidu na sto kilometrů v hodině za 11,6 vteřiny, tedy o tři desetiny vteřiny dřív než výkonnější Octavia 1.9 TDI.

Lépe vychází také akcelerace fabie na čtvrtý rychlostní stupeň, jen na pětku octavia svou mladší sestru udolá. Za výsledky Škody Fabia 1.9 TDI stojí výborný motor od Volkswagenu. Zatímco většina konkurentů sází u naftových přeplňovaných motorů na koncepci Common Rail, německý koncern svou technologii pojmenoval čerpadlo - tryska. Pružnost vozům s novými motory Volkswagen dává vysoký točivý moment.

U Fabie 1.9 TDI dosahuje 240 newtonmetrů, a navíc je k dispozici už v nízkých otáčkách. To pro řidiče znamená, že už mírné sešlápnutí plynového pedálu najde odezvu ve velkém zrychlení. Dosavadní zkušenosti s nejmodernějšími turbodiesely ukazují, že motory s technikou Common Rail (označované jako JTD u vozů značky Fiat a HDi u peugeotů a citroënů) jsou oproti motorům Volkswagen o něco línější, ale na druhou stranu tišší a kultivovanější.

Ani o Fabii TDI nelze tvrdit, že by byla hlučná. Typický klapavý zvuk naftového motoru hlavně po studeném startu k ní však patří, zatímco agregáty JTD a HDi mají projevem blíže k tichým benzinovým pohonům. Spotřeba testované Škody Fabia 1.9 TDI během testu dokázala, že motor je velmi ohleduplný k peněžence majitele. Ani při jízdě po městě vůz nebere přes sedm litrů nafty na 100 kilometrů,mimo obec a na dálnici žádá mezi pěti a šesti litry.

Pod pět litrů se lze dostat při rozvážné jízdě na dlouhých a plynulých úsecích. I při vysoké ceně chybí v základní výbavě Škody Fabia 1.9 TDI Comfort systém ABS. Ten je za příplatek 25 400 korun a v nasazení pro zmíněný motor ho doplňuje systém proti prokluzu předních kol (ASR) a elektronická závěrka diferenciálu (EDS). Oba systémy se starají o lepší stabilitu při větších zrychleních,což k vozu se silným zátahem patří. V konkurenci automobilů malé třídy nabízí fabia - jak plyne z měření v ÚSMD - jeden z největších vnitřních prostorů, jen její předchůdkyně felicia je k posádce ještě vlídnější.

Také v objem u kufru fa bia zaostává za felicií o 12 litrů, o všem zavazadlový prostor fabie je praktičtější v tvarování a přístupu k zavazadlům. Jízdní vlastnosti Škody Fa bia rovněž patří k tomu nejlepšímu, co daná kategorie vozů nabízí. Na nerovných a nekvalitních vozovkách obstojí i komfort podvozku. Výborné jsou i brzdy, což opět dokázala i zkušebna ÚSMD: testovanému automobilu naměřila krátkou brzdnou dráhu z rychlosti osmdesát kilometrů v hodině.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 10
Převodovka 9
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 8
Výhled z vozu 7

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Poznámka: min 1, max 10

Měření MF DNES

Verze Škody Fabia 1.9 TDI (74 kW) 1.9 SDI (47 kW) 1.4 (44 kW) 1.4 (50 kW) 1.4 (74 kW)
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,6 17,8 17,4 18,8 13,2
Zrychlení 0-400 m (s) 18,1 20,7 20,3 21,0 18,8
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 8,5 15,2 13,2 15,0 13,1
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 17,7 41,2 36,7 38,2 27,2
Pramen: ÚSMD

Autor:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.