Škoda Fabia

Škoda Fabia | foto: Škoda Auto

Fabia míří do Indie

  • 5
Škoda Auto letos na tamním trhu zdvojnásobí montáž vozů, chce se prosadit s novou fabií.

Nejdůležitější část auta v Indii? Klakson. Troubí se všude a pořád.

Ten český ve škodovkách údajně neobstál. "Používáme klakson od indického výrobce Roots," říká šéf logistiky Škoda Auto Jiří Cee.

V octaviích montovaných v Indii nahradil tamní výrobce trumpetu od firmy Brano, kterou vlastní podnikatel loňského roku Pavel Juříček.

"Byly potíže při homologaci," vysvětluje Cee. V nové fabii, jejíž výroba se v Indii právě rozbíhá, se používá klakson firmy Bosch.

Chceme dvakrát víc
Loni mladoboleslavská automobilka smontovala v indickém závodu v Aurangabádu přibližně dvanáct tisíc vozů, letos chce výrobu minimálně zdvojnásobit.

Včera to na tiskové konferenci na devátém mezinárodním autosalonu v Dillí uvedl šéf Škody Auto Reinhard Jung. "Chtěli bychom se dostat nad třicet tisíc vozů," řekl Jung. Cíl má pomoci splnit nová fabia, kterou zároveň oficiálně představil tamním zákazníkům.

Ta míří na střední třídu obyvatelstva, zatímco nová octavia (v Indii pod názvem Laura) je na indickém trhu považována za luxusní vozidlo. Cena nové fabie smontované v Indii startuje na 499 tisících rupií, což je přibližně 230 tisíc korun.

Pro představu: průměrný plat indického dělníka se pohybuje kolem pěti tisíc rupií, vysokoškolák si může přijít i na třicet tisíc.

"Mzda se ale hodně liší podle regionů," říká Ind Anjan Mohanta. Oficiální statistice doporučuje nevěřit.

Škodovka si od fabie slibuje, že bude moci oslovit větší počet zákazníků. Ačkoli v Indii žije více než jedna miliarda lidí, ani zlomek z nich nemá na koupení plnohodnotného osobního vozu.

"Trh pro nás odhadujeme na přibližně dvě stě tisíc potenciálních zákazníků," říká šéf zahraniční produkce a člen představenstva Škoda Auto Horst Mühl. Drtivá většina Indů si totiž může dovolit jen motorku.

Zcela vážně je brána také kategorie tříkolových vozidel, tedy motorových tříkolek. Jen loni se jich podle údajů Svazu indických výrobců automobilů prodalo 434 tisíc.

Do dvou let půlka auta z Indie
Oproti "indické" fabii je základní verze vozu na tuzemském trhu mírně dražší a její cena začíná na 249 tisících korun.

"Vůz ale nejde srovnávat. V Indii držíme minimální výbavu a snažíme se maximálně využít místních subdodavatelů na snížení ceny," říká Mühl. Podle něho jsou v základní výbavě menší například kola, která pocházejí od indického výrobce.

A získání dalších místních dodavatelů je hlavním úkolem mladoboleslavské automobilky. "Do dvou let by měl podíl indických subdodavatelů činit až padesát procent," uvedl včera pro MF DNES Jung.

Škodovka by si tak mohla přijít na další vládní pobídky, které čerpala při stavbě montovny v Aurangabádu. Dnes má výhodnější jen dovoz dílů, z nichž vozy následně sestavuje.

Že expanzi myslí vážně, dokazuje také výstavba a rozšiřování továrny Volkswagenu v Puně, kde by podle Junga do konce letošního roku měla stát nová svařovna a lakovna.

Kromě výroby modelů VW se s kapacitou počítá také pro novou fabii. Celkem bude moci továrna vyrobit až 120 tisíc vozů ročně.

Fabia, stejně jako ostatní škodovácké modely, zatím přijíždí do Indie rozebraná v kontejnerech. Do jednoho se vejdou čtyři rozebraná auta a při rozvrhování přepravy jde o každý centimetr, který jinak zvyšuje náklady.

Donedávna bylo přitom možné převážet v kontejneru jen dva vozy najednou. Loni Škoda Auto takto zabalila pro své montovny v zahraničí 40 tisíc automobilů, letos by jich mělo být více než dvakrát tolik.

,