Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kde je pan Volkswagen? Ferdinand Piëch mlčí, nikdo neví proč

  8:51aktualizováno  8:51
Stojí za celou melou kolem Volkswagenu poťouchlost despotického staříka, který snad poprvé prohrál boj o moc? Vycouval, když vycítil skandál? Ferdinand Piëch je jednou z největších osobností autoprůmyslu přelomu tisíciletí. Letos vynuceně odešel na odpočinek z vedení koncernu VW.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch. | foto: Reuters

Je s podivem, že se ještě k aktuální situaci pořádně nevyjádřil. On, který drsnými způsoby, velkými slovy a nekompromisními činy proslul. Jeho profil čtěte ZDE. Sledovat tápání koncernu Volkswagen v reakcích na emisní aféru pro něj musí být velmi stresující.

Křišťálová Lupa 2015

Když se letos v dubnu začal navážet do Martina Winterkorna, dnes už bývalého předsedy představenstva koncernu Volkswagen, zdál se to být rozmar náladového a všeho schopného despoty, který si nakonec ale často prosadí svou. Navíc Piëch, jako patriarcha rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasů koncernu, který ve vedení podniku strávil téměř 22 let, má obrovské charisma a nebývalou schopnost prosadit si svou.

Jenže Ferdinand Piëch i přes všechna očekávání boj prohrál, za Winterkorna se postavila koncem dubna řídící rada a Piëch odkráčel z křesla předsedy dozorčí rady koncernu. Jen pro úplnost, Ferdinand Piëch je pravnukem zakladatele Volkswagenu Ferdinanda Porscheho.

Aféra dieselgate

Že ta půl roku stará historie dnes nikoho nezajímá? Jedním z hlavních důvodů, proč Winterkorn, původně Piëchův chráněnec, upadl v nemilost, byly špatné výsledky značky na severoamerickém trhu, kde poslední roky spíše ztrácela pozice. Německý tisk to nezapomněl připomenout, když „dieselgate“ tento týden paralyzovala světový autoprůmysl.

A vzhledem k tomu, že americké úřady zkoumaly už přes rok, jak je to vlastně s těmi čistými turbodiesely, které se Volkswagen snažil prosadit na americkém trhu, je velmi nepravděpodobné, že by o tom Piëch ani Winterkorn (i když o tom teď nepřesvědčivě mlží) nevěděli. Mimochodem u zrodu celého fenoménu TDI asistoval mimo jiné kdysi skvělý konstruktér - motorář Piëch.

Německá média připomínají, že do vedení koncernu instaloval Piëch Winterkorna v roce 2007, to už musely být motory, o kterých se teď baví celý svět, dávno vyvinuté. V tom roce je totiž automobilka představila a odstartovala výrobu. Pravda, předtím měl v představenstvu mimo jiné na starost technický vývoj části koncernu patřící pod Audi (takže také Seat a Lamborghini).

Technik proti technikovi

Piëch i Winterkorn nejsou klasičtí manažeři, do svých pozic se propracovali přes práci ve vývoji.

Winterkorn se proslavil svými obchůzkami na světových autosalonech, kde do detailu zkoumal novinky konkurence. A nebyly to jen zdvořilostní návštěvy. Zkoumal pravidelnost spár mezi díly, materiály v interiéru, poslouchal zvuky při zavírání dveří - více zde

Piëch do jisté míry posledních 22 let ve vedoucích funkcích Volkswagenu možná trochu mrhal svým talentem. Z jeho hlavy jsou slavné závodní speciály Porsche, které v šedesátých letech vládly tratím, pak pro Mercedes konstruoval proslavený dieselový pětiválec. Pětiválce prosadil také u Audi a pod jeho vedením tato německá značka uvedla pohon všech kol Quattro, obojím začala velká jízda Audi do prémiového segmentu. Za svého panování ve Volkswagenu si postavil několik technických pomníků, byť ekonomicky to byly spíše propadáky. Více o Piëchovi zde

A tak se nabízí hned několik hypotéz: Piëch se chtěl Winterkorna zbavit, protože neuměl rázně uhasit doutnající rozbušku jménem TDI v USA. Nebo možná tušil, že tohle nemůže dobře skončit, nechtěl u kalamity „dieselgate“ přímo asistovat a raději odešel do ústraní. Možná tušil, že uběhne půlrok, na jeho slova dojde a Winterkorn bude nucen stejně odejít.

Podle hlasů ze zákulisí firmy považoval Piëch letos v dubnu za vhodnou náhradu za Winterkorna šéfa divize Porsche Matthiase Müllera. Ten je teď hlavním favoritem na nahrazení odstoupivšího Winterkorna. Je to přirozený vývoj událostí, anebo Piëch dosáhl svého?

V tisku se objevují dokonce fantasmagorické hypotézy, že Američanům nesrovnalosti v testech emisí „prásknul“ právě Piëch jako pomstu za vyhnání jeho i jeho ženy (čtvrté, původně to byla chůva jeho dětí z třetího manželství) Ursuly z vedení firmy.

A proč mlčí? Buď už je opravdu na odpočinku, v 78 letech by na to měl nárok. A nebo plánuje velký návrat. U starého lišáka by se nikdo nedivil.

O co jde v kauze Dieselgate? Podívejte se na stručné shrnutí případu:




Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Prozkoumali jsme nový Peugeot 508. Je nádherný, uvnitř místem neplýtvá

Peugeot 508

Nový zástupce značky Peugeot ve střední třídě je lehčí, ale také menší než předchůdce. Praktické vlastnosti velkoryse...

Hyundai změnil Santa Fe k nepoznání, ale nechal mu osvědčené motory

Hyundai Santa Fe

Menší modely obvykle mívají divočejší design, zatímco ty velké se tváří seriózně. Hyundai tuto zvyklost porušil, nová...

VIDEO: BMW chystá čtyřdveřový supersport M8

BMW M8

Až do zahájení ženevského autosalonu BMW drželo v tajnosti koncept, který láká na chystanou řadu 8. Studie je...

Najdete na iDNES.cz