Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia se drží, ale servis má co dohánět

aktualizováno 
- Jedinou vadou na kráse Škody Fabia 1.4 16V Elegance, kterou redakce podrobuje dlouhodobému testu na 40 000 kilometrů, je po prvních 15 000 kilometrech několikrát reklamovaná, a přitom stále neodstraněná závada vyhřívání předního sedadla. Zato servisy, které fabia dosud navštívila, podnikly tvrdý útok na trpělivost i peněženku majitele vozu.
Ten k dlouhodobé zkoušce získal vydavatel MF DNES za 1 030 000 korun v dražbě ve prospěch konta tělesně postižených Paraple.
Fabia zatím měla tři důvody k návštěvám servisu. První závadu způsobil neznámý nenechavec, který z předního nárazníku vytrhl ostřikovač světlometu. To se původně jevilo jako drobnost, kterou za pakatel vyřeší jednoduchý zásah, ovšem opak byl pravdou. Servis Auto Bohemia v Praze-Proseku potřebnou součástku objednal s upozorněním, že při rozjezdu nového skladu náhradních dílů v Mladé Boleslavi nezaručuje rychlou dodávku žádaného zboží. "Přednostně dodáváme díly, které vrátí porouchaná auta do provozu. Během března se ale práce skladu vrátí do normálních kolejí," vyjádřil se tehdy mluvčí Škody Auto Milan Smutný. Chybějící ostřikovač samozřejmě test fabie nezastavil. S novým ostřikovačen odjela fabia přesně po pětatřiceti dnech po první objednávce opravy. Prvních 17 dnů přitom uplynulo, než firma dostala díl. Čekalo se však ještě na lakování krytky ostřikovače a 21 dnů po objednání dílů pozval servis vůz k montáži. Technik však zjistil, že opravna objednala jen kryt ostřikovače, ale na jeho propojení zapomněla. Následovala nová objednávka a další čekání, jež se dohromady protáhlo na zmíněných 35 dnů. Při první návštěvě servisu nevystavila firma Auto Bohemia pro testovanou fabii žádný písemný doklad. "Při každé opravě, která není na počkání, musí servis sepsat objednávku," konstatuje Vladimíra Brádlová, která se věnuje obchodnímu právu. Překvapením byla cena opravy ukradeného ostřikovače. Zatímco při první návštěvě servisu přejímací technik odhadl, že problém vyřeší pětistovka, stála nakonec záležitost 1431 korun. Největší část z toho ukousl lak krytu ostřikovače, za který si servis účtoval 1047 korun. "Kdyby servis postupoval tak, jak mu ukládá zákon, a sepsal objednávku, tak by musel při zjištění, že cena přesáhne odhad o 15 procent, kontaktovat písemně zákazníka a o zvýšení ceny se s ním dohodnout. Jinak má zákazník právo na koupi dílu za odhadnutou cenu navýšenou nanejvýš o zmíněných 15 procent. V daném případě by tedy měl kus pořídit za 575 korun," tvrdí Vladimíra Brádlová. Jenom za barvu však lakýrníci žádali 1047 korun, byť rozměr lakované části nepřesáhl deset centimetrů čtverečních. Zaměstnankyně servisu cenu hájila: "Při lakování malých částí dochází k velkému prostřiku." S tím však nesouhlasí Radek Pipek, vedoucí servisu na pražském Jarově, kde kromě automobilů Škoda opravují vozy Audi, Seat a Volkswagen. "Tak vysoká cena je nesmyslná. Pro fabii jsme ještě něco takového nedělali, ale můžeme srovnávat s ostatními koncernovými značkami. U těch podobné laky stojí 200 korun i s prací," říká Pipek. Druhou závadou, která zatížila konto fabie, je porucha vyhřívání sedadel. Zatímco na místě spolujezdce začalo vyhřívání samo od sebe částečně opět fungovat, sedák řidiče nelze ani nadále vyhřát. Problém se vyskytl krátce po vyčištění světle hnědého interiéru i sedadel fabie specializovanou firmou, přičemž očistný zákrok přišel na 1260 korun. Servis Auto Bohemia tvrdí, že součástku nutnou pro opravu vyhřívání sedadel nelze v Mladé Boleslavi objednat, neboť ji Škoda Auto zatím nedodává. Od objednání opravy sedadel přitom uplynuly již bezmála dva měsíce. "Servis nemá pravdu, všechny díly na fabii jsou k dispozici. A to se týká i součástek pro vyhřívání sedadel," uvádí mluvčí automobilky Milan Smutný. Třetí potíž vedla fabii do pražského servisu Auto Svoboda. Důvodem návštěvy byla první servisní kontrola po 15 000 kilometrech. Po prohlídce vystavil servis účet na 1700 korun. Přestože poskytuje výrobce na nové vozy roční záruku, na účtence se objevilo i 217 korun za seřízení uvolněné ruční brzdy. Technik omyl uznal, ovšem vyřízení záležitosti a vrácení peněz trvalo téměř hodinu, během které se nikdo z firmy nezmohl na sebemenší omluvu za prokazatelnou chybu. To však během hodinového čekání nebyl jediný problém firmy. Špatný dojem zanechal personál servisu i svým chováním po návštěvě asijských zákazníků. Po odchodu pravděpodobně manželského páru, který se zajímal o opravu vozu Škoda, se na jeho adresu snesly z úst zaměstnanců servisu bez ohledu na přítomnost dalších čekajících zákazníků nejen posměšky, ale také vulgární výrazy. "Moc mne to mrzí, m y si naopak Asiatů vážíme. To, co říkáte, odmítám," oponuje majitel opravny Zdeněk Svoboda. "Proč bychom si takto odrazovali zákazníky, když jsou mnohdy slušnější než Češi? Asiaté nám nikdy nedluží žádné peníze," konstatuje Svoboda.

Srovnání felicie a fabie zatím ukazuje, že lepší volbou je novinka.

V autoservisu

První pravidelná prohlídka neodhalila u Škody Fabia 1.4 16V Elegance žádné problémy, servis si však naúčtoval i to, co neměl.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.