ŠKODA FABIA 1.9 SDI CLASSIC: Poslední trumf mladoboleslavské firmy - fabii v naftovém provedení - lze bez obav označit za kandidáta číslo jedna na přední místo v žebříčku zájmu o jeté vozy v tuzemsku. Na rozdíl od prvního českého osobního automobilu se vznětovým motorem, kterým byla Škoda Felicia 1.9 D,má kompaktní fabia značné šance úspěšně vstoupit i do této kategorie. Tomu bude zřejmě odpovídat i cena při opětovném prodeji ojetého auta po pětiletém provozu: přibližně 180 000 korun a absolutní ztráta hodnoty asi 160 000 korun.
PEUGEOT 206 1.9 D XR: Model má na co navazovat - na trvale dobré pozice i reputaci svého známého předchůdce, dieselového modelu 205. Francouzská novinka se současně jeví jako největší konkurent Škody Fabia 1.9 SDI. Potvrzují to i poslední výsledky prodeje vozu, jehož šarm i menší "tvrdost" si jistě najde dost příznivců. Důkazem o tom, jak se auta k sobě pomyslně přibližují nejen technicky, ale také z pohledu ekonomiky, je rovněž odhad ceny po pěti letech: zhruba 176 000 korun, ztráta asi 174 000 korun oproti ceně vozu nového.
FIAT PUNTO 1.9 D: Druhý nejprodávanější z kategorie malých automobilů v Česku v roce 1999 je stálicí zdejší scény ojetin, a byť jeho majitel musí počítat s vyšší ztrátou hodnoty než u ostatních srovnatelných vozů (určitě lépe na tom bude provedení s novým motorem JTD), obavy z problémů při prodeji staršího punta nejsou na místě. Fiat má svou věrnou klientelu a modernizovaný model Punto bude atraktivní i po pěti letech. Prognóza je mírně pesimistická: 152 000 korun a ztráta hodnoty přes padesát procent z ceny nového auta.
VOLKSWAGEN POLO 1.9 SDI: Stejně jako Škoda Felicia se i Volkswagen Polo do jisté míry od zbývající trojice liší. Nejen pořizovací cenou, která je podstatně vyšší, ale také jinou skupinou zájemců. Pozitivně přitom působí image trvanlivého a úsporného, i když dražšího vozidla. Opticky se však polo jeví menší, než ve skutečnosti je,což je často odsoudí do role auta pro jedince ženského pohlaví. Po pětiletém provozu zřejmě pouze málo jeté a velmi zachovalé exempláře po prvním majiteli budou za více než 200 000 korun.
Prognóza cen a ztráty hodnoty testovaných vozů po pěti letech provozu
Vozidlo |
cena nového (Kč) |
cena po 5 letech (Kč) |
ztráta hodnoty (Kč) |
ztráta hodnoty (%) |
Škoda Fabia 1.9 SDI Classic |
339 900 |
185 000 |
155 000 |
45,6 |
Škoda Felicia 1.9 D LX |
289 900 |
165 000 |
125 000 |
43,0 |
Fiat Punto 1.9 D |
339 900 |
152 000 |
188 000 |
55,3 |
Peugeot 206 1.9 D XR |
349 900 |
176 000 |
174 000 |
49,7 |
Volkswagen Polo 1.9 SDI |
371 600 |
198 000 |
173 000 |
46,7 |
Pramen: MOBIL DATA
Nový vůz i ojetina mají svoje pro i proti
Nová malá naftová auta jsou drahá a za jejich cenu lze v bazaru pořídit kvalitní a rovněž dieselovou ojetinu lepších parametrů. "Za 320 tisíc korun bývá Audi A4 TDI z roku 1995 nebo stejně starý BMW 525 TDS, Ford Mondeo TD či Opel Vectra TD ročníku 1997 a podobně oblíbené vozy," konstatuje šéf nákupu největšího autobazaru v zemi AAA Auto Praha Tomáš Pánek.
Současně však upozorňuje, že starší naftová auta se prodávají velmi dobře, a jsou-li opravdu kvalitní, tak v bazarech na kupce dlouho nečekají. "Se stále dražšími pohonnými hmotami se zájem o diesely zvedl, ale jejich ceny se zvýšily zatím jen mírně," doplňuje Tomáš Pánek.
Poptávka je zejména po malých jetých dieselech, neboť právě tato auta si nejvýrazněji drží výhodu levnějšího cestování. Velké naftové vozy sice opravdu lze pořídit relativně levně, ovšem jejich spotřeba je přece jen o nějaký ten litr na stovku kilometrů vyšší, a hlavně - mnohem dražší jsou jejich opravy a servis.
A kdo už na to všechno má peníze, ten si zřejmě může dopřát cestování i na dražší benzin. "Největší zájem je o malé diesely v ceně do 200 tisíc korun, populárnější než třídveřové verze jsou pětidveřová auta a kombi," vypočítává Tomáš Pánek. "Na trhu ojetin je malý diesel zmíněné cenové kategorie zhruba o deset tisíc až patnáct tisíc korun dražší než srovnatelný benzinový automobil."
Při koupi nového automobilu je však cenový rozdíl mezi naftovou a benzinovou verzí o dost větší, samozřejmě v neprospěch dieselu. Celorepublikový růst zájmu o dieselová auta potvrzuje také Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.
"Naftové vozy cenové kategorie kolem 320 tisíc korun jsou až na výjimky dva až čtyři roky staré, většinou s 50 tisíci až 130 tisíci kilometry na kontě, což při pravidelné údržbě - a tu většinou tak mladá auta ještě mají - není nic tragického," doplňuje Peter Kolník.
Oba odborníci se shodují, že koupí-li motorista kvalitní jetý diesel, tak výrazně ušetří ve srovnání s kolegou, který se rozhodne pro nové naftové auto. Ovšem kvalitní ojetina - to znamená nejen automobil mladý a relativně málo jetý, ale také s prokazatelnou minulostí, nejlépe poprvé koupený jako nový v tuzemsku, se servisní knížkou, nehavarovaný a pravidelně udržovaný ve značkovém servisu.
"Zdaleka ne každá ojetina však celému tomuto souboru požadavků bezvýhradně vyhoví," upozorňuje plzeňský správce motoristických internetových stránek Vladimír Petruš, který se řadí k zastáncům koupě nových automobilů. "Jedině u nového auta je naprostá jistota, že není kradené či sestavené z několika vraků, jedině u nového auta se lze spolehnout na údaj na tachometru.
U nového vozu lze rovněž spíš očekávat v prvních letech po koupi bezproblémový provoz než u ojetiny, další výhodou jsou v některých případech až tříleté záruky. A konečně - soudím, že radost z nového auta by si měl minimálně jednou za život dopřát každý motorista."
Výběr jetých dieselových vozů v ceně kolem 330 000 Kč
Značka/typ |
karosérie |
roky výroby |
cena (Kč) |
Audi A6 1.9 TDI |
lim/4 |
1994 |
337 000 |
BMW 318 TDS compact |
lim/3 |
1996 |
338 000 |
BMW 525 TD aut. |
lim/4 |
1994 |
335 000 |
BMW 525 TDS |
lim/4 |
1993 |
295 000 |
Citroën Xsara Coupé 1.9 D X |
lim/3 |
1998 |
294 000 |
Citroën Xsara Break 1.9 D SX |
lim/5 |
1998 |
346 000 |
Citroën Xantia Break 1.9 TD X |
lim/5 |
1997 |
338 000 |
Citroën Berlingo 1.9 D X |
kom/4 |
1998 |
304 000 |
Fiat Marea Weekend 1.9 TD ELX 100 |
kom/5 |
1996 |
304 000 |
Ford Mondeo 1.8 TD CLX |
kom/4 |
1997 |
333 000 |
Ford Scorpio kombi 2.5 TD CLX |
kom/5 |
1995 |
290 000 |
Mercedes Benz 300 D turbo |
kom/5 |
1991 |
280 000 |
Mitsubishi Galant 2000 TD GLS |
kom/5 |
1995 |
302 000 |
Mitsubishi Space Wagon 2000 TD GLX |
kom/5 |
1995 |
332 000 |
Nissan Almera 2.0 D GX |
lim/3 |
1998 |
341 000 |
Nissan Primera 2.0 TD GX |
lim/5 |
1996 |
308 000 |
Nissan Serena 2.3 D SLX |
mpv/4 |
1995 |
300 000 |
Opel Astra 1.7 TD |
lim/5 |
1999 |
332 000 |
Peugeot 306 1.9 D XN |
lim/4 |
1999 |
332 000 |
Peugeot 306 Break 1.9 D XN |
kom/5 |
1998 |
287 000 |
Renault Mégane Classic 1.9 D RL |
lim/4 |
1998 |
301 000 |
Renault Laguna 2.2 D RT |
lim/5 |
1997 |
306 000 |
Renault Espace 2.1 TD RN |
lim/5 |
1994 |
333 000 |
Seat Cordoba 1.9 TDI SE |
lim/4 |
1999 |
341 000 |
Seat Toledo 1.9 TDI Magnus |
lim/5 |
1997 |
298 000 |
Škoda Octavia 1.9 SDI LX |
lim/5 |
1999 |
336 000 |
Škoda Octavia 1.9 TDI GLX |
lim/5 |
1998 |
342 000 |
Škoda Octavia 1.9 TDI GLX |
lim/3 |
1999 |
335 000 |
lVolkswagen Polo Variant 1.9 TDI |
kom/5 |
1998 |
296 000 |
Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI GL |
kom/5 |
1997 |
335 000 |
Volkswagen Golf 1.9 SDI Trendline |
lim/3 |
1998 |
337 000 |
Volkswagen Vento 1.9 TDI Rabbit |
lim/4 |
1997 |
309 000 |
Volkswagen Passat Variant 1.9 TD CL |
kom/5 |
1996 |
300 000 |
Pramen: EUROTAX
Škoda Felicia, zatím nejoblíbenější auto za dobu spolupráce VW a Škody. |