Po letech přijíždí zase krásné Ferrari. Má 670 koní, turbo a sexy žábry

Socha Ferrariho koně, která vás vítá na příjezdu do Maranella hned vedle fabriky, kde staví asi nejuhrančivější supersporty světa, se dme pýchou. Firma právě představila nové veledílo. Tak krásné ferrari tu už dlouho nebylo. Jmenuje se 488 GTB a číslo odkazuje na objem každého válce nového přeplňovaného motoru.
Ferrari 488 GTB se představí naživo začátkem března na autosalonu v Ženevě. Italská média odhadují cenu na 200 tisíc eur bez daně, to je 5,6 milionu korun.

Ferrari 488 GTB se představí naživo začátkem března na autosalonu v Ženevě. Italská média odhadují cenu na 200 tisíc eur bez daně, to je 5,6 milionu korun. | foto: Ferrari

Ten velký prolis na boku, přivádějící vzduch k motoru za kabinou, je jedním z nejcharakterističtějších designérských prvků Ferrari posledních desetiletí. Slavné 308 GTB díky němu pozná každý. Pro některé má ten vzduchový kanál až magickou přitažlivost. Nové Ferrari 488 GTB (Gran Turismo Berlinetta) má také nad zadními koly osmiválec a na dveřích a svalu před zadním kolem opět hraje prim výrazný přívod vzduchu do motoru. Nově interpretovaný designérský a funkční prvek se možná stane novým charakteristickým znakem nástupce osmiválcové motokáry jménem Ferrari 458 Italia a jeho ostrého derivátu 458 Speciale.

Ferrari 488 GTB

Novinka ikonické italské značky ty žábry na zadním blatníku využije. Věřte, že za jejich tvarováním jsou stovky hodin práce aerodynamiků a motorářů. Osmiválec v útrobách supersportu potřebuje k dýchání hektolitry vzduchu. Motoráři jsou totiž nuceni přidávat novým motorům Ferrari přeplňování, i když z toho nadšení nejsou.

Novinka technicky vychází z předchozího modelu 458 Italia, ale dá se čekat, že beze změn nezůstalo vůbec nic. Upravovala se výrazně právě aerodynamika, přítlak se tak podařilo zvýšit o 50 procent.

Ferrari 488 GTB

Změn, i když méně výrazných, se dočkala i kabina. Ferrari vyrobí ročně pár tisíc aut, ale ve vývoji jsou jeho konstruktéři světová špička. Vývoj každé čertoviny, kterou si vymyslí, jim jsou totiž zákazníci ochotni zaplatit. O to nepochopitelnější je, že doteď u Ferrari přežíval klasický a po čertech obyčejně a lacině vypadající startovací klíček. Museli jste jím otočit ve spínací skříňce a pak startovat tlačítkem. Zdá se to neuvěřitelné, ale bezklíčkové startování přiváží k Ferrari až právě nové Gran Turismo Berlinetta.

Turbo

Startovací model Ferrari, kabriolet s plechovou střechou jménem California, dostal loni pod kapotu turbo a do názvu přidal T. Novinka v podobě GTB je druhým novodobým ferrari s přeplňováním. Turbo měly v minulosti ještě 208 GTB, 288 GTO a hlavně božská F40.

Ferrari 488 GTB

Uprostřed uložený osmiválec posílá na zadní kola 670 koní. Nový motor objemu 3 902 ccm a vybavený dvojitým přeplňováním dává plný výkon při osmi tisících otáček, zadní pneumatiky musí přenést na silnici 760 kroutících newtonmetrů (ve 2 000 ot./min). Sedmistupňová robotizovaná převodovka používá funkci Variable Torque Management, která má za úkol plynule regulovat nárůst točivého momentu, aby stroj pracoval co nejefektivněji v celém rozsahu otáček.

Jen pro srovnání: šestilitrový dvanáctiválec ikonického Ferrari Enzo z přelomu tisícíletí měl o deset koní výkonu méně a newtonetrů měl méně o víc než 100.

Ferrari 488 GTB

Zrychlení z nuly na dvoustovku zvládne nové GTB za 8,3 sekundy. Není to překlep. Za čas, ve kterém se opravdu rychlá klasická auta rozdovádí na stovku, je nové ferrari na dvoustovce. Domovský tříkilometrový okruh ve Fioranu obkroužilo nejnovější Ferrari za minutu a dvacet tři sekund. Pro znalce: enzo tam v roce 2002 potřebovalo 1:24,9.

Ferrari opět mluví o čistokrevných sportovních zážitcích a přívětivosti při promenádách po městských bulvárech. Ale zkušenosti s předchůdcem, který byl hlavně okruhovým drsňákem s chováním nasupené motokáry, hovoří hlavně pro cizelování jízdních dovedností na okruzích a dovádění v alpských průsmycích.

Ferrari 488 GTB

Ferrari 488 GTB v číslech

  • motor: vidlicový 90° osmiválec přeplňovaný turbodmychadlem 3 902 ccm
  • max. výkon: 492 kW (670 k) při 8 000 ot./min
  • max. točivý moment: 760 Nm při 3 000 ot./min na VII. převodový stupeň
  • délka × šířka × výška: 4 568 × 1 952 × 1 213 mm
  • suchá hmotnost: 1 370 kg (46,5 % vepředu – 53,5 % vzadu)
  • zrychlení: 0-100 km/h 3,0 s
  • zrychlení: 0-100 km/h 0 -200 km/h 8,3 s
  • maximální rychlost: přes 330 km/h
  • kombinovaná spotřeba: 11,4 l/100 km

Poznámka: údaje platí při provozu na benzin 98 oktanů

Naznačuje to i původ novinky, v projektu totiž vývojáři naplno využili zkušenosti z desetiletí trvání programu XX, ve kterém extrémní verze modelů ferrari brousily okruhy a při závodění také sbíraly data pro vývoj. Veleúspěšný předchůdce v okruhovém provedení 458 GT také určitě poradil, co má novinka umět.

Nechybí lumpárna v podobě systému Side Slip Angle Control, který nechá i méně zkušené jezdce projíždět zatáčky řízeným smykem (umožňuje to řízený elektronický diferenciál). Nové provedení systému umí navíc spolupracovat s aktivními tlumiči, má být přesnější a bude zasahovat hladčeji.

Už dlouhé roky maluje ferrari kromě designérů Pininfariny a Centra Stile automobilky hlavně vítr. V Maranellu na to mají obrovitý moderní aerodynamický tunel od renomovaného architekta Renza Piana. Novodobá ferrari tak mají hlavně technicistní vzhled, krásu v jejich tvarech musíte často hledat. Ale novinka je opět krásná, designérům se podařila kvadratura kruhu.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...