Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia obstála v testu se ctí

  18:31aktualizováno  18:31
- První nezávislý test Škody Fabia zanechal ve všech řidičích, kteří se o minulém víkendu za volantem vozu vystřídali, výborný dojem. "Fabia - to je docela jiné auto než felicia. Největší změny jsou v perfektním zpracování, bezpečném podvozku, nesrovnatelně lepší je i ovládání fabie," shrnul postřehy z prvních stovek testovacích kilometrů Vladimír Petruš, bývalý technický komisař mnoha motoristických závodů.
Výhrady měli účastníci testu pořádaném redakcí MF DNES naopak k menšímu vnitřku vozu a zvláště k zavazadlovému prostoru, který je o čtyřiadvacet litrů menší než u felicie. Výtky zazněly také na adresu příliš strohého interiéru a zejména vyšší ceny.
Podívejte se na fotografie z testu. Uvažujete o koupi fabie? Piště do chatu.

Mladoboleslavská novinka předčí felicii hlavně komfortem
Zatímco škodovácké modely Felicia a Favorit byly konstruovány tak, aby v nich rodina odjela na chalupu a vzala s sebou potřebné víkendové zásoby, ve fabii je o něco méně místa na sedadlech i v prostoru pro zavazadla.

Fabia je však oproti svým předchůdcům nesrovnatelně komfortnější.

Hlavně ženy-řidičky uvítají, že ovládání fabie vyžaduje mnohem méně síly než jízda za volantem felicie.

Vyplynulo to z prvního tuzemského testu Škody Fabie.

V autě se v sobotu svezla desítka různě zkušených řidičů na běžných silnicích i na uzavřené dráze na Plzeňsku.

MF DNES koupila fabii pro dlouhodobý test
Zářivě modrá Škoda Fabia Elegance 1,4 16V má hned dva primáty: jako vůbec první prodávaný vůz nového mladoboleslavského modelu ji vydražil vydavatel MF DNES za cenu, jakou malý tuzemský automobil s největší pravděpodobností už nikdy nedosáhne, za 1 030 000 korun. Stejně jako v případě prvních Škody Octavie i Škody Octavie kombi, které v podobných dražbách v minulých letech rovněž získala společnost MAFRA vydávající MF DNES, má značná částka vyplacená za fabii svou logiku. Dostane se na Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, jichž v zemi ročně přibývá na dvě stovky, a současně redakce získá jako první z tuzemských médií Škodu Fabii k dlouhodobému testu, s jehož výsledky bude průběžně seznamovat svoje čtenáře.
Protože vydražený automobil bude připraven k předání až 22. listopadu, uvolnila mladoboleslavská automobilka pro MF DNES k prvnímu krátkodobému testu na tuzemských silnicích Škodu Fabii 1,4.

TEST HODNOTIL FABII DOBŘE
Prvních více než pět stovek zkušebních kilometrů ukázalo, že Škoda Fabia je v porovnání s předchůdkyní, Škodou Felicií, nesrovnatelně lepší v ovladatelnosti i v jízdních vlastnostech, mnohem kvalitnější je výrobní zpracování. Také hluk typický pro starší ze sester už ve fabii posádka neuslyší.

Řazení rychlostních stupňů neprovázejí nepříjemné zvuky. Ve fabii se rovněž pohodlněji sedí, posádka je navíc obklopena pěknými a kvalitně zpracovnýní plasty kombinovanými s textiliemi.

Test zavazadlových prostorů ukázal na větší praktičnost felicie při převážení dlouhých předmětů, jako jsou jízdní kola nebo lyže. Kufr fabie je o něco menší, tvarování je ale naopak praktičtější.

HODNOTILI BĚŽNÍ ŘIDIČI I ZÁVODNÍK
"Fabia - to je auto pro západní Evropu. Tomu odpovídá i cena, která už není lidová. Prostě není to obyčejný český vůz pro české lidi," tvrdí plzeňský živnostník Petr Vyplel. Byl jedním z mnoha, kteří v sobotu, jakmile spatřili testovací fabii, odstavili svůj vůz a začali si zblízka prohlížet novinku z Mladé Boleslavi.

Největší prověrkou jízdních vlastností fabie byla projížďka několikanásobného mistra republiky v automobilových rallye ze sedmdesátých a osmdesátých let Václava Pecha. "Fabia má výborný podvozek, obdivuhodně se drží i na blátivých cestách. Také řízení je mimořádně citlivé, tlumiče zaručují vysoký komfort," komentoval podvozek Václav Pech.

Diváci odhalili v interiéru fabie příbuznost s volkswagenem. Vnitřek vozu a zvláště přístrojová deska vyvolala řadu diskusí. Jednomu se líbila jako přehledná a uspořádaná, jinému se zdála až příliš strohá. Nejkritičtější byl plzeňský obchodník s nábytkem Milan Šrachta: "Nenapadá mě lepší srovnání než z dřevařského řemesla. Přístrojová deska ve fabii mi připadá moc od sekyry, jako tesařská práce, zatímco u felicie je ladnější, jako by měla fajnový truhlářský původ."

"Zavazadlový prostor má fabia menší než felicia. Kdo potřebuje vozit více věcí, ten si bude muset pořídit zahrádku nebo vozík," usoudil Josef Škvor, plzeňský stavbyvedoucí.

NEPOTĚŠILA HLAVNĚ CENA
Nikoho nepotěšila cena nové fabie. "Tři sta třicet tisíc korun za takové auto? Kdybych ty peníze měl, raději si koupím něco většího," zaznělo ze skupinky přihlížejících, když testovaná Škoda Fabia zastavila u jedné z plzeňských čerpacích stanic. "Raději počkám, až bude za pár let stát v bazaru sto třicet tisíc," pokračovala diskuse. "Přes tři sta tisíc za malou škodovku - to je prostě moc."

Mnohý, kdo se u fabie zastavil, využil příležitosti a do mladoboleslavské novinky se na chvíli posadil. "Vpředu moc místa není, je to přece jenom už svou podstatou malé auto. Vzadu ale narážím hlavou do stropu a to se mi nelíbí," kritizoval Evžen Knobloch, který vyrostl do výšky 184 centimetrů.

"Jezdil jsem se všemi škodovkami vyrobenými od šedesátých let, ale mezi felicií a fabií cítím největší zlom," tvrdil další plzeňský motorista Vladimír Petruš, člověk s více než čtyřmi stovkami tisíc kilometrů na kontě a s desetiletou zkušeností technického komisaře při sportovních motoristických podnicích.

Zahraniční časopisy nový vůz vesměs chválí
Před třemi lety překvapila Evropu mladoboleslavská Škoda novou octavií a něco podobného lze očekávat i od fabie. Nasvědčují tomu první články, které zveřejnily německé motoristické magazíny.

"Matka Volkswagen dokonce dovolila, aby fabia jako první nový malý vůz odstartovala zcela novou podvozkovou techniku, kterou až později využije nový Volkswagen Polo a Seat Ibiza," napsal německý časopis Auto Motor und Sport. Magazín navíc připomíná, že změny k lepšímu, které Škoda po sloučení se značkou Volkswagen udělala, hodně převyšují rozvoj ostatních automobilek.

Týdeník Auto Bild, který se rovněž specializuje na automobily, vyzdvihuje design fabie: "Šéfdesignér mladoboleslavské automobilky Dirk van Braeckel odvedl výbornou práci. Tím si zasloužil povýšení k další koncernové sestře. Dostane na starost tvář luxusní anglické automobilky Bentley." Pokud má fabia mezi konkurenty nějaké podobné modely, pak jsou to podle Auto Bildu Opel Astra a Audi A3.

Jaké jsou první postřehy zahraničních novinářů? "Auto se povedlo, těžko hledat chyby," konstatoval Auto Bild. "Snad trochu více místa mohlo být do výšky na zadních sedadlech a přístrojová deska je spíš funkční než hezká," zmínil Auto Bild, ale vzápětí dodává: "Přesto z fabie není cítit žádná láce."

Také Auto Motor und Sport nachází hlavně slova chvály. "Pohodlná, prakticky tvarovaná sedadla, dobrý výhled z vozu, ovladače přesně tam, kde je řidič potřebuje, přehledné ukazatele a dostatek odkládacích ploch. To vše zaručuje, že se v autě člověk cítí dobře." Pozitivní hodnocení si v obou časopisech vysloužilo i komfortní pérování fabie.

V závěrečném komentáři k testu fabie hovoří Auto Bild o možném skórování Volkswagenu do vlastní branky. "Už brzy odhalí přednosti fabie více zákazníků. Cenově je výhodnější než modely mateřského Volks-wagenu, a proto bude Škoda Fabia pro mnoho zájemců v Evropě i opravdovým lidovým vozem."

Více o prvním testu Škody Fabia 1,4 (50 kW) přinese středeční příloha AUTO MOTO v MF DNES, informace najdete i na iDNES.

Testovaná Škoda Fabia se svým předchůdcem Škodou Felicií. Typickým znakem nové fabie jsou velké zadní svítilny.

Plastový kryt motoru patří neodmyslytelně k německým vozům, dostala ho i fabia.

Pocity z jízdy fabií jsou mnohem lepší než u felicie

Škoda Fabia v běžném provozu

Autor:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.