Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fantomasův citroën slaví 50 let

  12:18aktualizováno  12:18
Na den přesně před 50 lety zažila automobilová veřejnost nečekaný šok. Na pařížském autosalonu se zrodila "bohyně", která se stala jedním ze symbolů Francie. Citroën odhalil revoluční model DS. Ten byl okamžitě miláčkem smetánky i státníků, ale také snovým rodinným vozem či hvězdou filmového plátna.
Citroen DS

Citroen DS - Citroen DS, kterým jezdil filmový fantomas, ale i řada státníků. | foto: iDNES.cz

Dodnes na ulici upoutává svou pozornost. I v ulicích Saint Tropez, kde se to luxusními vozy jen hemží, se za ním každý rád otočí. Ve Francii také patří mezi oblíbené doplňky stylových svatebních obřadů.

Je možné ho vidět v těch nejslavnějších francouzských filmech, ať už v jeho sanitním provedení odjíždí zafačovaný Jean-Paul Belmondo či v jeho futuristické verzi odlétne Fantomas rozohněnému Louisi de Funésovi a zklamanému Jeanu Maraisovi.

Neuvěřitelně krásná přístrojová deska. Neobyčejně pohodlný podvozek. Nečekaně ostré brzdy s pedálem v podobě gumového "balonku". Nebývale lehká manipulace volantem. Později také světla natáčející se do zatáčky. To byly první dojmy lidí, kteří do něj tehdy usedli.

Neexistovalo téměř nic, co by na tomto voze nebylo nové. A co nové nebylo, to bylo provedené lépe než u vozů konkurence.

Jonathan Mantle, Automobilové války, Nava 1998

Tisíce objednávek v první den
Šokované veřejnosti se mimořádný Citroën DS 19 představil 6. října 1955 v pařížském Grand Palais. Palcový titulek tehdejšího listu L'Auto-journal hlásal na titulní straně nad fotografií automobilové novinky: "Zde je bomba od Citroënu!"

O výjimečnosti vozu si byli vědomi i konstruktéři vozu, kteří mu dali označení DS. Při vyslovení "dé-es" se totiž význam změní na francouzský výraz pro bohyni (la déesse).

Na pařížský autosalon se přišly podívat tisíce lidí, aby na vlastní oči viděly ten automobilový zázrak od Citroënu. Automobilka za první den přijala 12 tisíc objednávek na nový vůz, 749 jen v prvních 45 minutách po odhalení.

Revoluční technologie pro širokou veřejnost
Revoluční konstruktérský přístup se stal symbolem automobilové moderny. Karosérie byla dílem návrhářské dílny sochaře Flaminia Bertoniho a leteckého inženýra Andrého Lefébvra, který se zaměřoval na aerodynamiku.

Jejich dé-eso předběhlo svou dobu nejen svými tvary, ale i po technické stránce. Podle něj se pak řídila celá další generace moderních automobilů.

Citroën DS se stal synonymem pro pohodlí. Světovým unikátem bylo hydraulické pérování, které autu dává plavné jízdní vlastnosti. Princip hydro-pneumatického pérování byl vysvětlován jako spojení vzduchu a vody.

Vůz zpřístupnil nejnovější a nejmodernější technologie široké veřejnosti. Statisíce řidičů tak mohly poprvé vyzkoušet posilovač řízení a brzd. Citroën DS se také stal synonymem pro hydraulické pérování, které umožňuje výškové nastavování podvozku.

Z dalších technických lahůdek auta stojí za zmínku převodovka spolupracující s automatickou spojkou, která předznamenala vznik dnešní robotizované převodovky.

Inženýři použili při konstrukci bohyně také na svou dobu  pokrokové materiály, jako například hliník pro kapotu motoru a plast pro střechu.

DS - Zrození mýtu
Objevily se však i problémy. Hned v první sérii museli konstruktéři zlepšovat spolehlivost hydraulických okruhů. Ale magie nově zrozeného vozu byla natolik silná, že si nikdo v prvních letech nevšímal žádných nedostatků.

Lidé po celém světě Citroën DS obdivovali, zbožňovali a ti co mohli, tak i kupovali. Byla to nejen technologická a stylistická "bomba od Citroënu", která se stala symbolem francouzského automobilismu, ale zrodil se mýtus.

Citroën DS v datech

Říjen 1955: představení typu DS 19 na pařížském autosalonu
Říjen 1958: ředstavení typu break a familiale
Říjen 1960: představení verze kabriolet
Říjen 1961: nová přístrojová deska Říjen 1962: nová proudnicová příď a nově tvarovaný přední nárazník
Září 1964:  verze sedan PALLAS
Říjen 1965: uvedení motoru 2 175 cm3
Říjen 1967: nová příď s aerodynamickými natáčecími světlomety
Říjen 1968: nová přístrojová deska
Říjen 1969: motor se vstřikováním paliva
Listopad 1971: automatická převodovka na přání
Duben 1975: výroba posledního automobilu typu DS

Zdroj: Autoabeceda

Model ve 150 verzích
Za dvě desetiletí se vyrobilo na 1 450 746 vozů Citroën DS v bezmála 150 verzích, z toho 1 330 755 ve Francii. Vývoj se totiž nezastavil. V roce 1956 vznikl například "ekonomický" model ID, který byl prostornější, ale nebyl vybaven posilovačem řízení i brzd ani hydraulikou.

O dva roky později přišla prodloužená verze, která nabízela sedmimístné provedení. Tento model pak hojně využívaly francouzské ambulance a zdravotnické služby.

Verze nazvaná Prestige byla výrobcem zavedena roku 1959. Konstruktéři ji vybavili přední lavicí se skleněnou přepážkou oddělující přední a zadní část interiéru. Již tehdy měl vůz radiotelefon a byl určen pro osobnosti, které měly svého řidiče.

Až do roku 1972 následovaly desítky dalších verzí. Tři roky před ukončením produkce se objevil model DS 23 v provedení se 115 koňmi s karburátorem či se 130 koňmi ve verzi s elektronickým vstřikováním.

Více o Citroënu DS se dozvíte třeba TADY

Citroën pro rodiny i prezidenty
Dé-eso se ale dokázalo prosadit v zahraničí. Jako spolehlivý a pohodlný automobil ho využívali nejen politici a obchodníci, ale i otcové rodin. Oceňovali ho i majitelé karavanů, kteří z něj udělali vynikající tažné vozidlo.

Díky hydraulickému pérování ho velmi často využívali filmaři pro pojezd s kamerou a pro natáčení v pohybu. Na mnoho let si ho jako služební vůz oblíbili ministři, prefekti či prezidenti.

Citroën DS se nejvíce proslavil jako prezidentský vůz generála Charlese de Gaulla. V roce 1962 nepancéřovaný automobil při cestě mezi Elysejským palácem a letištěm Orly zasáhl odstřelovač 140 ranami. Prezidentovi, jeho ženě ani řidiči se však nic nestalo. Jedna kulka prolétla pouhých dva a půl centimetru od De Gaullovy hlavy. Řidič situaci bravurně zvládl a neztratil kontrolu nad vozem, který měl všechny čtyři pneumatiky prostřelené.

Další De Gaullova bohyně pak už byla pro každý případ jištěna proti kulkám a minám.

Dé-eso vyhrávalo závody
Model DS se díky skvělým jízdním vlastnostem úspěšně zúčastňoval mnoha mezinárodních automobilových závodů.

A bohyně vyhrávala téměř všude. Rallye Monte Carlo, Marathon de la route, Tour de Corse, East African Safari nebo v soutěžích Londýn - Sydney nebo Wembley - Mexiko.

Kdo si hraje, nezlobí...

Postavte si vlastní Citroën DS ...ZDE

Automobilka slaví výstavou
Společnost Automobiles Citroën slaví kulatiny svého nejslavnějšího vozu rozsáhlou výstavou. Expozice na ploše 600m2 je k vidění v pařížském Městečku vědy a techniky (Cité des sciences et de l'industrie).

Až do konce října zde mohou milovníci automobilových legend obdivovat Citroën DS v oficiální "černé" verzi, kabriolet či sportovní prototyp. Navíc uvidí i spoustu filmových sekvencí a dalších historických exponátů. 

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.