Fabia ztrácí pojistné výhody felicie

Dlouhodobý test fabie - Ani nejlevnější model Škody Fabia s výkonem 44 kilowattů, který stojí od 260 tisíc korun, se cenou havarijního pojištění zdaleka neblíží staršímu a pověstně levnému modelu Škoda Felicia 1.3. Jestliže například Generali pojišťovna nabízí celoroční havarijní pojištění felicie za 6976 korun, žádá za totéž v případě nejslabší fabie o tři tisícovky víc. U téže pojišťovny přitom škodovky pomalu ztrácejí dosud privilegované postavení nižších sazeb.

Kupříkladu padesátikilowattová fabia za 279 900 korun vychází u Generali ze srovnání se stejně drahým Fiatem Punto 1.2 naprosto shodně - roční pojistné je za 10 981 korun. Zato u Česko-rakouské pojišťovny vyznívá stejné porovnání výrazně ve prospěch fabie: rozdíl činí čtyři tisíce korun. A srovnání padesátikilowattové fabie s puntem a cliem, které se dají pořídit za stejnou cenu, za 279 900 korun? Allianz pojistí škodovku zhruba za 11 tisícovek, italské auto za téměř 14 tisíc korun a francouzský vůz přibližně za 18 tisíc korun. Výhoda levnějšího provozu dieselové fabie se tenčí při placení povinného ručení. Fabia s motorem 1.9 totiž patří už do vyšší pojistné kategorie. Majitel tak zaplatí až dvojnásobek toho, co například jiný motorista za Peugeot 206 s motorem 1.1 litru. Firma Škoda Auto nijak nekalkuluje s rozdílnými sazbami povinného ručení. Do kategorie vozů s obsahem motoru 1.4 "schovala" tři typy fabií, vozy s motory o výkonech 44, 50 a 74 kilowattů (60, 68 a 101 koní).


Havarijní pojištění v korunách 1)

Model   cena       Česká pojišťovna      Allianz       Generali Českorak- pojišťovna
Škoda Fabia 1,4/44 kW  259.400 10 859 10 272 10 177 9338
Škoda Fabia 1,4/50 kW Classic 279.900 11 756 11 084 10 981 10 076
Škoda Fabia 1,9 SDI Classic 339.900 14 276 13 460 13 335 12 236
Škoda Felicia 1,3 219.900 7850 7740 6976 7916
Fiat Punto 1,2 279.900 12 819 13 855 10 981 14 107
Peugeot 206 1,1 XR 284.900 16 866 15 983 14 235 14 359
Renault Clio 1,2 RN 279.900 14 919 17 858 12 523 14 107

Poznámka: 1) Roční pojistné proti krádeži a havárii při 5% spoluúčasti pro ČR a Evropu
Pramen: MF DNES

Roční sazby povinného ručení

Model

Česká pojišťovna

Allianz

Generali

Česko-rakous. pojišťovna

Škoda Fabia 1,4/44 kW

3259

3300

3292

3291

Škoda Fabia 1,4/50 kW Classic

3259

3300

3292

3291

Škoda Fabia 1,9 SDI Classic

5000

5064

5080

5055

Škoda Felicia 1,3

2344

2376

2372

2368

Fiat Punto 1,2

2344

2376

2372

2368

Peugeot 206 1,1 XR

2344

2376

2372

2368

Renault Clio 1,2 RN

2344

2376

2372

2368

Pramen: MF DNES

Fabia zahraničníma očima

Škodě Fabia se po její premiéře bohatě věnovaly zahraniční motoristické magazíny. Citujeme z názorů těch, které se zabývají testováním nových vozů:

O FABII 1.416V (74 kW)
"Nová fabia hraje v koncernu své matky Volkswagen průkopnickou roli. Má moderní podvozek, který dostane model Polo až za další dva roky."
Auto motor und sport 23/1999, Německo
"Do tří tisíc otáček působí motor flegmaticky. Je sešněrovaný a neflexibilní, jako socialistické plánované hospodářství. Když překročí hranici čtyř tisíc otáček, ukazuje sílu, ale o sportovní nářadí se nejedná. Oproti o metrák lehčímu Volkswagenu Polo se stejným motorem je fabia málo pružná."
Auto Bild 13/2000, Německo
"Fabia drží krok s nejlepšími vozy třídy malých aut, ve většině vlastností konkurenty poráží. Jedná se o vůz prostornější a lépe vybavený, než může nabídnout kterýkoliv z rivalů."
Autocar 6/2000, Anglie
"Přes čtyři tisíce otáček je motor hodně slyšet, víc se nám líbilo řazení rychlostních stupňů. Fabia je ale obdivuhodně prostorná, hlavně vzadu."
Auto Bild 19/2000, Německo
"Nezatížená fabia má bezpečné jízdní vlastnosti a zároveň je dobře ovladatelná. Při plném zatížení její záď jemně vybočuje."
Auto Bild 19/2000, Německo

O FABII 1.4 (50 kW)
"Odspodu jde motor ztuha, podobně jako dříve pasové kontroly na hranicích mezi východním a západním blokem."
Auto Bild 1/2000, Německo
"Fabia - to je obrovský krok kupředu pro značku Škoda a pro Volkswagen přitom jen snadné sáhnutí do svého regálu."
Auto Bild 1/2000, Německo
"Škoda je opět někdo. A tak ,loupá nejen cena, ale i sebedůvěra a hrdost Mladé Boleslavi... Pod karosérií je konečně osvědčená technika značky Volkswagen."
Auto Bild 1/2000, Německo
"Spotřeba fabie nás šokovala, byla podezřele vysoká. Na cest spotřeby jsme proto vyjeli ještě jednou. Výsledek? Stejný jako prvně! Je nejvyšší čas, aby starý škodovácký motor nahradil agregát značky Volkswagen."
Auto Bild 3/2000, Německo
"Fabia i polo prohrávají při srovnání ceny. Tato vlastnost bohužel patří k základ- ní výbavě vozů koncernu Volkswagen."
Auto Bild 3/2000, Německo
"Škoda, to je solidnost Volkswagenu za koncernovou cenu. Není levná, je cenově výhodná. Nedá se říci, že by Škoda měla špatný image, nemá totiž žádný image."
Auto motor und sport 3/2000, Německo
"Funkcionalistický kokpit Škody Fabia se nepodobá italským a francouzským konkurentům, kteří působí módněji. Spíše se řadí k severské věcnosti, než k jihoevropské hravosti."
Auto motor und sport 3/2000, Německo
"Je fabia Volkswagenem Polo za dumpingovou cenu? Ne, skutečně není..."
Auto motor und sport 3/2000, Německo
"O klasickém malém autě se v případě fabie příliš hovořit nedá. Vždyť se svou délkou blíží formátu Volkswagenu Golf třetí generace."
Auto motor und sport 5/2000, Německo
"Motor 1.4, to je vlastně stará dobrá mašina známá z felicie."
Auto motor und sport 5/2000, Německo
"Dobrý vnitřní prostor, vyhovující zpracování, hodně bezpečný podvozek a uspokojivý komfort pérování. Jen malý zátah motoru a jeho žíznivost brání lepším výsledkům."
Auto motor und sport 5/2000, Německo

 

Škoda Fabia má výhody i rezervy

PLUSY                                                                                                                            - bezpečný a pohodlný podvozek                                                                                - výborné jízdní vlastnosti
- ovladatelnost vozu
- tiché a pružné naftové motory s níz kou spotřebou
- tuzemské motory mají levnější servis
- široká nabídka motorů a výbav
- velký vnitřní prostor (s výjimkou mís ta pro pravou nohu řidiče)
- dílenské zpracování
- nejvíce servisů
- dobré brzdy
- dvěma směry nastavitelný volant
- sedadla s výborným bočním vedením
- levnější havarijní pojištění
- airbag řidiče i posilovač řízení v ceně
- malý pokles hodnoty při prodeji oje tin levnějších modelů
- možnost jednoduché a hromadně schválené přestavby na plynový pohon
- autorádio pevně zabudované v přístrojové desce
- lze očekávat zájem na trhu ojetin a dobrou cenu méně vybavených vozů

MINUSY
- závady u dlouhodobě testované Fabie 1.4 16V
- motory 1.4 jsou nevýhodné vzhle dem k tuzemským sazbám povinné ho ručení
- vysoká hmotnost
- špatný přístup do kufru při absenci centrálního zamykání
- horší výhled dozadu
- tužší řazení u základních benzinových motorů
- zadní dělené sedadlo za příplatek
- lze očekávat značný zájem zlodějů
- získává pověst drahého auta
- ztrácí výhodu domácích aut v podobě celkově levného provozu
- strohá přístrojová deska, která mohla mít víc odkládacích prostorů
- k ušpinění náchylný příplatkový, světle béžový interiér
- větší ztráta hodnoty při prodeji jetých luxusnějších modelů
- malé ovladače ventilace a topení

Vedoucí ekonomické redakce MF DNES Petr Šimůnek předává představiteli Centra Paraple Zdeňkovi Svěrákovi šek na 1,030.000 korun, kterou redakce MF DNES vydražila v aukci