Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia dobře chrání dospělé, hůř dopadl test pro děti

aktualizováno 
Škoda Fabia je robustní malý vůz, který dobře chrání dospělé pasažéry, ale méně bezpečný už je pro děti.
Škoda Fabia je robustní malý vůz, který dobře chrání dospělé pasažéry, ale méně bezpečný už je pro děti. Takové jsou závěry nezávislých nárazových testů evropského programu hodnocení bezpečnosti nových vozů nazvaných Euro NCAP.

Mladoboleslavský automobil absolvoval přední náraz dvakrát: jednou bez airbagu spolujezdce a podruhé s ním. Druhá zkouška dokázala, že hrudník spolujezdce trpí v takovém případě méně. Přesto se v protokolu konstatuje, že airbag spolujezdce mohl zlepšit bezpečnost druhého pasažéra ještě výrazněji. Dítě v bezpečnostní sedačce však fabia dobře neochránila. Vinna je podle Euro NCAP konstrukce použité sedačky Britax Römer Prince, která se ve fabii neosvědčila. "Škoda Auto respektuje výsledky testu a tuto sedačku přestáváme nabízet. Těm, kteří si ji pořídili, nabízíme výměnu," říká Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí automobilky. Kritiku sklidil i návod, který by měl poradit, na které sedadlo je nejlepší sedačku s dítětem umístit. Z hodnocení Euro NCAP rovněž plyne, že řidičův airbag funguje ve fabii bezproblémově a dobře chrání hlavu i hrudník. Při nárazu navíc nedochází ke kontaktu mezi volantem a řidičem. Tento střet bývá nebezpečný. Tvrdá hmota, z níž je vyrobena spodní část přístrojové desky malé škodovky, "poranila" při čelním nárazu kolena testovací figuríny. "Během vývoje fabie jsme provedli několik nárazových zkoušek a výsledky ukázaly, že přístrojová deska není pro řidiče větší hrozbou než u konkurence," tvrdí Krauskopf. Řidičova noha od kolena dolů je však v tomto voze dobře chráněna. Lepší bezpečnost by podle Euro NCAP přinesl tříbodový pás na prostředním místě vzadu. Škoda Auto montuje do fabie pás dvoubodový. Ten při nárazu nemusí tak dobře ochránit před zraněním pánve a páteře. "Do budoucna plánujeme i alternativní montáž třetí opěrky hlavy spolu s tříbodovým pásem," připouští Krauskopf. Při bočním nárazu do fabie chrání řidiče a spolujezdce měkké polstrování středního sloupku před větším zraněním. Škodovka však nevybavuje vůz automaticky bočními airbagy - hrudník pasažéra je tak při bočním nárazu vystaven velkému tlaku. Proto dostala fabia v této části testu průměrné hodnocení s konstatováním, že výsledek je přijatelný. "Boční airbagy je možné si doobjednat (za příplatek - pozn. red.), což odpovídá současným požadavkům českého trhu. V některých zemích dodáváme všechny airbagy již v základním modelu Classic," říká Krauskopf. Euro NCAP v hodnocení bezpečnosti fabie uvedla, že by Škoda Auto měla vzít víc v úvahu i to, jaké nebezpečí hrozí při převozu dítěte v sedačce na místě spolujezdce při nevypnutém airbagu. Upozornění o tomto nebezpečí označil zkušební protokol jako matoucí a nálepku na předním skle, jež má posádku varovat, ohodnotil jako snadno odstranitelnou, a proto i potenciálně nefunkční. Pro srovnání: někteří výrobci nabádají k bezpečnému chování v autě velkými neodstranitelnými písmeny například na sluneční cloně. Při nárazové zkoušce s chodcem dopadla fabia jako ostatní vozy - pro kolemjdoucí není bezpečná.

Výsledky crash testů Euro NCAP

Vůz Boční a Srážka s Rok testu
čelní náraz chodcem

malé vozy

Toyota Corolla 1.3 *** ** 1998
Citroën Saxo 1.1 ** ** 2000
V* New Beetle **** ** 1999
Daewoo Matiz SE *** ** 2000
V* Golf **** ** 1998
Fiat Punto 55S ** * 1996

střední třída

Fiat Punto 1.2 **** ** 1999
Audi A4 *** 1) ** 1997
Fiat Seicento 1.1 ** 1) ** 2000
BM* 3 ** 1) ** 1997
Ford Fiesta 1.25 *** 1) * 1996
Citroën Xantia ** 1) * 1997
Ford Fiesta 1.25 *** * 2000
Ford Mondeo *** 1) ** 1997
Ford Ka 1.3 *** * 2000
Honda Accord 1.8 **** ** 1999
Hyundai Atos GLS *** ** 1999
Mercedes C ** ** 1997
Nissan Micra 1.0 ** ** 1996
Nissan Primera *** ** 1997
Nissan Micra 1.0 ** ** 2000
Opel Vectra *** 1) ** 1997
Opel Corsa 1.0 *** ** 1999
Peugeot 406 ** ** 1997
Opel Corsa 1.2 ** * 1996
Renault Laguna *** 1) ** 1997
Peugeot 206 1.3 **** ** 2000
Rover 600 ** 1) ** 1997
Renault Clio 1.2 **** ** 2000
Saab 9-3 **** * 1999
Renault Clio 1.2 ** * 1996
Saab 900 ** 1) ** 1997
Seat Ibiza 1.4 *** ** 2000
V* Passat *** ** 1997
Škoda Fabia 1.4 **** ** 2000
Volvo S40 **** ** 1997
Toyota Yaris 1.0 **** ** 2000

vyšší třída

V* Polo 1.4 *** * 1996
Audi A6 *** ** 1998
V* Polo 1.4 *** ** 2000
BM* 5 **** * 1998

nižší střední třída

Mercedes E **** ** 1998
Audi A3 1.6 **** ** 1997
Opel Omega *** ** 1998
Citroën Xsara 1.4 *** ** 1998
Saab 9-5 **** ** 1998
Daewoo Lanos 1.4 *** 1) ** 1998
Toyota Camry **** ** 1998
Fiat Brava 1.4 ** ** 1998
Volvo S 70 **** ** 1998
Ford Escort 1.6 ** ** 1999
Volvo S 80 **** ** 2000
Ford Focus 1.6 **** ** 1999

velkoprostorové vozy

Honda Civic 1.4 *** 1) ** 1998
Chrysler Voyager ** * 1999
Hyundai Accent 1.3 ** 1) ** 1998
Mitsubishi Space *. *** ** 1999
Mercedes A **** - 1999
Nissan Serena 1.6 *** ** 1999
Mitsubishi Lancer ** 1) ** 1997
Opel Sintra *** 1) * 1998
Nissan Almera 1.4 ** 1) * 1999
Peugeot 806 2.0 *** * 1999
Opel Astra 1.6 **** * 1999
Renault Espace 2.0 **** ** 1998,1999
Peugeot 306 1.6 *** * 1997
Toyota Picnic 2.0 **** ** 1999
Renault Mégane 1.6 **** * 1998, 1999
V* Sharan *** ** 1999
Suzuki Baleno 1.6 ** 1) ** 1998

Poznámka: více hvězdiček znamená vyšší bezpečnost, 1) u těchto vozů testy zjistily riziko vážného poranění členů posádky
Pramen: Euro NCAP
Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.