Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kde je pan Volkswagen? Ferdinand Piëch mlčí, nikdo neví proč

  8:51aktualizováno  8:51
Stojí za celou melou kolem Volkswagenu poťouchlost despotického staříka, který snad poprvé prohrál boj o moc? Vycouval, když vycítil skandál? Ferdinand Piëch je jednou z největších osobností autoprůmyslu přelomu tisíciletí. Letos vynuceně odešel na odpočinek z vedení koncernu VW.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch. | foto: Reuters

Je s podivem, že se ještě k aktuální situaci pořádně nevyjádřil. On, který drsnými způsoby, velkými slovy a nekompromisními činy proslul. Jeho profil čtěte ZDE. Sledovat tápání koncernu Volkswagen v reakcích na emisní aféru pro něj musí být velmi stresující.

Křišťálová Lupa 2015

Když se letos v dubnu začal navážet do Martina Winterkorna, dnes už bývalého předsedy představenstva koncernu Volkswagen, zdál se to být rozmar náladového a všeho schopného despoty, který si nakonec ale často prosadí svou. Navíc Piëch, jako patriarcha rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasů koncernu, který ve vedení podniku strávil téměř 22 let, má obrovské charisma a nebývalou schopnost prosadit si svou.

Jenže Ferdinand Piëch i přes všechna očekávání boj prohrál, za Winterkorna se postavila koncem dubna řídící rada a Piëch odkráčel z křesla předsedy dozorčí rady koncernu. Jen pro úplnost, Ferdinand Piëch je pravnukem zakladatele Volkswagenu Ferdinanda Porscheho.

Aféra dieselgate

Že ta půl roku stará historie dnes nikoho nezajímá? Jedním z hlavních důvodů, proč Winterkorn, původně Piëchův chráněnec, upadl v nemilost, byly špatné výsledky značky na severoamerickém trhu, kde poslední roky spíše ztrácela pozice. Německý tisk to nezapomněl připomenout, když „dieselgate“ tento týden paralyzovala světový autoprůmysl.

A vzhledem k tomu, že americké úřady zkoumaly už přes rok, jak je to vlastně s těmi čistými turbodiesely, které se Volkswagen snažil prosadit na americkém trhu, je velmi nepravděpodobné, že by o tom Piëch ani Winterkorn (i když o tom teď nepřesvědčivě mlží) nevěděli. Mimochodem u zrodu celého fenoménu TDI asistoval mimo jiné kdysi skvělý konstruktér - motorář Piëch.

Německá média připomínají, že do vedení koncernu instaloval Piëch Winterkorna v roce 2007, to už musely být motory, o kterých se teď baví celý svět, dávno vyvinuté. V tom roce je totiž automobilka představila a odstartovala výrobu. Pravda, předtím měl v představenstvu mimo jiné na starost technický vývoj části koncernu patřící pod Audi (takže také Seat a Lamborghini).

Technik proti technikovi

Piëch i Winterkorn nejsou klasičtí manažeři, do svých pozic se propracovali přes práci ve vývoji.

Winterkorn se proslavil svými obchůzkami na světových autosalonech, kde do detailu zkoumal novinky konkurence. A nebyly to jen zdvořilostní návštěvy. Zkoumal pravidelnost spár mezi díly, materiály v interiéru, poslouchal zvuky při zavírání dveří - více zde

Piëch do jisté míry posledních 22 let ve vedoucích funkcích Volkswagenu možná trochu mrhal svým talentem. Z jeho hlavy jsou slavné závodní speciály Porsche, které v šedesátých letech vládly tratím, pak pro Mercedes konstruoval proslavený dieselový pětiválec. Pětiválce prosadil také u Audi a pod jeho vedením tato německá značka uvedla pohon všech kol Quattro, obojím začala velká jízda Audi do prémiového segmentu. Za svého panování ve Volkswagenu si postavil několik technických pomníků, byť ekonomicky to byly spíše propadáky. Více o Piëchovi zde

A tak se nabízí hned několik hypotéz: Piëch se chtěl Winterkorna zbavit, protože neuměl rázně uhasit doutnající rozbušku jménem TDI v USA. Nebo možná tušil, že tohle nemůže dobře skončit, nechtěl u kalamity „dieselgate“ přímo asistovat a raději odešel do ústraní. Možná tušil, že uběhne půlrok, na jeho slova dojde a Winterkorn bude nucen stejně odejít.

Podle hlasů ze zákulisí firmy považoval Piëch letos v dubnu za vhodnou náhradu za Winterkorna šéfa divize Porsche Matthiase Müllera. Ten je teď hlavním favoritem na nahrazení odstoupivšího Winterkorna. Je to přirozený vývoj událostí, anebo Piëch dosáhl svého?

V tisku se objevují dokonce fantasmagorické hypotézy, že Američanům nesrovnalosti v testech emisí „prásknul“ právě Piëch jako pomstu za vyhnání jeho i jeho ženy (čtvrté, původně to byla chůva jeho dětí z třetího manželství) Ursuly z vedení firmy.

A proč mlčí? Buď už je opravdu na odpočinku, v 78 letech by na to měl nárok. A nebo plánuje velký návrat. U starého lišáka by se nikdo nedivil.

O co jde v kauze Dieselgate? Podívejte se na stručné shrnutí případu:




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Elektrická tříkolka Nobe

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro...

Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Audi A7 Sportback

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky,...

Najdete na iDNES.cz