Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dávno mrtvé auto hvězd ožívá na Facebooku. Jezdil v něm i Picasso

Francouzská automobilka Facel je dnes téměř neznámá. Ale na přelomu padesátých a šedesátých let to byl výrobce krásných aut, která si oblíbila řada hvězd. Po téměř padesáti letech se pomalu odhaluje nový model, příznačně výhradně na Facebooku.
Facel Vega concept

Facel Vega concept | foto: Facel Vega concept

Automobilovým nadšencům a pamětníkům není jméno Facel Vega neznámé. Všeobecně ale dávno mrtvá značka upadla do zapomnění. Krátký život mezi lety 1954 až 1964 přinesl několik zajímavých modelů, se kterými jezdila řada hvězd z řad umělců. Facel vlastnil Pablo Picasso, Ringo Starr z Beatles nebo herci Tony Curtis či legendární Fred Astaire. Auto si pořídili i mnozí králové, prezidenti nebo automobiloví závodníci. A facel se stal osudným pro filozofa a spisovatele Alberta Camuse. Ten sice auto této značky nevlastnil, ale v roce 1960 zemřel na sedadle spolujezdce v modelu FV3B svého nakladatele.

Facel Vega concept

Novodobý facel je zastřen tajemstvím. Designové koncepty auta se postupně odhalují na facebookovém profilu, který sice může patřit nástupci značky, ale třeba jen nadšenému designérovi "balícímu" své návrhy do kdysi slavné značky. Informací je pomálu a o serióznosti projektu spekuluje většina automobilových médií. Sám tvůrce návrhů zatím nic konkrétního neprozradil, jen postupně přidává další a další skici "nového" facelu s tradičním jménem Vega. Na jedné fotografii je pak auto skryté pod plachtou s logem automobilky...

Mezi návrhy jsou dva koncepty. Detailně rozpracované je kupé vega s letopočtem 2014, což je rok šedesátého výročí vzniku značky. Právě s kupé vega začínala v polovině padesátých let i původní automobilka Facel. Jen v náčrtech pak designér nabízí vizi čtyřdveřového sedanu s proti sobě otvíranými dveřmi, který odpovídá původnímu Facelu Vega Excellence.

Facel Vega concept

Autor návrhů nedodal žádné konkrétní informace. Kupé vega nabídl v mnoha pohledech včetně rozpracovaného návrhu interiéru. A pohrál si s detaily příslušenství v podobě sady zavazadel. O výrobě, pohonu či technice ale nikde není ani zmínka. Samotný koncept vypadá atraktivně a vcelku decentně odkazuje na původní vozy Facel. Povedené jsou detaily v podobě koncovek výfuku nebo netradičně tvarovaných světel. Přední část kupé ale zatím autor neodhalil.

Evropské ameriky

Zakladatel značky Jean Daninos začal v továrně zabývající se lisováním kovů nejprve vyrábět karoserie pro jiné francouzské automobilky jako byla Simca nebo Panhard a Delahaye. Poměrně velké série přiměly Daninose přemýšlet nad vlastní produkcí, z čehož vznikla řada vozů Vega.

Původní Facel Vega se vyráběl v několika variantách včetně již zmíněné čtyřdveřové verze s proti sobě otvíranými dveřmi a bez prostředního sloupku! Série nebyly příliš velké, třeba sedanu se vyrobilo jen několik desítek kusů. Ale to bylo vcelku logické, auta to byla luxusní a prémiová. Daninos rozhodně nešel cestou v té době v Evropě obvyklou, tedy výrobou malolitrážních aut pro každého.

Facel Vega HK500

Facely byly takové evropské ameriky. Velká a relativně těžká auta (okolo 1 800 kilogramů) od počátku poháněly osmiválcové vidlicové motory Chrysler. V původní verzi o objemu 4,5 litru, posléze nahrazené motory s objemem 5,4 litru a v závěru produkce až s objemy 5,8 a 6,3 litru. Právě díky motorům nebyly Facely žádná ořezávátka. Už první model dokázal pokořit stovku pod deset sekund a maximální rychlost se blížila dvoustovce. A to rozhodně nebyla v polovině padesátých let běžná hodnota. Nejvýkonnější motory pak dodávaly výkon až 400 koní a auto s nimi dokázalo uhánět téměř 240 kilometrů v hodině.

Facel Vega Excellence EX2

Většina aut byla dvoudveřovým kupé, vzniklo i menší množství kabrioletů. Charakteristickým znakem, vedle chybějícího sloupku, byly vertikálně umístěné světlomety a úzká maska chladiče s dvěma dalšími průduchy po jeho bocích. V luxusním interiéru nechyběla kožená sedadla a dřevěné obložení palubní desky. V prvních generacích měly facely panoramatické přední okno, které zasahovalo až do boků. Později již výrobce montoval tradiční okno s rovnými A sloupky.

Konec značky přišel s novým menším modelem Facellia. Daninos chtěl vyrobit masový sportovní vůz, který by konkuroval malým mercedesům nebo vozům Alfa Romeo. Na zkráceném podvozku připravila firma karoserii známých tvarů, ale pod kapotu se místo obřích osmiválců Chrysler nastěhoval čtyřválcový motor s objemem 1,6 litru domácí provenience. Jenže motor se nepovedl a nakonec výrobce začal používat motory z Volva P1800. To už ale značku nezachránilo. Facellií se vyrobilo jen málo přes tisícovku a v roce 1964 značka skončila. Otázkou je, jestli se po padesáti letech vrátí, jak slibuje profil na Facebooku.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...