Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia dopadá ze škodovek nejlépe

aktualizováno 
- Z pětice osobních automobilů, které se v redakci MF DNES od roku 1996 podrobily nebo právě podrobují dlouhodobým testům, se k mezníku 20 tisíc kilometrů ukázal jako nejméně poruchový jediný vůz, jetý Ford Mondeo 1.8 16V GLX ročníku výroby 1994. Potřeboval jen vyměnit svíčky a prasklou parkovací žárovku, pročistit ostřikovače skla a dovyvážit přední kola. Přesto není provozně nejlevnější.
Jeho soupeři - čtyři nové vozy Škoda - sice měly nebo mají závažnější závady, ale těžily či těží z výhody vozů, u nichž problémy zdarma odstraňuje kouzelný proutek zvaný záruka.Nejmodernější a v současnosti testovaná Škoda Fabia 1.4 16V Elegance se přitom ke 20 tisícům kilometrů dopracovala lépe než všechny tři její mladoboleslavské předchůdkyně: s jedinou bolestí, kterou je provoz neovlivňující porucha vyhřívání předních sedaček.

Octavia neměla výkon

V MF DNES vůbec první dlouhodobě testovaná - v letech 1996 až 1997 a celkem na 30 tisíc kilometrů - Škoda Octavia 1.8 20V SLX měla k hranici 20 tisíc kilometrů vyměněný sloupek řízení. S problémem nebyla osamocena témuž se (kvůli konstrukční chybě, jak uznal výrobce) musela podrobit další tisícovka octavií z první série vyrobené do konce roku 1996. Rovněž v záruce u vozu mechanici opravili uvolněné těsnění okna na pravých zadních dveřích, špatně upevněnou krycí lištu pod sedadlem spolujezdce a drnčící kolík zámku dveří spolujezdce. Testující řidiči rovněž avizovali klepání z místa zavěšení pravého předního kola, což značkový servis odstranil promazáním příslušných dílů. Po pár stovkách kilometrů se potíže vrátily v míře ještě intenzivnější, leč nezbytná výměna kulového čepu se posunula až za mez 20 tisíc kilometrů. Zato nižší výkon než výrobcem deklarovaných 92 kilowattů - jen 86,3 kilowattu - nezávislá zkušebna naměřila hned u nového vozu a ke konci testu se problém zlepšil jen nepatrně - na 86,8 kilowattu. S tím souvisel dluh ve zrychlení - místo avizovaných 10,5 vteřiny se octavia dostala z klidu na stovku v nejlepším případě za 12,7 sekundy. Škoda Octavia Combi 1.8 turbo, která se testu jen na 15 tisíc kilometrů podrobila v roce 1997, měla za největší problém prokluzující spojku, což způsobily praskliny na přítlačném talíři. Výrobce odstranil závadu v záruce, ale trval na tom, že "není konstrukčního, technického ani materiálového charakteru". Chyba se vyskytla také v centrálním zamykání - při otevírání zavazadlového prostoru zapadávala klička, což spravilo promazání. Kromě toho testující jezdci zaznamenali vrzání přístrojové desky a pazvuky od pravého zadního kola.

Fabii zlobí sedačky

Jako v pořadí třetí se v MF DNES podrobila dlouhodobému testu - v roce 1998 a už na 40 tisíc kilometrů - Škoda Felicia 1.3 LXi. U té k dvacetitisícovému mezníku servis v rámci záruky zdarma opravoval převodovku, která obtížně a s nepříjemným zvukem řadila ze čtyřky na trojku a kromě toho řidiči kritizovali nejisté hledání jedničky a zpátečky. Dál felicii unikala do motorového prostoru chladicí kapalina, což mechanici opravili rovněž zdarma. V tomto případě měnili vadnou vyrovnávací nádržku chladiče. Po nových vozech následoval vloni a letos už zmíněný jetý Ford Mondeo s uvedeným minimem drobných závad. Nyní je v dlouhodobém redakčním testu na 40 tisíc kilometrů Škoda Fabia 1.4 16V Elegance a k polovině předepsané porce ji nezlobilo nic víc než uvedené vyhřívání předních sedaček. Přestalo fungovat po vyčištění interiéru ve specializované firmě a na záruční opravu čekalo bezvýsledně dva měsíce. Potíž byla i s ostřikovačem předního světlometu, ale ne vinou automobilu, nýbrž neznámého nenechavce. Ten maličkou, několikacentimetrovou plastovou krytku vytrhl a netušil, že tím způsobil škodu za téměř patnáct stovek korun. Záruka se toho samozřejmě netýkala. Uvolněnou ruční brzdu opravil značkový servis opět zdarma. Sice se nejprve spletl a práci účtoval, leč po upozornění chybu uznal a peníze vrátil.

Ford má dražší provoz

Jestliže v potřebě náhradních dílů a opravářských prací byl Ford Mondeo nejméně náročný, žádal naopak nejvíc na provozních investicích. Nejdražší - zhruba třicetitisícové - měl třeba hned havarijní pojištění, nejvíc z testovaných vozů spolykal na pravidelných a výrobcem předepsaných servisních prohlídkách. Všechny zmíněné škodovky měly během prvních 20 tisíc kilometrů jen jednu prohlídku vždy po 15 tisících kilometrech, zatímco ford byl v servisu v duchu tehdy platného rozhodnutí výrobce dvakrát. A za tu dobu na zmíněných opravách ostřikovače předního okna, prasklé parkovací žárovky, dovyvážení kol, výměnách oleje, filtrů a čtyř zapalovacích svíček stál 7504 korun, zatímco felicia s patnáctitisícovým servisním cyklem absolvovala jen jednu prohlídku s výměnou oleje a olejového filtru za 1654 korun a fabia měla totéž ještě levnější, za 1483 korun. Přitom po pěti stovkách v obou škodováckých případech stál olej, opravářské práce byly v záruce a zdarma. Výrobce fordů vloni sice také u svých mladších modelů prodloužil servisní cyklus z 10 tisíc na 15 tisíc kilometrů, leč tuzemské vozy si jistou cenovou výhodu pravděpodobně zachovají.

Nejžíznivější jsou octavie

Během prvních 20 tisíc kilometrů - a Octavia Combi za 15 tisíc kilometrů - se z testovaných vozů ukázaly jako nejžíznivější Škody Octavia. Model 1.8 SLX bral podle zatížení a způsobu jízdy zhruba od osmi do 12,5 litru (výjimkou bylo 15,2 na závodním okruhu v Mostě) s dlouhodobým průměrem 10,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Vůz 1.8 turbo Combi žádal opět podle podmínek jízdy nejméně 7,5 a nejvíce 11 litrů, v dlouhodobém průměru 9,5 litru na sto kilometrů. Nejstřídmější byla Škoda Felicia 1.3 LXi, která do 15 tisíc kilometrů polykala v průměru 7,8 a pak - když motor vyzrál - jen 7,6 litru na 100 kilometrů. Bez velkých výkyvů ve spotřebě jezdil v různých zátěžích Ford Mondeo 1.8 16V GLX, který prvních 20 tisíc kilometrů testu absolvoval v průměru za 8,4 litru na 100 kilometrů. Škoda Fabia 1.4 16V Elegance zatím jezdí s průměrnou spotřebou 8,1 litru naturalu a při lehké noze na plynu "umí" i pod 6 litrů na 100 kilometrů. Vozy v testu většinou jezdily a jezdí v náročném městském provozu a na dálnicích v tuzemsku i v cizině. Zátěž bývá značná a taková, jaké běžní řidiči svá auta obvyle nepodrobují například fabia na dálnicích v Německu prokázala schopnost jet až dvousetkilometrovou rychlostí.

Testy hradí MF DNES

Veškeré náklady dlouhodobých testů - pojištění, provoz, údržbu i výbavu automobilů - hradí vydavatel MF DNES. Škodovky kromě felicie navíc získal pro testy v dražbách pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, jichž v zemi ročně přibývá na dvě stovky. Například za vůbec první prodávanou Škodu Fabia vydavatel MF DNES v dražbě zaplatil 1 030 000 korun. (hč)

Spotřeba testovaných vozů na 20 000 km

Vůz průměrná celkem současná nárůst proti
spotřeba benzinu (l) cena nejstřídmějšímu
(l/100 km) (Kč) 1) litrů/Kč 1)

Škoda Felicia 7,75 1550 43 400 -/1.3
LXi
Škoda Fabia 8,1 1620 45 360 70/1960
1.4 16V Elegance
Ford Mondeo 8,4 1680 47 040 130/3640
1.8 16V GLX
Škoda Octavia 9,5 1900 53 200 350/9800
1.8 turbo Combi 1)
Škoda Octavia 10,5 2100 58 800 550/ 15 400
1.8 20V SLX

Vysvětlivky: 1) počítáno s cenou litru benzinu Natural 95 za 28 Kč, 2) přepočítáno z průměru 15 000 km
Pramen: MF DNES

Pětice dlouhodobě testovaných vozů redakcí MF DNES za poslední čtyři roky:

1) Š koda Octavia 1.8 20V SLX
2) Š koda Octavia Combi 1.8 turbo SLX
3) Š koda Felicia 1.3 LXi
4) Ford Mondeo 1.8 16V GLX
5) Š koda Fabia 1.4 16V Elegance

Během prvních 20 tisíc kilometrů zradilo Škodu Fabii 1.4 16V Elegance jen vyhřívání sedadel.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.