Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ffzero1 je nejšílenější auto světa, na elektřinu pojede 320 km/h

  12:17aktualizováno  12:17
Největší hvězdou tradičního veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas nebyl žádný počítač, mobilní telefon nebo televizor. Ale koncept elektromobilu nové značky Faraday Future. Bláznivé auto Ffzero1, které jakoby se zhmotnilo z klukovských plakátů, dělá přesně to, co má. Přitahuje pozornost k ambiciózní firmě.

Na stánku Faraday Future nebylo téměř k hnutí, natož aby tu byl klid na fotografování. Futuristický koncept elektromobilu Ffzero1 byl doslova v obležení obdivovatelů, ze zájmu nadšení představitelé firmy nestíhali zvědavce odhánět z nebezpečné blízkosti auta. Dívat se ano, sahat nikoli. Karbonový koncept je prostě velká vzácnost.

Premiéra na domácí půdě

Firma Faraday Future si Las Vegas jako místo premiéry svého prvního konceptu nevybrala náhodou. Jen nedlouho před začátkem veletrhu CES, 10. prosince 2015, firma oznámila, že právě na severu Las Vegas postaví svou továrnu za miliardu dolarů, ve které bude vyrábět své sériové elektromobily. A tak ačkoli Faraday Future oficiálně sídlí v kalifornském městečku Gardena, právě nevadské město hříchu by mělo být jejím skutečným domovem. V továrně by po jejím kompletním dokončení mělo pracovat až 4 500 lidí.

Fotogalerie

Získat si pozornost na v podstatě domácím veletrhu tak bylo pro Faraday Future logické. Pravda, i o týden později na autosalonu v Detroitu by byla premiéra modelu k nepřehlédnutí, ale prostředí v Las Vegas dávalo Faraday Future určitou exkluzivitu, nikdo si tu nevysloužil víc pozornosti, dokonce ani Volkswagen se svým konceptem Budd-e.

Cvičení na nové platformě

Faraday Future Fzero1 přitom nebyl jen samotný způsob k přitažení pozornosti. Jde zároveň o technické cvičení na platformě, kterou Faraday Future vyvíjí pro svá sériová auta. Ta sice rozhodně nebudou mít takto futuristickou podobu, ale zástupci společnosti říkají, že současný koncept vyjadřuje hodnoty firmy, jen ve všem výrazně zesílené.

Auto v aplikaci

Faraday Future Ffzero1 je vůz, který se podle tvůrců má ovládat přes smartphone. Prozatím však smartphone poslouží fanouškům k tomu, aby mohli futuristický elektromobil prozkoumat. Aplikace existuje pro iOS a Android a v aplikačních obchodech stačí hledat Faraday Future Concept.

Nová platforma nese trochu prozaický název Variable Platform Architecture (VPA) a vyznačuje se především tím, že baterie v ní lze uspořádávat do libovolně velkých celků, které vytvoří podlahovou platformu vozu. Platforma je jednou z prvních věcí, kterou u Faraday Future vyvíjí. První sériové auto by mělo vyjet k zákazníkům v roce 2017 a mělo by jít o prémiový vůz. Zda to bude sportovní auto, luxusní sedan, nebo něco jiného, to zatím firma neprozradila.

Auto jako ze snu

Samotný koncept Faraday Future Ffzero1 je opravdu neobyčejný elektromobil. Jeho čtyři elektromotory jsou umístěny u osy auta, nikoli v nábojích kol, jak bývá u různých konceptů časté. Nejspíš i proto, že s výkonem 250 koní na každý motor nejsou pohonné jednotky zrovna nejmenší. Celkem má mít Ffzero1 přes 1000 koní, zrychlení na stovku by tak mělo trvat méně než tři sekundy a maximální rychlost leží za hranicí 320 kilometrů za hodinu.

Ještě dramatičtěji než výkony však vypadá vůz samotný. Koncept v podstatě přiznává, že není silničním autem, ale závodním náčiním na okruh. V bíle vyvedeném kokpitu, který kontrastuje s převážně tmavou karbonovou karoserií (částečně s lakováním, částečně bez) je pouze jedno sedadlo pro pilota. Podle Faraday Future se jeho pozice inspirovala výzkumem NASA „zero gravity“. Má tak poskytovat maximální pohodlí v nejméně náročné pozici pro pilota.

Koncept Faraday Future Ffzero1

Uvnitř kokpitu zaujme futuristický volant, do jehož středu se vkládá smartphone, pomocí kterého lze ovládat funkce vozu, a to i na dálku. Na odiv jsou tu dávány pedály a vlastně v prostoru relativně volně plující volant, což jsou samozřejmě stavitelné prvky, sedadlo je napevno. Celé auto je doslova postaveno kolem řidiče. Jezdec by měl mít navíc při řízení vozu helmu, která má průhledový (head-up) displej a bude jej navádět při řízení.

Ffzero1 má v očích svých tvůrců autonomní schopnosti. Vůz má například umět projet několik okruhů sám bez řidiče jen tak „na zahřátí“ a pak mu za volantem třeba radit, jak projet danou zatáčku ještě rychleji. Koncept tak ukazuje, že právě na oblast autonomního řízení a propojení auta s digitálním prostředím mají vozy značky stavět, byť je samozřejmě otázkou, nakolik to bude hrát roli u prvních modelů.

Čínský kapitál proti Tesle

Může se hodit

Sníte o novém autě? Proměňte sen na skutečnost. Pořiďte si nové auto. Vybírejte bohaté nabídky osobních aut k prodeji na Automodul.cz.

Firma Faraday Future dále tvrdí, že chce změnit zavedené pořádky v automobilovém průmyslu. Auta se podle ní vyvíjí velmi pomalu a pomalu reagují na aktuální trendy ve světě moderní techniky. Něčím podobným se v začátcích chlubila i Tesla miliardáře Elona Muska. Zástupci Faraday Future jsou si vědomi, že budou s touto kalifornskou automobilkou srovnáváni, ale tvrdí, že nebudou přímou konkurencí pro Teslu. Už jenom proto, že na trhu s exkluzivními elektrickými auty je podle nich zatím prostoru docela dost. Faraday Future chce svá auta vyvíjet rychleji než Tesla.

Bude zajímavé pozorovat, jaký obchodní model tak Faraday Future zvolí. Slova o rychlém vývoji aut nejspíš znamenají, že její sériové modely by měly být neustále postupně vylepšovány. Velkou část z těchto vylepšení bude určitě představovat software, který mohou zákazníci dostat ve formě aktualizace, ale je možné, že Faraday Future bude cílit i na rychlejší „hardwarové“ updaty. Sama firma přitom hovoří o zkoumání nových obchodních modelů a způsobů vlastnictví a provozování automobilu.

Z úst zástupců zatím malé a začínající společnosti jde o odvážná tvrzení, která u mnohých mohou vyvolávat pochyby. Ale se silným čínským kapitálem, který za touto firmou stojí, je možné ledacos.





Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Další z rubriky

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.