Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dávno mrtvé auto hvězd ožívá na Facebooku. Jezdil v něm i Picasso

aktualizováno 
Francouzská automobilka Facel je dnes téměř neznámá. Ale na přelomu padesátých a šedesátých let to byl výrobce krásných aut, která si oblíbila řada hvězd. Po téměř padesáti letech se pomalu odhaluje nový model, příznačně výhradně na Facebooku.

Automobilovým nadšencům a pamětníkům není jméno Facel Vega neznámé. Všeobecně ale dávno mrtvá značka upadla do zapomnění. Krátký život mezi lety 1954 až 1964 přinesl několik zajímavých modelů, se kterými jezdila řada hvězd z řad umělců. Facel vlastnil Pablo Picasso, Ringo Starr z Beatles nebo herci Tony Curtis či legendární Fred Astaire. Auto si pořídili i mnozí králové, prezidenti nebo automobiloví závodníci. A facel se stal osudným pro filozofa a spisovatele Alberta Camuse. Ten sice auto této značky nevlastnil, ale v roce 1960 zemřel na sedadle spolujezdce v modelu FV3B svého nakladatele.

Facel Vega concept

Novodobý facel je zastřen tajemstvím. Designové koncepty auta se postupně odhalují na facebookovém profilu, který sice může patřit nástupci značky, ale třeba jen nadšenému designérovi "balícímu" své návrhy do kdysi slavné značky. Informací je pomálu a o serióznosti projektu spekuluje většina automobilových médií. Sám tvůrce návrhů zatím nic konkrétního neprozradil, jen postupně přidává další a další skici "nového" facelu s tradičním jménem Vega. Na jedné fotografii je pak auto skryté pod plachtou s logem automobilky...

Mezi návrhy jsou dva koncepty. Detailně rozpracované je kupé vega s letopočtem 2014, což je rok šedesátého výročí vzniku značky. Právě s kupé vega začínala v polovině padesátých let i původní automobilka Facel. Jen v náčrtech pak designér nabízí vizi čtyřdveřového sedanu s proti sobě otvíranými dveřmi, který odpovídá původnímu Facelu Vega Excellence.

Facel Vega concept

Autor návrhů nedodal žádné konkrétní informace. Kupé vega nabídl v mnoha pohledech včetně rozpracovaného návrhu interiéru. A pohrál si s detaily příslušenství v podobě sady zavazadel. O výrobě, pohonu či technice ale nikde není ani zmínka. Samotný koncept vypadá atraktivně a vcelku decentně odkazuje na původní vozy Facel. Povedené jsou detaily v podobě koncovek výfuku nebo netradičně tvarovaných světel. Přední část kupé ale zatím autor neodhalil.

Fotogalerie

Evropské ameriky

Zakladatel značky Jean Daninos začal v továrně zabývající se lisováním kovů nejprve vyrábět karoserie pro jiné francouzské automobilky jako byla Simca nebo Panhard a Delahaye. Poměrně velké série přiměly Daninose přemýšlet nad vlastní produkcí, z čehož vznikla řada vozů Vega.

Původní Facel Vega se vyráběl v několika variantách včetně již zmíněné čtyřdveřové verze s proti sobě otvíranými dveřmi a bez prostředního sloupku! Série nebyly příliš velké, třeba sedanu se vyrobilo jen několik desítek kusů. Ale to bylo vcelku logické, auta to byla luxusní a prémiová. Daninos rozhodně nešel cestou v té době v Evropě obvyklou, tedy výrobou malolitrážních aut pro každého.

Facel Vega HK500

Facel Vega HK500

Facely byly takové evropské ameriky. Velká a relativně těžká auta (okolo 1 800 kilogramů) od počátku poháněly osmiválcové vidlicové motory Chrysler. V původní verzi o objemu 4,5 litru, posléze nahrazené motory s objemem 5,4 litru a v závěru produkce až s objemy 5,8 a 6,3 litru. Právě díky motorům nebyly Facely žádná ořezávátka. Už první model dokázal pokořit stovku pod deset sekund a maximální rychlost se blížila dvoustovce. A to rozhodně nebyla v polovině padesátých let běžná hodnota. Nejvýkonnější motory pak dodávaly výkon až 400 koní a auto s nimi dokázalo uhánět téměř 240 kilometrů v hodině.

Facel Vega Excellence EX2

Facel Vega Excellence EX2

Většina aut byla dvoudveřovým kupé, vzniklo i menší množství kabrioletů. Charakteristickým znakem, vedle chybějícího sloupku, byly vertikálně umístěné světlomety a úzká maska chladiče s dvěma dalšími průduchy po jeho bocích. V luxusním interiéru nechyběla kožená sedadla a dřevěné obložení palubní desky. V prvních generacích měly facely panoramatické přední okno, které zasahovalo až do boků. Později již výrobce montoval tradiční okno s rovnými A sloupky.

Konec značky přišel s novým menším modelem Facellia. Daninos chtěl vyrobit masový sportovní vůz, který by konkuroval malým mercedesům nebo vozům Alfa Romeo. Na zkráceném podvozku připravila firma karoserii známých tvarů, ale pod kapotu se místo obřích osmiválců Chrysler nastěhoval čtyřválcový motor s objemem 1,6 litru domácí provenience. Jenže motor se nepovedl a nakonec výrobce začal používat motory z Volva P1800. To už ale značku nezachránilo. Facellií se vyrobilo jen málo přes tisícovku a v roce 1964 značka skončila. Otázkou je, jestli se po padesáti letech vrátí, jak slibuje profil na Facebooku.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.