Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

aktualizováno 
Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou příliš těžké a mají špatnou aerodynamiku. Pro stavbu svého vysněného závoďáku si však nakonec vybral právě jeden z nich. Enzovi Ferrarimu se výsledek vůbec nelíbil.

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950 | foto: RM Sothebys

Pro stavbu automobilu podle svých představ se Marzottovi podařilo získat designéra Sergia Reggianiho a karosárnu Carrozzeria Fontana. Unikátní coupé vycházelo z Ferrari 166 MM/212 Export a díky svému neobvyklému vzhledu získalo přezdívku „Uovo“ (italsky vajíčko).

Oproti originální verzi má vajíčko aerodynamicky přepracovanou karoserii z hliníkové slitiny podobné duralu, připevněnou na konstrukci z odlehčených trubek. Úpravy umožnily ušetřit až 90 kilo z původní váhy.

Jako motor si Giannino vybral vidlicový dvanáctiválec o objemu 2,6 litru z modelu Ferrari 212 Export, který vybavil třemi karburátory Weber. Celkový výkon tak dosahoval hranice 185 koní.

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950

Původní záměr vybavit nový vůz originálním chladičem z Maranela ale nevyšel, doručení zásilky továrna neustále odkládala, proto bylo rozhodnuto vyrobit chladič vlastnoručně. Neočekávaná změna zvedla přední část automobilu téměř o 15 centimetrů a stala se jedním z nejvýraznějších prvků krásného vajíčka.

Změnila se i pozice jezdce, který v upraveném automobilu sedí více vzadu pro lepší ovladatelnost v zatáčkách.

Když byl přestavba vozu hotová, bylo na čase se pochlubit přímo v továrně v Marranelu, kam Giannino Marzotto vyrazil společně se svým bratrem. „Commendatore“ Ferrari ale nebyl jejich výtvorem vůbec nadšený a neprojevil o něj žádný větší zájem.

Fotogalerie

Marzotto se svým autem nastoupil do několika závodů, ale na počátcích ho provázely technické problémy a ze soutěží Giro di Sicilia a Mille Miglia v roce 1951 musel odstoupit. Vítězství zaznamenal až v závodě Coppa della Toscana.

V roce 1954 vůz odkoupil Američan Ignacio Lozano, který s ním ve stejném roce nastoupil do několika závodů ve Spojených státech. Vajíčko pak v USA několikrát změnilo majitele a zpátky do Evropy se vrátilo až v roce 1986, kdy ho odkoupil anonymní sběratel z Milána.

Letos se unikátní veterán po 30 letech opět objeví na veřejnosti v kalifornském Monterey v letní aukci RM Sothebys. Znalci odhadují, že by se prodejní cena mohla pohybovat až kolem 5,5 milionu dolarů (142 milionů korun).

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Najdete na iDNES.cz