Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fabia: dobrý dojem z 8000 kilometrů

- Škoda Fabia 1.4 16V Elegance (74 kilowattů), kterou MF DNES podrobuje dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů, uzavřela první pětinu svého maratonu návštěvou v servisu. Službu totiž vypovědělo vyhřívání předních sedadel. Opravna zároveň objednala část ostřikovače předního světlometu, kterou z vozu brutálně utrhl zloděj. Daň z elegance si už vybralo světlé čalounění interiéru, které po náporu zájemců při předváděcí jízdě republikou prošlo očistou za 1260 korun.
První závada fabii zastihla v době, kdy tuzemské servisy Škoda dostávají jen malou část z požadovaných náhradních dílů. Důvodem je podle vyjádření mluvčího Škody Auto Milana Smutného rozjezd nového centrálního skladu náhradních dílů v Mladé Boleslavi. »V březnu by se vše mělo vrátit do starých kolejí. Potřebné součástky pak servisy budou mít během několika dnů k dispozici,« tvrdí Smutný. Díly potřebné k opravě testovací fabie technik v pražském servisu objednal s tím, že do dvou týdnů zatelefonuje a pozve vůz k opravě. »Závadu vyhřívání sedadel asi vyřešíme tak, že vyměníme celá sedadla. Protože jde o nový model, chtějí škodováčtí odborníci vidět veškeré závady na vlastní oči,« prohlásil technik. Přesně po čtrnácti dnech technik oznámil, že ze skladu v Mladé Boleslavi přišla jen krytka k ostřikovači, oprava sedadel se zatím odkládá.

Teplo skončilo s očistou

Interiér testovaného vozu má elegantní světlehnědou barvu, která však již ukázala svou odvrácenou tvář. Při propagační jízdě,během níž fabia navštívila čtenáře MF DNES ve všech českých a moravských regionech, se ušpinily potahy sedadel a plasty v okolí prahů. Není divu. Vůbec první příležitosti usednout do nového auta využily tisíce zvědavců. Proto fabia prošla očistou v pražské firmě,která se na čištění interiérů specializuje. Sedačky firma uvedla do pořádku za necelých třináct set korun takzvanou mokrou cestou, která se dá přirovnat k šamponování koberců. Po vyčištění ovšem v sedadlech přestalo fungovat vyhřívání, které je v základní výbavě verze Elegance, zatímco do modelů Comfort a Classic je lze za 4900 korun dokoupit. Co závadu opravdu způsobilo, však zatím není jasné. Ve firmě, která sedačky čistila, se závadě diví. »To se nám ještě nestalo, aby po vyčištění přestalo vyhřívání fungovat,« tvrdí Pavel Gregor. »Často nám projdou rukama mercedesy, které mají nejen vyhřívání, ale i elektrické nastavování sedadel, a nikdo si nestěžoval. Při tepování sedaček se navíc asi tři čtvrtiny z použité vody vrací do přístroje, takže se jí do sedadla dostane minimum.« »Ani u nás jsme se s tím nesetkali, závada spíše vznikla jinak,« soudí Zuzana Varadínková z jiné pražské firmy,která se rovněž specializuje na čištění interiérů aut.

Spotřeba je osmilitrová

Jinak jsou zkušenosti s testovaným autem příznivé. Stokoňový motor je typickým šestnáctiventilovým agregátem se silným zátahem až ve vyšších otáčkách. Na jeho pružnost si především ve srovnání se slabší osmiventilovou verzí motoru 1.4 (50 kilowattů) nelze stěžovat. »To je o něčem jiném, žádný lenoch, spíše naopak. Škoda, že jste mi řekli cenu této fabie,tím mě zklamala,« zhodnotil šestnáctiventilovou fabii pražský podnikatel Michal Kolář,když se dozvěděl, že pořizovací cena dobře vybaveného vozu atakuje půlmilionovou hranici. »Za takové peníze se dá pořídit octavia s turbodieselovým motorem, který je ještě mnohem lepší než tato čtrnáctistovka,« dodal Kolář. Ten se jako laický porotce zúčastnil loňského prosincového srovnávacího testu MF DNES, ve kterém slabší Škodě Fabia 1.4 (50 kilowattů) uteklo prvenství jen kvůli línému a žíznivému motoru. Při klidné jízdě je spotřeba silnějšího motoru dokonce nižší než u pohonné jednotky s padesátikilowattovým výkonem. Na stodesetikilometrovém úseku zahrnujícím dálnice,okresní silnice i města spolykala Fabia 1.4 (50 kilowattů) v průměru 6,5 litru benzinu na sto kilometrů, zatímco Fabia 1.4 16V (74 kilowattů) o dvě desetinky méně. Nejlépe ze srovnání vychází naftová verze fabie s motorem 1.9 SDI. Na stejném okruhu si v průměru řekla o 5,2 litru nafty na sto kilometrů. Ale když řidič zatím nejsilnější Fabii 1,4 (74 kilowattů/100 koní) rozjede a začne využívat potenciál motoru, jde spotřeba nahoru. Prvních osm tisíc kilometrů skončila fabia s průměrnou spotřebou 8,3 litru na sto kilometrů. Dosavadní zkušenosti ukazují, že při pomalé jízdě se lze vejít pod šest a půl litru. Nejvíce testovaná fabia z nádrže odebírá ve městě, kde atakuje hranici deseti litrů na sto kilometrů.

komfortní podvozek

Zkušebna pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD), kde MF DNES objednává měření testovaných vozů, zjistila stokoňové fabii zrychlení z nuly na sto kilometrů za třináct vteřin. To je výsledek o pět a půl sekundy lepší, než dokáže sprintovat slabší Fabia 1.4, a o čtyři a půl vteřiny pozadu zůstala ve stejném srovnání Fabia 1.9 SDI. I v hodnocení pružnosti motorů ve vyšších rychlostech výmluvně překonala dlouhodobě testovaná fabia svoji slabší benzinovou i naftovou sestru. Přibývající kilometry na kontě fabie potvrzují, že nová škodovka nabízí ve své kategorii nevídaně bezpečný a komfortní podvozek. Na pohodlí si nemůže stěžovat především řidič, který má k dispozici dvěma směry nastavitelný volant i výškově regulovatelné sedadlo. Jízdu naopak znepříjemňuje špatný výhled dozadu, kritiku si zaslouží i málo praktické elektrické nastavení pravého zpětného zrcátka. Interiéru fabie se zatím vyhýbají jakékoliv zvuky, které by narušily příjemný pocit z jízdy. Stále více se ukazuje,že prostoru je ve fabii na její třídu dostatek. Kufru však k větší spokojenosti chybí pár desítek litrů.

Tři fabie ve výsledcích měření nezávislé zkušebny

Verze 1.4 1.4 1.9 SDI
(74 kW) (50 kW) (47 kW)

Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,2 18,8 17,8
Zrychlení 0-400 metrů (s) 18,8 21,0 20,7
Zrychlení 0-1000 metrů (s) 34,7 39,3 38,9
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,1 15,0 15,2
Zrychlení (IV.) 80-130 km/h (s) 17,5 28,2 29,4
Zrychlení (V.) 50-90 km/h (s) 18,0 22,7 21,7
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 27,2 38,2 41,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 32,0 32,6 29,7

Pramen: Ústav silniční a městské dopravy

Škoda Fabia Elegance 1,4 16V vydražil jako vůbec první prodávaný vůz nového mladoboleslavského modelu vydavatel MF DNES, která vůz podrobuje testu na 40 000 kilometrů.

Místo horní části ostřikovače světlometu zůstala po zloději v nárazníku díra.

Chce-li řidič nastavit samostatně jen pravé zarcátko, otočí ovladačem do polohy R, která nemá aretaci.

Někteří řidiči fabie si stěžují na zlom, který vytváří dolní část čelního skla.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...