Fabii trápí méně závad než felicii

- Ze srovnání průběžných výsledků dlouhodobých testů Škody Fabia 1.4 16V Elegance se Škodou Felicia 1.3 LXi vychází lépe novinka. Zatímco u felicie se během prvních 15 000 kilometrů projevily závady převodovky a chlazení, trápí fabii jen nesrovnatelně menší potíže s vyhříváním sedadel. Oba vozy koupil vydavatel MF DNES. Fabia se zkoušce podrobuje v těchto měsících, zatímco felicia test absolvovala před půldruhým rokem.
První pravidelná prohlídka po 15 000 kilometrech dokonce byla u fabie levnější než u felicie. Kontrola fabie spojená s výměnou oleje a filtru stála konkrétně 1483 korun, zatímco za felicii v létě 1998 chtěl servis 1654 korun. Zhruba pět set korun přitom v obou případech žádala nová náplň motorového oleje. Redakce upřednostnila levnější minerální olej před syntetickým. "Za syntetiku byste zaplatili o tisícikorunu více, ale pro nové motory je vhodnější. Ani minerální olej však motoru neuškodí," tvrdí Hynek Veselý, garanční technik servisu Auto Svoboda, který fabii prohlížel. "Pokud fabia nepojede za polární kruh a bude dostávat olej v předepsaných intervalech, postačí levnější minerální olej. Syntetický výrobek by se osvědčil v náročnějších podmínkách," doplňuje Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv. Zkušenosti z obou testů zatím ukazují, že mezi felicií a fabií stojí - pokud se týká technické stránky - vysoká zeď. Podvozek fabie je nejen bezpečnější, ale také komfortnější při přejezdu nerovností. Srovnávat motor nelze, protože pod kapotou felicie byl pohon 1.3 o výkonu 50 kilowattů, zatímco fabii žene šestnáctiventilový agregát 1.4 o výkonu 74 kilowattů. Propast ovšem zeje i v pořizovacích cenách obou vozů. Fabia 1.4 16V Elegance přijde v testované výbavě bezmála na půl milionu korun, za což lze pořídit dvě felicie. Čtrnáctistovka pod kapotou fabie má jediný handicap v malém záběru v nízkých otáčkách. Naopak zátah ve vyšších otáčkách se v nejlepším světle představil na německých dálnicích, na kterých není rychlost omezena: stokoňový motor umožnil bezproblémovou jízdu rychlostí kolem 180 kilometrů v hodině a na rovinkách ručička rychloměru atakovala dvousetkilometrovou hranici. Při skutečně rychlé jízdě po německých dálnicích se průměrná spotřeba vozu pohybovala okolo devíti litrů na 100 kilometrů, na tuzemských dálnicích je zhruba o dva litry nižší. Protože testovaný vůz absolvuje stovky kilometrů v hustém pražském provozu, je zatím jeho průměrná spotřeba na mezníku 8,3 litru na 100 kilometrů, když při jízdě mimo města klesá k šesti litrům na 100 kilometrů. Vysoké rychlosti na německých dálnicích rovněž potvrdily výborné dojmy z podvozku Škody Fabia: ani ve stoosmdesátikilometrové rychlosti se hluk od vozovky nepřenáší nadměrně do kabiny, jistým dojmem působí také řízení. Malá fabia tak dává na dálnici jistotu obvyklou u větších a luxusnějších automobilů. Při příjezdu do města jsou neocenitelné malé rozměry mladoboleslavského výrobku. Na dlouhých trasách cestující oceňují rovněž solidní - na malý vůz neobvyklý - komfort Škody Fabia.