Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fenomenon Stratos: zelený přízrak ovládne Brno

  15:47aktualizováno  15:47
Italská Lancia se prozatím na český trh nechystá. Jedny z nejpohlednějších sériově vyráběných aut ale budou mít na Moravě i přesto své zastoupení. Na stánku firmy Construct bude stát zelený přízrak v podobě studie Fenomenon Stratos, připomíající legendu rallyeových tratí 70. let Lancii Stratos.

Lancia Stratos byla zjevením na rallyeových tratích. Před 35 lety ji oblékl do nezaměnitelného kabátu Bertone.

Na autosalonu v Brně bude k vidění reinkarnace této automobilové ikony.

Vůbec poprvé se Fenomenon Stratos představil na ženevském autosalonu začátkem března letošního roku.

Italové pláčou
Reinkarnace stratosu ovšem nepochází z pera italských designérských kouzelníků.

Za projektem sportovního vozu Fenomenon Stratos je skupina designérů, kteří spolupracují v rámci londýnské firmy Fenomenon, založené v roce 2003.

Stratos na prodej
Zdá se to až neuvěřitelné, ale od roku 1970, když Bertone postavil první Stratos, nenapadlo nikoho z Lancie toto jméno zaregistrovat jako ochrannou známku.

Pozorný vídeňan Chris Hrabalek tak nelenil a zajistil si práva na používání jména Stratos. Patent číslo 841047 byl zaregistrován 31. srpna 2004.

Zdroj: La Repubblica

V čele stojí sedmadvacetiletý rakouský designer Chris Hrabalek, který proslul pracemi pro Volkswagen, Porsche, BMW a v minulém roce také pro Škodu.

Stratos ó stratos
...modlily se italské motoristické magazíny k novému stratosu.

A naopak spílali italské automobilce, že zelená studie nestojí na stánku Lancie. Poté co se před dvěma roky studie fulvia odebrala namísto do výroby do depozitáře automobilky, jsou ale příznivci značky na zklamání zvyklí.

Chris "Hrabi" Hrabalek
Mezi stratosy vyrůstal. Jeho otec Ernst je jedním z nejvýznamnějších sběratelů tohoto legendárního vozu. Svůj dům přeměnil v muzeum stratosu. Je plné aut, filmů, fotografií, článku, doplňků, modelů a vůbec všeho co se legendární lancie týká.

Zdroj: La Repubblica

Kupé převzalo základní rysy speciálu Lancie ze 70. let. Agresivní tvary a výraznou barvu stratose v Brně nikdo nepřehlédne. Nízký špičatý nos auto přisává k zemi, za ním obrovské, do boků zasahující čelní sklo, uprostřed rozdělené jediným sloupkem, které brání ve výhledu méně než silnější A-sloupky.

Hrabi, jak si nechává autor studie říkat, však sám mírní svůj rozlet. Přiznává, že pokud by se Stratos dostal do výroby, muselo by efektní autosalonové řešení nahradit konvenční, s čelním sklem se dvěma bočními A-sloupky.

Fenomenon Stratos v číslech

Motor

V8, podélně uložený za kabinou

Max. výkon

313/425 kW/k při 8500 ot./min

Max. kroutící moment

373 Nm při 4750 ot./min

Převodovka

šestistupňová sekvenční, pohon zadních kol

Délka

3923 mm

Šírka

1941 mm

Výška

1251 mm

Rozvor

2275 mm

Hmotnost

méně než 1000 kg

Do auta se nastupuje obrovskými dveřmi, které se otevírají vzhůru společně s bočním sklem a polovinou skla čelního. Muskulatura 393 centimetrů dlouhého, 194 centimetrů širokého a 125 centimetrů vysokého stratosu je velmi výrazná, na autě snad nenajdeme rovnou plochu, obliny střídají zlomy a hrany a auto uhání s větrem o závod i na pouhém obrázku.

Bojíte se aligátora?
Jako zuby dravého ještěra se zakousnou do asfaltu pneumatiky 235/45 R18 (vpředu) a 315/40 R19 (vzadu), které se snaží zakrýt blatníky, extrémně vystupující z těla karoserie. Stratos, jak se sluší a patří, zvládá nejvyšší rychlosti i na nekvalitních cestách, vždyť jeho babička bojovala na rozbitých tratích rallye.

Velké věci se dějí i na zádi auta, zužující se hmota karoserie hraje na retro-notu. Svébytnými prvky, které dodávají "šťávu", jsou velké světlomety a ještě větší koncovky výfuku.

Zelený bolid rozdovádí 425 koňový (313 kW) osmiválec trůnící za zády posádky. Fenomenon ctí tradici, a vypůjčil si proto motor u Ferrari. Agregát z Ferrari 360 Challenge Stradale dává šestistupňové sekvenční převodovce zabrat 373 Newtonmetry kroutícího momentu.

Projekt má za cíl upozornit na potenciál mladých designérů z nového studia Fenomenon. Zatím stál něco přes 1 milion euro a jeho další vývoj závisí na odezvě odborného publika, resp. ochotě investorů pomoci financovat vývoj a stavbu prototypu. Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se do dvou let dočkat malé série novodobého Stratose, zrozeného pro 21. století.
Muší váha
Auto s méně než 1000 kilogramy hmotnosti umí podle odhadů frčet až 314 kilometrů v hodině. Na sprintu z nuly na stovku bude prohánět i motorky - zvládne ho pod 4 sekundy.

Pokud se stratos 21. století potká s příznivým ohlasem automobilové veřejnosti, můžeme se na přelomu let 2006 a 2007 dočkat i malosériové výroby.

Původní Lancia Stratos

Původní Lancia Stratos

Původní Lancia Stratos

Původní Lancia Stratos

Původní Lancia Stratos

Původní Lancia Stratos

Vůbec poprvé se Fenomenon Stratos představil na ženevském autosalonu začátkem března letošního roku.

Za projektem sportovního vozu Fenomenon Stratos stojí skupina designérů, kteří spolupracují v rámci londýnské firmy Fenomenon, založené v roce 2003.

Zdá se to až neuvěřitelné, ale od roku 1970, když Bertone postavil první Stratos, nenapadlo nikoho z Lancie toto jméno zaregistrovat jako ochrannou známku.

Muskulatura 393 centimetrů dlouhého, 194 centimetrů širokého a 125 centimetrů vysokého stratosu je velmi výrazná, na autě snad nenajdeme rovnou plochu, obliny střídají zlomy a hrany a auto uhání s větrem o závod i na pouhém obrázku.

Zelený bolid rozdovádí 425 koňový (313 kW) osmiválec trůnící za zády posádky.

Fenomenon ctí tradici a vypůjčil si proto motor u Ferrari. Agregát z Ferrari 360 Challenge Stradale dává šestistupňové sekvenční převodovce zabrat 373 Newtonmetry kroutícího momentu.

Stratos jak se sluší a patří zvládá nejvyšší rychlosti i na nekvalitních cestách, vždyť jeho babička bojovala na rozbitých tratích rallye.

Autoři: ,




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.