Felicia - kvalita za slušné peníze

  • 32
Dnes už historický vůz Škoda Felicia, který se vyráběl v mladoboleslavské automobilce v šedesátých letech, byl mimořádně krásný vůz. Škoda Felicia, která nahradila totalitního favorita, se zase může chlubit jinými přívlastky. Navenek to zase tak velký pokrok oproti karoserii favorita nebyl, ale uvnitř úplně jiná píseň.

I zavilí nepřátelé škodovek museli po představení tohoto modelu přiznat, že palubní deska je velice povedená, prostorově to bylo auto patřící do vyššího segmentu, o poznání se zvýšila spolehlivost.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Felicia  
naleznete na serveru www.automodul.cz

Před rokem výroba tohoto modelu skončila a na felicii mnozí vzpomínají s nostalgií.

"Poslední solidní auto s levnou údržbou," shodují se lidé, kteří byli a jsou delší dobu majiteli felicie. Felicia se dobře hodí na každodenní jízdy do zaměstnání i na nákupy (i díky objemnému zavazadlovému prostoru).

Snad jen pro delší cestování už tak vhodná není, zejména kvůli nepříliš výkonným motorům, které se do ní montovaly.

... A VEJDE SE DO NÍ VŠECHNO
Vůz šitý pro českého zákazníka. Zdaleka největší objem zavazadlového prostoru ve své třídě, to je vizitka vozu Felicie Combi. Výrobce udává 450 litrů a tuto hodnotu lze dále výrazně zvětšit po vyjmutí krytů za zadními sedadly. Nástupce Felicie už tak štědrým prostorem neoplývá.

Nejběžnějším motorem, se kterým felicie jezdily a jezdí, byla benzinová třináctistovka o výkonu 50 kilowattů, ale v nabídce byl i benzinový motor s výkonem o 10 kilowattů nižším, a naopak osvědčený motor VW 1600 ccm s výkonem 55 kilowattů. Kromě toho bylo možné zakoupit felicii osazenou dieselovým motorem 1,9. Jako první typ karoserie se v roce 1994 začal ve dvou stupních výbavy vyrábět hatchback, o rok později přišla do výroby i verze combi. Kromě toho, že felicia byla nepoměrně pohodlnější auto než favorit (například i díky sedačkám zcela nové konstrukce), byla i bezpečnější a bylo možné si do ní objednat i airbagy, klimatizaci a další vymoženosti civilizace.

Uživatelé velmi často chválili i prostor pro kolena cestujících na zadním sedadle, který předčil i výrazně větší octavii. Felícia prošla v roce 1998 úpravami, které její přední tvář přiblížily knové podobě značky. Četnost poruch, které řidiče nutily zajíždět do autoservisů, byla u Felícií výrazně nižší než u předcházejících typů škodovek. Přesto však renomovaná německá zkušebna, která sestavuje žebříček poruchovosti aut, zařazovala Felícii zpravidla hluboko do spodní poloviny, mezi málo spolehlivé vozy. Problémy bývaly zejména s palivovým systémem, palivovým čerpadlem, zlobíval imobilizér i lambda sonda. Až do roku 1996 bývalo problematickým článkem Felícií i výfukové potrubí.

Ač má Felícia solidní protikorozní ochranu, u některých vozů rezavějí zadní páté dveře. Případná koroze pátých dveří vozů Felícia je však podle vyjádření mladoboleslavské automobilky ve velké míře ovlivněna péčí o vozidlo, a to zejména v zimě. Použitá konstrukce, kdy je zadní sklo zasazené do gumového těsnění, umožňuje při nedostatečné péči ulpívání soli a vlhkosti v těchto partiích. V případě, že je vůz pravidelně umýván a konzervován, se podle Škody koroze pátých dveří

PLUSY
prostor, vydařený interiér, levné náhradní díly a údržba vůbec, levnější povinné ručení než většina konkurence, poměrně malé riziko koupě kradeného vozu
MINUSY
dosti vysoká četnost poruch, problémy s palivovým čerpadlem, poruchový imobilizér, poruchové lambda sondy
prakticky nevyskytuje. Přesto mluvčí Škody Evžen Krauskopf přiznává možnost reklamovat tuto závadu v rámci šestileté záruky na neprorezavění karoserie, pokud ovšem vůz splňuje podmínky pro poskytování záruk, což jsou například pravidelné servisní prohlídky.

Největší konkurenti:

Pět let stará Felícia je podle vedoucího nákupu pražského autobazaru ADA Aleše Kužela v porovnání se stejně starou zahraniční konkurencí výrazně levnější. Hatchback Felície s padesátikilowattovým benzinovým motorem v dobrém stavu prodáváme zhruba za 135 tisíc korun a nejlevnějším srovnatelným zahraničním stejně starým pětidveřovým autem je Ford Escort, který je o třicet tisíc korun dražší. S dalším cenovým odstupem následuje Apel Astra, Nissan Almara, Peugeot 306 a KW golf.

Zatím nejúspěšnější model v novodobé historii Škody Auto, Felica ve své poslední karosářské verzi. Výroba oblíbeného rodinného auta skončila v polovině roku 2001, celkem se jich prodalo 1 420 000 kusů.