Britská společnost JCB, ve světě dobře zapsaná jako výrobce těžké stavební a manipulační techniky, se v roce 2018 pochlubila jednou kuriozitou. Strojem, který jedním vrzem zbořil mýtus o pomalých neohrabaných traktorech a současně položil základ novému světovému rekordu. Jejich Fastrac uháněl rychlostí 166 kilometrů v hodině.
Inženýři z dílen ve Staffordshire si sice mohli pogratulovat k úspěchu, ale už tehdy přemýšleli, jak by se rekord dal posunout. A tak o rok později na pronajatou ranvej letiště v Elvingtonu přistavili Fastrac Two. Traktor vycházející ze standardní konstrukce, ale modifikovaný tak, aby zvýšil laťku možného. Nebyl to stroj do pole, jen technická hříčka, strojírensky posunutá k dosažení co největší rychlosti.
Na sestavení Fastrac Two pracoval tým mechaniků a inženýrů pod vedením motocyklového závodníka Guye Martina.
„Byl to obrovský počin, a já jsem byl jen malým kolečkem v celém tom podnikovém soustrojí. Ale být tím malým kolečkem pro mě byla obrovská pocta,“ vyprávěl Martin nadšeně poté, co mu inspektoři z Guinessovy knihy rekordů oznámili, že se dílo povedlo.
Unikátní závodní traktor byl schopný pojezdu průměrnou rychlostí 217,8 kilometru v hodině, a v maximu pak dosáhl 247,37 kilometru.
Na cestě k vrcholu
Konstrukce obou rekordmanů vychází ze standardního, komerčně běžně dostupného traktoru Fastrac od JCB. Jen výrazně pohubl. Místo 8,5 tuny váží necelých pět, součásti karoserie nemá z oceli, ale hliníkových panelů a uhlíkových vláken.
Do vínku také získal vyšší výkon, díky použití 7,2litrového motoru JCB Dieselmax, který pro něj speciálně přichystali v dílnách JCB Power Systems v Derbyshire.
„Výkon šestiválcového motoru Fastrac o výkonu 284 koní jsme zvýšili přemontováním motoru JCB 672 o výkonu přes 1 016 koní, s točivým momentem přes 2 500 Nm,“ prozrazují technici.
Má hybridní systém přeplňování spojující turbodmychadlo s elektricky poháněným kompresorem. To zvyšuje průtok vzduchu o 350 %, uvádí JCB. „Zvýšili jsme plnicí tlak o 230 % a otáčky motoru na 3 300 ot./min.“
Motor je také asi o desetinu lehčí než tovární klasika. Bylo přidáno masivní palivové čerpadlo o tlaku 2 500 barů, větší sací potrubí a chladič vzduchu s ledovou vodou.
Přesto Fastrac Two pořád byl – rodokmenem svých součástí a užitých dílů – z padesáti procent stejný jako běžný černožlutý tahoun z farmy.
Klíčová pro úspěch byla aerodynamika karoserie. Na ní se vyřádil Rob Smedley, bývalý vedoucí oddělení Williamsu.
Navrhl úpravy standardního designu JCB tak, že došlo ke snížení odporu vzduchu u modelu Fastrac Two o desetinu. Kabina traktoru byla snížena o 200 a zúžena o 300 milimetrů. Celý stroj je také o 200 milimetrů nižší.
Traktor pro rallye
Bez zajímavosti není ani obutí. „Mohli jsme sáhnout po aerodynamických pneumatikách, ale pak by to nebylo o JCB,“ vysvětlují konstruktéři. „A tak jsme raději osadili standardní pneumatiky Fastrac, doplněné o ocelové pásy, které jsou normálně dimenzovány na rychlost 80 km/h, ale mají výrobně schválený limit 260 km/h.“
Vývoj spojky a řazení pro zlepšení plynulosti nebo samotná montáž zabraly podstatně méně času než průběžné testování a kontroly. Bylo třeba provést ověření výkonu brzd, analýzy chladicího systému, měření valivého odporu.
Trvalo to pět měsíců, než se už hotový Fastrac Two mohl postavit na start tři kilometry dlouhé ranveje v Elvingtonu. A dokázat, že v JCB umí dělat ty nejrychlejší traktory na světě.