Mike Manley má titul automanažera roku za letošek jistý. Loňský nováček mezi kapitány světového autoprůmyslu přichází se samými „velkými ranami“. V dubnu oznámil zcela účelové partnerství FCA s americkou Teslou – Italové naoko zařadí do své flotily její elektromobily, aby lépe plnili emisní limity (čtěte podrobnosti). Teď přišel další nečekaný nápad, který má možná k realizaci blíž, než by si kdo představil: propojit Fiat a Chrysler s Renaultem, Nissanem a Mitsubishi.
Zpráva je o to překvapivější, neboť nikdy v minulosti se zrovna značky těchto dvou koncernů nějak výrazněji nekamarádily.
Deset největších automobilek světaV roce 2017 podle počtu vyrobených automobilů
zdroj: OICA |
Nečekaná zpráva
Světový autoprůmysl je provázaný často nečekanými partnerstvími. Koncerny si půjčují motory, platformy, často rovnou celé modely. Možné spojení Fiatu s Renaultem by však bylo jedno z nejméně očekávaných a obrovsky překvapujících. Najít průsečíky je těžké a je třeba jít hluboko do minulosti. Většinou to byly dost bizarní projekty z dob, kdy byl světový autoprůmysl ještě rozdrobený.
Nejvíc se s Renaultem a Nissanem v dobách, kdy ještě obě automobilky existovaly zvlášť, kamarádila Alfa Romeo. Vznikly tak modely Alfa Romeo/Renault Dauphine, nákladní Renault-Saviem/Alfa Romeo A15 (v Československu Avia) a naposledy začátkem 80. let Nissan Cherry/Alfa Romeo Arna. To bylo ovšem v dobách, kdy italská značka ještě nepatřila Fiatu.
Ten také stál u zrodu značky AvtoVAZ vyrábějící na základě licence Lady. Dnes patří ruská automobilka Renaultu. Pamětníci vzpomenou na slavný benzinový šestiválec PRV, který vznikl ve spolupráci Renaultu s Volvem a Peugeotem (PSA) a dostal se také pod kapotu Lancie Themy.
Aktuální propojení Fiatu s Renaultem najdeme mezi užitkovými vozy. Fiat Talento má dvojče v podobě Renaultu Traffic (stejná auta jsou ještě Opel Vivaro a Nissan NV300). Stejné jsou také pickupy Mitsubishi L200 a Fiat Fullback, aktuálně ovšem končí výroba a chystá se nová generace.
První krok
Sergio Marchionne, loni náhle zesnulý šéf FCA, to říkal od začátku: je potřeba se spojovat, jen tak mohou automobilky přežít. Když s tím přišel před deseti lety poprvé, říkal, že takový koncern musí vyrábět aspoň 5,5 milionu aut ročně, aby mohl být v klidu. Pokud se nově vymyšlené spojení opravdu uskuteční, budou Italové s Francouzi vyrábět ročně kolem patnácti milionů aut.
Nalevo Sergio Marchionne a Mike Manley
Marchionne ovšem nikdy nedostal příležitost ve velkém stylu oznámit výhled na partnerství jako jeho nástupce Mike Manley. Britský šéf FCA (koncern má sídlo v Amsterdamu) možná vize svého učitele uskuteční: první krok každopádně udělal on. Poslal nabídku do Francie. Je férová: padesát procent nového podniku by připadlo akcionářům FCA a padesát procent by vlastnili akcionáři Renaultu.
V prvotní nabídce se mluví hlavně o Renaultu, to je víc než symbolické. Francouzská značka dnes tvoří alianci s japonským Nissanem. Architekta této aliance, charismatického Carlose Ghosna, ovšem od loňska japonská prokuratura tahá po soudech a vazbách a aliance se ho zbavila. Za vším byla podle hlasů ze zákulisí Ghosnova snaha obě koexistující firmy více propojit, vytvořit klasický koncern, což se manažerům Nissanu nelíbilo. Pevnost aliance je nyní narušená a probíhají hluboké změny, při kterých oba partneři bojují o svou pozici. Manley tedy chytře a nečekaně využívá situace.
Fiat Chrysler Automobiles (FCA)
|
Doba gigantů
Francouzská firma přijetí nabídky od FCA potvrdila a oznámila, že její dozorčí rada se o ní poradí a následně se k ní písemně vyjádří. Francouzská vláda, která v Renaultu vlastní patnáctiprocentní podíl a je jeho největším akcionářem, vyjádřila s plánovanou fúzí opatrný souhlas. „Samozřejmě se musíme podívat na podmínky, za kterých bude dohoda uzavřena,“ řekla mluvčí vlády Sibeth Ndiayeová a dodala, že pro Evropu jako celek je dobré vytvářet průmyslové giganty.
„Italská vláda už avizovala, že bude v chystané alianci FCA - Renault hájit národní zájmy,“ řekl Claudio Borghi z italské vládní strany Liga. Vláda by si podle ní mohla říci o podíl v chystaném podniku, aby byla ve stejné pozici jako francouzský kabinet. Podíl francouzského státu v Renaultu označil Borghi za anomálii.
Předsedou správní rady nového podniku by podle zdrojů agentury Reuters mohl být John Elkann z rodiny Agnelliových, která má pod kontrolou 29% podíl v FCA. Předseda představenstva Renaultu Jean-Dominique Senard by se podle jednoho ze zdrojů stal výkonným ředitelem. Fungování koncernu FCA je dnes prezentováno jako příklad úspěšného spojení evropské a americké firemní kultury – fanfaronského Fiatu s hřmotným Chryslerem. Mike Manley v uplynulých měsících opakovaně připustil, že by se automobilka mohla spojit s jiným výrobcem.
Japonská automobilka Nissan, v níž Renault vlastní podíl 43,4 procenta, by podle současného záměru mohla do jedenáctičlenného představenstva nově zformovaného podniku nominovat svého zástupce. Nissan a Mitsubishi by jako alianční partneři mohli podle FCA díky plánované fúzi těžit z odhadované roční úspory kolem jedné miliardy eur.
Největší na světě
Renault už dlouho tvoří alianci s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi. V této trojici loni prodaly 10,76 milionu automobilů. Pokud by se k nim přidaly vozy od FCA, bylo by to více než 15 milionů vozů. Tím by výrazně předstihly německou automobilku Volkswagen, která loni prodala 10,83 milionu aut.
Nově vzniklá skupina s hodnotou kolem 33 miliard eur (FCA 18 miliard, Renault 14,5 miliard) by měla mít sídlo v Nizozemí a její akcie mají být umístěné na milánské, pařížské a newyorské burze.
Superkoncern by pokryl všechny automobilové kategorie. Od nejdražších aut jako jsou Maserati a Alfy Romeo až po lowcostové štiky Dacie nebo Lady. V portfoliu FCA jsou mimo jiné značky Chrysler, Dodge nebo Jeep.
Renault je silný v Evropě, Rusku, Africe, na středním východě a vcelku se mu vede třeba v Indii. FCA zase „umí“ severní i jižní Ameriku. Společně by se jim také lépe dobývala Asie.
Ve spolupráci by lépe obsáhly nová témata dnešního světa aut: konektivitu, elektrifikaci, autonomní řízení a nové přístupy k individuální mobilitě. „Uchopit je znamená odvahu, odpovídající velikost a významné investice,“ vysvětluje Manley. A dodává, že nabídka, kterou přednesl Renaultu je nabídka „rovného s rovným“, tedy paritní. Manley ještě uvádí, že propojení obou automobilek bude trvat určitě déle než rok.
FCA se také pokouší vyčíslit úspory ze synergie společného podniku. Za šest let by to mělo být přes pět miliard eur díky sdílení platforem, konsolidace investic do pohonů, elektrifikace a úspor z rozsahu.
Tlak na spolupráci výrobců automobilů zvyšuje potřeba elektrifikace, investic do technologií pro propojená a autonomní vozidla a zpřísnění emisních předpisů.
Koncern FCA hledá partnera, se kterým by vytvořil společný podnik už deset let. Po nezávazném flirtování s GM, spekulacích o zájmu Korejců a Číňanů se letos naposledy mluvilo o námluvách s druhým z francouzských koncernů PSA (Peugeot + Citroën + Opel). Čtěte více zde
Renault
|