Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia míří do Indie

aktualizováno 
Škoda Auto letos na tamním trhu zdvojnásobí montáž vozů, chce se prosadit s novou fabií.

Škoda Fabia | foto: Škoda Auto

Nejdůležitější část auta v Indii? Klakson. Troubí se všude a pořád.

Ten český ve škodovkách údajně neobstál. "Používáme klakson od indického výrobce Roots," říká šéf logistiky Škoda Auto Jiří Cee.

V octaviích montovaných v Indii nahradil tamní výrobce trumpetu od firmy Brano, kterou vlastní podnikatel loňského roku Pavel Juříček.

"Byly potíže při homologaci," vysvětluje Cee. V nové fabii, jejíž výroba se v Indii právě rozbíhá, se používá klakson firmy Bosch.

Chceme dvakrát víc
Loni mladoboleslavská automobilka smontovala v indickém závodu v Aurangabádu přibližně dvanáct tisíc vozů, letos chce výrobu minimálně zdvojnásobit.

Včera to na tiskové konferenci na devátém mezinárodním autosalonu v Dillí uvedl šéf Škody Auto Reinhard Jung. "Chtěli bychom se dostat nad třicet tisíc vozů," řekl Jung. Cíl má pomoci splnit nová fabia, kterou zároveň oficiálně představil tamním zákazníkům.

Ta míří na střední třídu obyvatelstva, zatímco nová octavia (v Indii pod názvem Laura) je na indickém trhu považována za luxusní vozidlo. Cena nové fabie smontované v Indii startuje na 499 tisících rupií, což je přibližně 230 tisíc korun.

Pro představu: průměrný plat indického dělníka se pohybuje kolem pěti tisíc rupií, vysokoškolák si může přijít i na třicet tisíc.

"Mzda se ale hodně liší podle regionů," říká Ind Anjan Mohanta. Oficiální statistice doporučuje nevěřit.

Škodovka si od fabie slibuje, že bude moci oslovit větší počet zákazníků. Ačkoli v Indii žije více než jedna miliarda lidí, ani zlomek z nich nemá na koupení plnohodnotného osobního vozu.

"Trh pro nás odhadujeme na přibližně dvě stě tisíc potenciálních zákazníků," říká šéf zahraniční produkce a člen představenstva Škoda Auto Horst Mühl. Drtivá většina Indů si totiž může dovolit jen motorku.

Zcela vážně je brána také kategorie tříkolových vozidel, tedy motorových tříkolek. Jen loni se jich podle údajů Svazu indických výrobců automobilů prodalo 434 tisíc.

Do dvou let půlka auta z Indie
Oproti "indické" fabii je základní verze vozu na tuzemském trhu mírně dražší a její cena začíná na 249 tisících korun.

"Vůz ale nejde srovnávat. V Indii držíme minimální výbavu a snažíme se maximálně využít místních subdodavatelů na snížení ceny," říká Mühl. Podle něho jsou v základní výbavě menší například kola, která pocházejí od indického výrobce.

A získání dalších místních dodavatelů je hlavním úkolem mladoboleslavské automobilky. "Do dvou let by měl podíl indických subdodavatelů činit až padesát procent," uvedl včera pro MF DNES Jung.

Škodovka by si tak mohla přijít na další vládní pobídky, které čerpala při stavbě montovny v Aurangabádu. Dnes má výhodnější jen dovoz dílů, z nichž vozy následně sestavuje.

Že expanzi myslí vážně, dokazuje také výstavba a rozšiřování továrny Volkswagenu v Puně, kde by podle Junga do konce letošního roku měla stát nová svařovna a lakovna.

Kromě výroby modelů VW se s kapacitou počítá také pro novou fabii. Celkem bude moci továrna vyrobit až 120 tisíc vozů ročně.

Fabia, stejně jako ostatní škodovácké modely, zatím přijíždí do Indie rozebraná v kontejnerech. Do jednoho se vejdou čtyři rozebraná auta a při rozvrhování přepravy jde o každý centimetr, který jinak zvyšuje náklady.

Donedávna bylo přitom možné převážet v kontejneru jen dva vozy najednou. Loni Škoda Auto takto zabalila pro své montovny v zahraničí 40 tisíc automobilů, letos by jich mělo být více než dvakrát tolik.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Většinu aut v Česku koupí firmy, třetina je škodovek

Faceliftovaná Škoda Fabia

V České republice se za sedm měsíců letošního roku prodalo 165 422 nových osobních aut. Je to mírný meziroční nárůst o...

Najdete na iDNES.cz