Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Po letech přijíždí zase krásné Ferrari. Má 670 koní, turbo a sexy žábry

Socha Ferrariho koně, která vás vítá na příjezdu do Maranella hned vedle fabriky, kde staví asi nejuhrančivější supersporty světa, se dme pýchou. Firma právě představila nové veledílo. Tak krásné ferrari tu už dlouho nebylo. Jmenuje se 488 GTB a číslo odkazuje na objem každého válce nového přeplňovaného motoru.
Ferrari 488 GTB se představí naživo začátkem března na autosalonu v Ženevě. Italská média odhadují cenu na 200 tisíc eur bez daně, to je 5,6 milionu korun.

Ferrari 488 GTB se představí naživo začátkem března na autosalonu v Ženevě. Italská média odhadují cenu na 200 tisíc eur bez daně, to je 5,6 milionu korun. | foto: Ferrari

Ten velký prolis na boku, přivádějící vzduch k motoru za kabinou, je jedním z nejcharakterističtějších designérských prvků Ferrari posledních desetiletí. Slavné 308 GTB díky němu pozná každý. Pro některé má ten vzduchový kanál až magickou přitažlivost. Nové Ferrari 488 GTB (Gran Turismo Berlinetta) má také nad zadními koly osmiválec a na dveřích a svalu před zadním kolem opět hraje prim výrazný přívod vzduchu do motoru. Nově interpretovaný designérský a funkční prvek se možná stane novým charakteristickým znakem nástupce osmiválcové motokáry jménem Ferrari 458 Italia a jeho ostrého derivátu 458 Speciale.

Ferrari 488 GTB

Novinka ikonické italské značky ty žábry na zadním blatníku využije. Věřte, že za jejich tvarováním jsou stovky hodin práce aerodynamiků a motorářů. Osmiválec v útrobách supersportu potřebuje k dýchání hektolitry vzduchu. Motoráři jsou totiž nuceni přidávat novým motorům Ferrari přeplňování, i když z toho nadšení nejsou.

Novinka technicky vychází z předchozího modelu 458 Italia, ale dá se čekat, že beze změn nezůstalo vůbec nic. Upravovala se výrazně právě aerodynamika, přítlak se tak podařilo zvýšit o 50 procent.

Ferrari 488 GTB

Změn, i když méně výrazných, se dočkala i kabina. Ferrari vyrobí ročně pár tisíc aut, ale ve vývoji jsou jeho konstruktéři světová špička. Vývoj každé čertoviny, kterou si vymyslí, jim jsou totiž zákazníci ochotni zaplatit. O to nepochopitelnější je, že doteď u Ferrari přežíval klasický a po čertech obyčejně a lacině vypadající startovací klíček. Museli jste jím otočit ve spínací skříňce a pak startovat tlačítkem. Zdá se to neuvěřitelné, ale bezklíčkové startování přiváží k Ferrari až právě nové Gran Turismo Berlinetta.

Turbo

Startovací model Ferrari, kabriolet s plechovou střechou jménem California, dostal loni pod kapotu turbo a do názvu přidal T. Novinka v podobě GTB je druhým novodobým ferrari s přeplňováním. Turbo měly v minulosti ještě 208 GTB, 288 GTO a hlavně božská F40.

Ferrari 488 GTB

Uprostřed uložený osmiválec posílá na zadní kola 670 koní. Nový motor objemu 3 902 ccm a vybavený dvojitým přeplňováním dává plný výkon při osmi tisících otáček, zadní pneumatiky musí přenést na silnici 760 kroutících newtonmetrů (ve 2 000 ot./min). Sedmistupňová robotizovaná převodovka používá funkci Variable Torque Management, která má za úkol plynule regulovat nárůst točivého momentu, aby stroj pracoval co nejefektivněji v celém rozsahu otáček.

Jen pro srovnání: šestilitrový dvanáctiválec ikonického Ferrari Enzo z přelomu tisícíletí měl o deset koní výkonu méně a newtonetrů měl méně o víc než 100.

Ferrari 488 GTB

Zrychlení z nuly na dvoustovku zvládne nové GTB za 8,3 sekundy. Není to překlep. Za čas, ve kterém se opravdu rychlá klasická auta rozdovádí na stovku, je nové ferrari na dvoustovce. Domovský tříkilometrový okruh ve Fioranu obkroužilo nejnovější Ferrari za minutu a dvacet tři sekund. Pro znalce: enzo tam v roce 2002 potřebovalo 1:24,9.

Ferrari opět mluví o čistokrevných sportovních zážitcích a přívětivosti při promenádách po městských bulvárech. Ale zkušenosti s předchůdcem, který byl hlavně okruhovým drsňákem s chováním nasupené motokáry, hovoří hlavně pro cizelování jízdních dovedností na okruzích a dovádění v alpských průsmycích.

Ferrari 488 GTB

Ferrari 488 GTB v číslech

  • motor: vidlicový 90° osmiválec přeplňovaný turbodmychadlem 3 902 ccm
  • max. výkon: 492 kW (670 k) při 8 000 ot./min
  • max. točivý moment: 760 Nm při 3 000 ot./min na VII. převodový stupeň
  • délka × šířka × výška: 4 568 × 1 952 × 1 213 mm
  • suchá hmotnost: 1 370 kg (46,5 % vepředu – 53,5 % vzadu)
  • zrychlení: 0-100 km/h 3,0 s
  • zrychlení: 0-100 km/h 0 -200 km/h 8,3 s
  • maximální rychlost: přes 330 km/h
  • kombinovaná spotřeba: 11,4 l/100 km

Poznámka: údaje platí při provozu na benzin 98 oktanů

Naznačuje to i původ novinky, v projektu totiž vývojáři naplno využili zkušenosti z desetiletí trvání programu XX, ve kterém extrémní verze modelů ferrari brousily okruhy a při závodění také sbíraly data pro vývoj. Veleúspěšný předchůdce v okruhovém provedení 458 GT také určitě poradil, co má novinka umět.

Nechybí lumpárna v podobě systému Side Slip Angle Control, který nechá i méně zkušené jezdce projíždět zatáčky řízeným smykem (umožňuje to řízený elektronický diferenciál). Nové provedení systému umí navíc spolupracovat s aktivními tlumiči, má být přesnější a bude zasahovat hladčeji.

Už dlouhé roky maluje ferrari kromě designérů Pininfariny a Centra Stile automobilky hlavně vítr. V Maranellu na to mají obrovitý moderní aerodynamický tunel od renomovaného architekta Renza Piana. Novodobá ferrari tak mají hlavně technicistní vzhled, krásu v jejich tvarech musíte často hledat. Ale novinka je opět krásná, designérům se podařila kvadratura kruhu.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...