Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia: nejprodávanější auto je v poločase

  8:57aktualizováno  8:57
Prý je o dvě generace dále, a proto musí být dražší než její předchůdci. Prý sice není tak hezká jako konkurenti, ale zase je o něco bezpečnější. Fabia rozhodně došla v těchto měsících do bodu, který bývá v takovém případě označován jako poločas.Čtenáři iDNES diskutovali o fabii ZDE!

Na konci letošního roku to budou již čtyři roky, co se začala prodávat Škoda Fabia. Od té doby se jich (ve čtyřech karosářských variantách) vyrobilo již přes půl milionu kusů. V zahraničí se montují fabie v Poznani a Sarajevu, od počátku července se rozběhla sériová montáž Škody Fabie, Fabie Combi a Sedanu v ukrajinském Solomonovu.Jelikož průměrná životnost jednoho typu v automobilce je kolem sedmi let, dá se říci, že fabia dospěla do poločasu.

Jak lze hodnotit první část jejího životního cyklu a co lze očekávat od té druhé poloviny? Určitě se nedá říci, že by fabia byla špatným projektem mladoboleslavské automobilky. Sám šéf továrny Vratislav Kulhánek však přiznává, že hlavně cenově nemůže výrazně modernější fabia nahradit felicii, zvláště za současné silné koruny, která nahrává vozům dováženým. Lidem, kteří byli zvyklí na felicii, také vadí, že fabia má dražší provoz i náhradní díly.

Na to v továrně ihned odpovídají, že fabia je oproti felicii o dvě automobilové generace dále, a tudíž tomu musí odpovídat i cena jak nového vozu, tak i náhradních dílů. Už při představování fabie na sklonku druhého tisíciletí se našla řada lidí, jak odborníků designérů, tak i běžných motoristů, kteří tvrdili, že ačkoli je fabia precizně udělaná a má oproti konkurenci řadu předností, tak zvenčí působí trošku robustně a nemotorně a zevnitř příliš stroze. Některé vozy v této kategorii, které nyní zvláště na západoevropských trzích fabii vážně konkurují, jsou pro oči běžných motoristů líbivější.

Kdo je zákazník a co říkají uživatelé

Automobily kategorie, do níž patří fabia, si v západní Evropě kupují hlavně mladí jednotlivci a páry, a pak také rodiny s dětmi jako takzvaný druhý vůz, s nímž jezdí zejména manželka, vozí děti do školy, objíždí nákupní centra a podobně. U nás patří mezi typické zákazníky rodiny s dětmi, které auto používají jako první a jediné. Karel Sklenář, vedoucí výrobkového marketingu firmy Škoda Auto, to potvrzuje, ale přesto tvrdí, že fabia je produktem, který dokáže zasáhnout opravdu velký okruh zákazníků. Zvýšil například podíl zákazníků, pro které se fabia stala druhým vozem v rodině. Fabia nám dokázala snížit průměrnou věkovou hranici kupujících a zvýšit mezi nimi podíl žen.

K stabilním odběratelům patří také firmy, pro které je fabia oblíbeným členem služebního vozového parku. Je pravda, že škodovky používají pracovníci firem a dealeři většinou dostávají k dispozici vozy nejmenší třídy a základní výbavy. "U nás ve firmě používáme deset felicií a devět fabií. Všechny jsou zhruba dva roky staré a mají najeto od čtyřiceti do šedesáti tisíc kilometrů," informuje Josef Vosátka, vedoucí technického servisu firmy Copia. "Musím říci, že fabia je jednoznačně lepší auto. Díky své tuhé karoserii disponuje lepšími jízdními vlastnostmi, je i komfortnější pro řidiče. Ti oceňují například posilovač řízení," říká Vosátka. Podle něho ani felicie, ani fabie netrpí nijak složitými a opakovanými závadami. Jen u dvou fabií jsme museli měnit ložisko v předních kolech. Vosátka potvrzuje, že provoz fabií stojí více než felicií.

"Jednak jsou těžší, a tudíž mají vyšší spotřebu, jednak jsou dražší oleje a náhradní díly, v neposlední řadě také veškerá pojištění," uzavírá. Fabie mají jednoznačně dražší náhradní díly a součásti než felicie. Vezměme namátkou jen některé díly, které musí měnit každý motorista, i když ho nepostihne žádná havárie. Například běžná sada stěračů stojí pro felicii 150 korun a pro fabii 340. Vzduchový filtr u felicie 180, u fabie o devadesát více, cena olejového filtru je dvojnásobná (u felicie 65, u fabie 135), klínový řemen pro felicii lze pořídit za 110 korun, pro fabii za 275. Pokud si bude motorista chtít koupit zimní pneumatiky i s disky, přijde ho disk na felicii na 760 korun a na fabii na 930 korun. Přestože je v tomto ohledu fabie dražší než felicie, je stále levnější než konkurence. Za hodinu práce ve značkovém servisu Škodovky si na obě auta účtují stejné ceny (390 korun za hodinu), avšak na srovnatelném voze vyráběném v koncernu VW Seatu Ibiza si účtují za každou hodinu o osmdesát korun více.

Větší počet dílů, zvláště u více vybavených verzí, je na rozdíl od felicií dovážen. Také proto jsou díly dražší. Přesto Milan Smutný z tiskového odboru Škoda Auto popírá, že by fabia nebylo české auto. "Podíl tuzemských dílů na voze závisí na tom, jaký agregát si zákazník přeje. Pokud je to agregát (motor a převodovka) z vlastní produkce Škoda Auto, zásadně převažuje počet tuzemských dílů. Ale i v případě třeba dodávky vznětových motorů z koncernu (které se dokončují ve Škoda Auto) je spolu s přidanou hodnotou v naší firmě fabia jednoznačně tuzemským produktem," říká Smutný. Od tuzemských dodavatelů pocházejí - vedle již zmíněných vlastních škodováckých agregátů například sedačky, skla, koberce, panel stropu, přední a zadní náprava, nárazníky, kola, světlomety, kabelové svazky, palivová nádrž, volant, přístrojová deska a tak dále.

Tvář vozu se nemá zásadně měnit

To, jak chtějí v Mladé Boleslavi nastartovat oživení poptávky po fabiích, nikdo nechce prozradit. Příliš zásadní změny však Škodu Fabii zřejmě nečekají. Mluvčí Smutný říká, že není důvod k žádným výraznějším změnám automobilu, tudíž lze vyvodit, že ani facelift (omlazení vzhledu, které obyčejně přichází v druhé fázi života modelu) není zatím na pořadu dne. Smutný to odůvodňuje takto: "Se svým nadčasovým designem a vyspělou konstrukcí se stále řadí mezi nejmodernější vozy své třídy." Podle Smutného bude Škodovka nadále pokračovat v osvědčené a zákazníky žádané politice tzv. akčních modelů s příznivým poměrem ceny a užitné hodnoty. Určité změny (byť ne na první pohled viditelné) však již přicházejí. Například místo slabších benzinových motorů 1,0 MPI a nejslabší verze 1,4 MPI se začal od července do fabií montovat nový motor Škoda 1.2 HTP/40 kW.

Ten je prvním představitelem zcela nové generace vyspělých pohonných jednotek vyvinutých a vyráběných firmou Škoda Auto pro automobily řady Škoda Fabia a další vozy koncernu Volkswagen. Zkratka HTP (High Torque Performance) v označení motoru symbolizuje jednu z jeho největších předností ­ vysoký točivý moment dosahovaný již při nízkých otáčkách. Díky tomuto motoru bude moci v Česku majitel platit nižší sazbu povinného ručení než je tomu u klasické fabie s motorem 1,4. Dalšími motory, které by se podle zdrojů z továrny měly do fabií začít montovat, jsou maloobjemové turbodiesely. Ty se dobře prodávají u konkurence, navíc i u VW jsou k dispozici.


ROZHOVOR: Upravených fabií přibývá...

Zakladatelem Škoda Fabia clubu je Libor Olič. Přestože klub funguje teprve půl roku, má již sedmdesát členů, zúčastnil se řady srazů příznivců tuningových aut a provozuje poměrně zdařilé internetové stránky.
Kdo se obyčejně hlásí do vašeho klubu?
Většinou jsou to mladí lidé, kteří si koupí fabii, oblíbí si ji, ale zároveň si ji chtějí přizpůsobit k obrazu svému a také odlišit od tisícovek jiných fabií, které člověk dennodenně potkává na silnicích.
Vy sám jste si od prvopočátku chtěl fabii upravit?
Musím se přiznat, že jsem zpočátku fabii moc kupovat nechtěl. Pak ovšem stejně volba jako takové východisko z nouze padla na toto auto a postupně jsem jí začal přicházet na chuť. Hlavně mě nadchly její jízdní vlastnosti.
Myslíte si, že je fabia vhodné auto pro úpravy?
Já jsem o tom dokonce přesvědčen. Já, když se podívám zepředu na fabii, a podobný názor má i spoustu dalších lidí, tak vidím, že je to jaksi nehotové, že tomu prostě něco chybí...
Takže se to dodělává spoilery... Předpokládám, že ty si lidé, kteří si upravují fabii, kupují nejvíce...
Úplně nejvíce si lidé v počátku kupují rozpěrné tyče do motoru, doplňky na světla a také samozřejmě spoilery. Je řada lidí, kteří si nechávají upravit motor. Například pomocí čipu lze výkon motoru TDi navýšit až na sto třicet koní. Také znám řadu fabií se sníženým podvozkem, a dokonce několik lidí, kteří si nechali u klempíře upravit tvar kapoty.
Musí se díly pro úpravu fabie složitě shánět, či je dokonce amatérsky vyrábět?
To určitě ne. Například v internetovém obchodě lze najít čtyři stovky dílů pro úpravy fabie. Všechny jsou samozřejmě schváleny pro používání v běžném silničním provozu.

Čtyři stovky dílů jsou v obchodech k dispozici pro ty, kteří si chtějí upravit interiér i vnejší vzhled fabie

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Najdete na iDNES.cz