Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

aktualizováno 
Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou příliš těžké a mají špatnou aerodynamiku. Pro stavbu svého vysněného závoďáku si však nakonec vybral právě jeden z nich. Enzovi Ferrarimu se výsledek vůbec nelíbil.

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950 | foto: RM Sothebys

Pro stavbu automobilu podle svých představ se Marzottovi podařilo získat designéra Sergia Reggianiho a karosárnu Carrozzeria Fontana. Unikátní coupé vycházelo z Ferrari 166 MM/212 Export a díky svému neobvyklému vzhledu získalo přezdívku „Uovo“ (italsky vajíčko).

Oproti originální verzi má vajíčko aerodynamicky přepracovanou karoserii z hliníkové slitiny podobné duralu, připevněnou na konstrukci z odlehčených trubek. Úpravy umožnily ušetřit až 90 kilo z původní váhy.

Jako motor si Giannino vybral vidlicový dvanáctiválec o objemu 2,6 litru z modelu Ferrari 212 Export, který vybavil třemi karburátory Weber. Celkový výkon tak dosahoval hranice 185 koní.

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950

Původní záměr vybavit nový vůz originálním chladičem z Maranela ale nevyšel, doručení zásilky továrna neustále odkládala, proto bylo rozhodnuto vyrobit chladič vlastnoručně. Neočekávaná změna zvedla přední část automobilu téměř o 15 centimetrů a stala se jedním z nejvýraznějších prvků krásného vajíčka.

Změnila se i pozice jezdce, který v upraveném automobilu sedí více vzadu pro lepší ovladatelnost v zatáčkách.

Když byl přestavba vozu hotová, bylo na čase se pochlubit přímo v továrně v Marranelu, kam Giannino Marzotto vyrazil společně se svým bratrem. „Commendatore“ Ferrari ale nebyl jejich výtvorem vůbec nadšený a neprojevil o něj žádný větší zájem.

Fotogalerie

Marzotto se svým autem nastoupil do několika závodů, ale na počátcích ho provázely technické problémy a ze soutěží Giro di Sicilia a Mille Miglia v roce 1951 musel odstoupit. Vítězství zaznamenal až v závodě Coppa della Toscana.

V roce 1954 vůz odkoupil Američan Ignacio Lozano, který s ním ve stejném roce nastoupil do několika závodů ve Spojených státech. Vajíčko pak v USA několikrát změnilo majitele a zpátky do Evropy se vrátilo až v roce 1986, kdy ho odkoupil anonymní sběratel z Milána.

Letos se unikátní veterán po 30 letech opět objeví na veřejnosti v kalifornském Monterey v letní aukci RM Sothebys. Znalci odhadují, že by se prodejní cena mohla pohybovat až kolem 5,5 milionu dolarů (142 milionů korun).

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Jak přežít cestu s dětmi? Mimina chytře oblečte, puberťákům dovolte mobil

Cestování s dětmi v autě

Jako by nestačilo, že vám trasu na dovolenou kříží silničáři a méně zdatní šoféři, vy si vyslance pekla vezete i na...

Najdete na iDNES.cz